05 Ιουλίου 2022

Kατατέθηκε το ν/σ για τα ΑΕΙ, σε κινητοποιήσεις σύσσωμη η ακαδημαϊκή κοινότητα

Από πρόσφατη φοιτητική διαμαρτυρία / EUROKINISSI

Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ, που την Πέμπτη εισάγεται προς επεξεργασία και συζήτηση στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων παρ' ότι από την πρώτη στιγμή έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από σύσσωμο τον ακαδημαϊκό κόσμο καθώς δίνει τις χαριστικές βολές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πρόκειται για ένα κείμενο 408 σελίδων, ένα από τα ογκωδέστερα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί ποτέ, με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις».

Η κυβέρνηση επιχειρεί να το περάσει από το κοινοβούλιο κατακαλόκαιρο, με τις σχολές σε περίοδο εξετάσεων, επιχειρώντας να πιάσει στον ύπνο την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά καθηγητές απαντούν με απεργίες και φοιτητές με συλλαλητήρια. Σήμερα το μεσημέρι είναι προγραμματισμένη μεγάλη διαμαρτυρία στα Προπύλαια.

Φοιτητικοί σύλλογοι, καθηγητές και ερευνητές, έχουν ζητήσει την απόσυρσή του σχεδίου νόμου καταδικάζοντας, μεταξύ άλλων, τη μετάλλαξη των ΑΕΙ σε επιχειρήσεις, την ενίσχυση της επισφάλειας για νέους επιστήμονες και τη συγκέντρωση υπερεξουσιών σε διοικητικά συμβούλια λόγω των ριζικών αλλαγών στον τρόπο διοίκησης των ΑΕΙ. 

Αυτές έχουν συγκεντρώσει μάλιστα διακομματικά πυρά με βασικό σημείο διαφωνίας το γεγονός ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του δημόσιου Πανεπιστημίου καταργείται η εκλογή πρύτανη από το σύνολο των Πανεπιστημιακών. Ειδικότερα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, ο πρύτανης, οι αντιπρυτάνεις και οι κοσμήτορες θα διορίζονται από το Συμβούλιο Διοίκησης, δηλαδή από ένα ενδεκαμελές σώμα, στο οποίο θα συμμετέχουν και εξωτερικά μέλη. Με αυτή τη διαδικασία, θα ευνοούνται οι «συναλλαγές κάτω από το τραπέζι» μεταξύ των 11 μελών, οι οποίοι θα κάνουν την επιλογή, καταλύοντας την αρχή της δημοκρατίας και το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων.

Είναι η πρώτη φορά που όλες οι Σύγκλητοι, όλες οι Σχολές και η ΠΟΣΔΕΠ απορρίπτουν το προτεινόμενο μοντέλο διοίκησης. Κανένα Πανεπιστήμιο ή Σύλλογος Διδασκόντων δεν έχει τοποθετηθεί θετικά στις προτεινόμενες ρυθμίσεις για τα διοικητικά τον «αντιδημοκρατικό» τρόπο εκλογής των οργάνων.

Η σύνοδος των πρυτάνεων αρνήθηκε κατηγορηματικά, σε πρόσφατη συνεδρίασή της, τη συνδιοίκηση με τα Συμβούλια Ιδρύματος απορρίπτοντας τις αλλαγές εκδίδοντας κοινό ψήφισμα στο οποίο τόνισαν μεταξύ άλλων τα εξής: «Οι αρμοδιότητες των Συμβουλίων Διοίκησης δεν συνάδουν με τον μέχρι τώρα τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων και συσσωρεύουν μεγάλη δύναμη στη λήψη αποφάσεων (...) Ένας Πρύτανης που θα επιλέγεται από ένα 11μελές σώμα, στο οποίο μάλιστα θα είναι μέλος του, δεν θα διαθέτει τη νομιμοποίηση και κύρος μέσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Η δυνατότητα διαπλοκής για τον έλεγχο της εκλογής πρύτανη αυξάνει, καθώς στην πράξη τα τέσσερα εσωτερικά μέλη μπορούν να διαμορφώσουν σχετικά εύκολα τις συνθήκες για την εκλογή στο αξίωμα του Πρύτανη ενός εξ αυτών (...)

»Απονευρώνεται τελείως ο ρόλος της Συγκλήτου καθώς θα ασχολείται αποκλειστικά με ακαδημαϊκά ζητήματα, αλλά και ακόμη σε πολλά από αυτά το Συμβούλιο Διοίκησης θα είναι αυτό που θα έχει τον αποφασιστικό λόγο. Οι Αντιπρυτάνεις υποβαθμίζονται σε απλά εκτελεστικά όργανα, καθώς ούτε εκλέγονται ούτε αποτελούν μέλη συλλογικών οργάνων, όπως με το υφιστάμενο καθεστώς (Σύγκλητος, Πρυτανικό Συμβούλιο) Ο θεσμός του Κοσμήτορα λειτουργεί πολύ καλά κάτω από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και δεν υπάρχει λόγος για να διορίζονται/επιλέγονται οι Κοσμήτορες από τα Σ.Δ. Θα πρέπει να παραμείνει η εκλογή των Κοσμητόρων από τη βάση. [..] Επιπλέον ο διορισμός των Κοσμητόρων σημαίνει ότι το 1/3 περίπου των μελών της Συγκλήτου θα είναι διορισμένα».

Σημειώνεται ότι με το υπουργείο Παιδείας έκανε προσθήκη στο νομοσχέδιο, που προβλέπει την αλλαγή του καθεστώτος επάρκειας των εκπαιδευτικών και νέα εμπόδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος, αφού οι φοιτητές τελειώνοντας το Πανεπιστήμιο δεν θα έχουν εξασφαλισμένη τη δυνατότητα να διδάσκουν. 

Διαβάστε εδώ την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου