Ο Κώστας Καραμανλής στην τοποθέτησή του προχώρησε σε σύγκριση των έργων της κυβέρνησης με αυτών της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αναφέροντας – σε αντίθεση με τον Χρήστο Σπίρτζη – σχετικά με τη σύμβαση 717 του 2014, ότι η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε το έργο στο 18% και το προχώρησε στο 70%. Αντικρούοντας τα νούμερα που έδωσε νωρίτερα στην ομιλία του ο Χρήστος Σπίρτζης, ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε: «Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε καμία εργασία«», είπε κ πρόσθεσε: Κατ’ όνομα παραλάβαμε το 33% του έργου, λειτουργικό όμως ήταν το 18%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, είπε, έως τα τέλη του 2016 που σταμάτησε το έργο παραδόθηκαν 17 από τους 52 σταθμούς, δηλαδή ποσοστό 32,69%».

Στη συνέχεια, έκανε λόγο για δημοσιεύματα που αναπαράγουν «αναλήθειες» και «ανακρίβειες», αναφερόμενος στις καταγγελίες των εργαζομένων του ΟΣΕ που φιλοξενούνταν σε μέσα ενημέρωσης και μιλούν για έλλειψη τηλεδιοίκησης, συστημάτων ελέγχου και τηλεματικής, την έλλειψη συστήματος αυτόματης πέδησης κ.α. Ο Κώστας Καραμανλής προχώρησε σε διάψευση των ανωτέρω καταγγελιών, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι θα αποδημήσει αρχικά τον ανακριβή ισχυρισμό ότι στο σταθμό της Λάρισας δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης.

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών, ισχυρίστηκε ψευδώς ότι τηλεδιοίκηση στο σταθμό Λάρισας υπήρχε: «Υπήρχε και ήταν σε λειτουργία μέχρι μία ώρα πριν το δυστύχημα. Σύμφωνα με το ανακριτικό υλικό που έχει δει το φως της δημοσιότητας από το μαύρο κουτί φαίνεται ότι λειτουργούσε το σύστημα. Επομένως ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία των τρένων. Μπορούσε επίσης να βλέπει επί 12 λεπτά το τρένο, καθώς λειτουργούσε το σύστημα αλλά δεν το έκανε». Ο Κώστας Καραμανλής επανέλαβε ότι ο σταθμάρχης επέλεξε να μην χρησιμοποιήσει το «σύστημα τηλεδιοίκησης», αλλά να λειτουργήσει χειροκίνητα, «και άρα έδωσε την εντολή στον μηχανοδηγό να αγνοήσει το κόκκινο». Στη συνέχεια, προχώρησε αυθαίρετα σε άλλη μία ανακριβή διαπίστωση: «Κανένα άλλο σύστημα ασφαλείας (ETCS ή σηματοδότηση) δεν θα μπορούσε να σώσει την κατάσταση, αν και θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα, κάτι που ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα».

«Βαφτίζει τηλεδιοίκηση το σύστημα τοπικού χειρισμού»

Όπως εξηγεί ο πρόεδρος μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας στο TPP, ο Κώστας Καραμανλής βαφτίζει «τηλεδιοίκηση» το σύστημα τοπικού χειρισμού, το οποίο ενώ όντως δίνει τη δυνατότητα αυτόματης χάραξης πορείας στον σταθμάρχη, δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης σε περίπτωση ανθρώπινου λάθους. «Ο ρόλος της τηλεδιοίκησης δεν είναι απλά η αυτόματη χάραξη πορείας των τρένων, αλλά  να παίρνει τον έλεγχο από τον σταθμάρχη που τον έχει χειροκίνητα και να παρεμβαίνει σε περίπτωση ανθρώπινου λάθους. Σύστημα τηλεδιοίκησης επομένως δεν υπάρχει, γιατί δε θα άφηνε τον σταθμάρχη να έχει τρένα υπό τον έλεγχό του. Λέει ο υπουργός επίσης ότι ακόμη και ETCS να είχαμε δεν θα μπορούσε να σωθεί η κατάσταση. Μα τώρα είμαστε σοβαροί; Θα μπορούσε ένας σταθμάρχης να παρακάμψει το σύστημα ασφαλείας ETCS χωρίς να παρέμβει η τηλεδιοίκηση από δέκα μεριές; Αυτά δε γίνονται!», ξεκαθαρίζει.

Ο Κώστας Καραμανλής επιμένοντας να ονομάζει το υποτυπώδες σύστημα τοπικού χειρισμού «τηλεδιοίκηση», στην προσπάθειά του να μεταθέσει τις ευθύνες στους σταθμάρχες, αρχικά τόνισε ότι «μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια με το σύστημα τηλεδιοίκησης είναι και ο σταθμός της Λάρισας. Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022», και στην συνέχεια επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ αναφέροντας: «προς επίρρωση των ισχυρισμών του ο κ. Καραμανλής επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ που αναφέρει ότι οι σταθμάρχες οφείλουν να χαράσσουν την πορεία των τρένων στον πίνακα». Μάλιστα, απαντώντας στην επίμαχη ερώτηση σχετικά με την ανυπαρξία των δικλείδων ασφαλείας ανέφερε το εξής: «Αυτές υπήρχαν αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν. Ως δικλείδες ασφαλείας ανέφερε την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, τους δύο σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στη θέση τους αλλά δεν ήταν, το πρωτόκολλο βάσει του οποίου πρέπει να γίνονται οι αναγγελίες, το γεγονός ότι ο σταθμάρχης είχε τη δυνατότητα να βλέπει το τρένο επί 12 λεπτά».

ΠΗΓΗ

-ΣΧΕΤΙΚΟ και το ακόλουθο:

EUROKINISSI

  • Εξοργιστικός Καραμανλής: Ανερυθρίαστα ψέματα, κουβέντα για τις ευθύνες του

Χωρίς καμία ντροπή ο υπουργός τέως υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στην πρώτη του, πολυανόμενη, τοποθέτηση για την εθνική τραγωδία είκοσι ολόκληρες μέρες μετά, επιχείρησε ανερυθρίαστα να αποποιηθεί των ευθυνών του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής παρότι κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις. 

Μπορεί να παραδέχτηκε ότι φέρει μερίδιο της πολιτικής ευθύνης ωστόσο δεν είπε τίποτα περισσότερο αλλά ανάλωσε την ομιλία του στις δήθεν επιτυχημένες παρεμβάσεις της κυβέρνησής του και να ρίξει τις ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις, και κυρίως στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και στον προφυλακισμένο σταθμάρχη.

Στα λόγια η κυβέρνησή του έχει εγκαταλείψει τη γραμμή περί «ανθρώπινου λάθους», υποστηρίζοντας ότι αναμένει να ολοκληρωθούν οι έρευνες, ωστόσο ο υπουργός δίκασε κανονικότατα τον 59χρονο σταθμάρχη με συνεχείς εξοργιστικές αναφορές. 

«Υπήρχε αλλά δε χρησιμοποιήθηκε το σύστημα τηλεδιοίκηση» 

Αποκορύφωμα των προκλητικών ισχυρισμών του κ. Καραμανλή η υποτιθέμενη διάψευσή του για την ανυπαρξία τηλεδιοίκησης, παρά τον ορυμαγδό καταγγελιών για έναν σιδηρόδρομο στον «αυτόματο». Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι υπήρχε τηλεδιοίκηση στον σταθμό της Λάρισας, «χρησιμοποιήθηκε και ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν την ώρα του δυστυχήματος».

Όπως αναμενόταν, δεν είπε κουβέντα για την... εξαφάνιση της υποχρέωσης έγκαιρης παράδοσης του συστήματος τηλεδιοίκησης των σιδηροδρόμων στη σκανδαλώδη σύμβαση του 2020, που οδηγεί σε πρόσθετα κέρδη 800 εκατ. ευρώ για τους Ιταλούς επενδυτές του σιδηροδρόμου.

Κι αντί να παραδεχτεί την κρίσιμη υποχρέωση να εγκαταστήσει το Δημόσιο συστήματα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης και το ETCS, που θα μπορούσε να φρενάρει από μόνο του τα δύο τρένα ακόμη και αν αγνοούσαν την αντίθετη πορεία τους, σχεδόν «στοιχημάτισε» ότι ούτε αυτό θα απέτρεπε τη σύγκρουση.

Επέμεινε ότι ακόμα κι αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS, αυτό δεν σημαίνει τίποτα, «γιατί θα το απενεργοποιούσε η εντολή του σταθμάρχη», «γιατί και τα πιο άρτια συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται ή δεν τα χειρίζονται όπως είπε στην συγκεκριμένη περίπτωση».

Επίσης, υποστήριξε ότι ο σταθμάρχης μπορούσε «μπορούσε να χαράξει διαδρομή ηλεκτρονικά αλλά το έκανε χειροκίνητα και ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά».

«Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας αλλά αποδείχτηκαν ανεπαρκείς»

Μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας αλλά απλώς αποδείχτηκαν... ανεπαρκείς. «Επί 12 λεπτά υπήρχε η δυνατότητα να δει ο σταθμάρχης ότι το τρένο βρισκόταν σε λανθασμένη πορεία» είπε αφού ανέφερε ότι βάρδιες με έναν σταθμάρχη υπήρχαν από το 2017.

Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, το μοιραίο βράδυ υπήρχαν ο δεύτερος και ο τρίτος σταθμάρχης αλλά δεν ήταν στις θέσεις τους, ενώ αγνοήθηκε ο γενικός κανονισμός του ΟΣΕ και τα πρωτόκολλα επικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών.

Σε ό,τι αφορά την περίφημη σύμβαση 717, την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίστηκε ότι παρέδωσε έτοιμη σε ποσοστό 68%, ο υπουργός είπε ότι η Ν.Δ. την παρέλαβε στο 18% και την πήγε στο 70% αλλά όχι στο 100%.

Απέδωσε δε την καθυστέρηση στις «παθογένειες δεκαετιών του ελληνικού δημοσίου» τις οποίες η κυβέρνηση υποτίθεται ότι «προσπάθησε να αντιμετωπίσει με αναμόρφωση» αλλά δεν τα κατάφερε όχι γιατί δεν μπόρεσε αλλά γιατί «χρειάζονται χρόνια».

«Ο ΣΥΡΙΖΑ ξεπούλησε και κατακερμάτισε τα τρένα»

Επίσης, τόνισε ότι κατά την περίοδο 2017-2019 η εκτέλεση του έργου ήταν μηδενική, υποστηρίζοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ με το ποσοστό εκτέλεσης εννοεί «κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών».

Στη συνέχεια επέκρινε το γεγονός ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ξεπούλησε το μεταφορικό έργο μόλις για 45 εκατ. ευρώ, λιγότερα από την ετήσια επιδότηση από το Δημόσιο, και κατακερμάτισε τις υπηρεσίες με αποτέλεσμα άλλη να είναι υπεύθυνη για την υποδομή, άλλη για την τηλεδιοίκηση κ.ο.κ..

«Το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να διαγράψει χρέη 700 εκατ. προς το Δημόσιο, προς τον ΟΣΕ, και στη συνέχεια να πουλήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πολύ χαμηλό τίμημα των 45 εκατ. ευρώ» είπε.
 
Παράλληλα, ισχυρίστηκε ότι η Ν.Δ. προσπάθησε με την 4974 προσπάθησε να αναμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο και να θεσμοθετήσει μια ενιαία διαδικασία. 

Σημείωσε ότι από το 2019 ξεκίνησε η υποστελέχωση, την οποία προσπάθησε να αντιμετωπίσει με προσλήψεις η κυβέρνηση, που επίσης υπέγραψε σύμβαση με την Hellenic Train για επενδύσεις.

Δεν είπε βέβαια τίποτα για τη συμπληρωματική σύμβαση του υπουργείου Μεταφορών, που υπέγραψε ρήτρα αποζημιώσεων προς την κοινοπραξία Alstom - TOMH, η οποία είχε αναλάβει τη διεκπεραίωση της σύμβασης 717, κάνοντας δώρο ύψους 3,3 εκατ. ευρώ.

ΠΗΓΗ

-ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: 

Το φιάσκο της επίσκεψης του Μιχάλη Παπαδόπουλου στη Λάρισα και η σπέκουλα περί «τοπικής τηλεδιοίκησης» • Πώς ο σταθμάρχης διέλυσε on camera το κυβερνητικό αφήγημα • Ο άκομψος τρόπος με τον οποίο ολοκληρώθηκε η παρουσία του υφυπουργού Μεταφορών....