18 Οκτωβρίου 2020

Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη μέλους της Marea Blanca Catalunya (Λευκή Παλίρροια Καταλονίας) στο Rehuno (Δίκτυο Ανθρωπιστικών Ειδήσεων για την Υγεία)

Η Marea Blanca κινητοποιείται από την κοινωνική βάση για να εγγυηθεί ποιότητα στη δημόσια υγεία

16.10.2020 - Βαρκελώνη, Καταλονία - REHUNO - Red Humanista de Noticias en Salud

Αυτή η ανάρτηση είναι επίσης διαθέσιμη σε: Αγγλικα, Ισπανικα, Γερμανικα, Καταλανικα

Το Rehuno (Δίκτυο Ανθρωπιστικών Ειδήσεων για την Υγεία) παίρνει συνέντευξη από την Esperanza Fernández, μέλος της Marea Blanca Catalunya (Λευκή Παλίρροια Καταλονίας), νοσηλεύτρια και μέλος του Ανθρωπιστικού Κινήματος.

Η Marea Blanca είναι ένα κοινωνικό κίνημα που αποτελείται από περίπου 60 οντότητες που δρουν στην Καταλανική επικράτεια σε σχέση με τις Παλίρροιες της κρατικής επικράτειας. Οι στόχοι της είναι να σταματήσουν οι περικοπές στην Υγεία και να εγγυηθεί μια δημόσια, καθολική και ποιοτική Υγεία για όλους τους πολίτες.

Της Cloty Rubio

Rehuno: Πότε γεννήθηκε η Marea Blanca της Καταλονίας;

Esperanza Fernández: Ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2015, αλλά η ιστορία της πηγαίνει ακόμη πιο πίσω, είχε ήδη αρχίσει να κινείται από τις περικοπές στην υγεία που ξεκίνησαν το 2011 στην Καταλονία από τον Αρτούρ Μας, πρώην πρόεδρο της Ζενεραλιτάτ της Καταλονίας.

Ο Αρτούρ Μας κατήργησε 5.000 επαγγελματίες από το σύστημα υγείας, μειώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό, έκανε περικοπές στον προϋπολογισμό που τοποθετούν σήμερα την Καταλονία στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης σε σύγκριση με τις υπόλοιπες Αυτόνομες Κοινότητες.

Rehuno: Μία από τις κύριες καταγγελίες της Marea Blanca Catalunya (MBC) αφορά τις περικοπές στην πρωτοβάθμια περίθαλψη. Στο σημερινό πλαίσιο της έκτακτης ανάγκης στην υγεία λόγω του Covid-19, με ποιον τρόπο επισημάνθηκαν αυτές οι περικοπές, όπως καταγγέλλει η MBC;

EF: Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η Πρωτοβάθμια Περίθαλψη είναι η πύλη για τη Δημόσια Υγεία. Από εκεί, ο ασθενής μπορεί να παραπεμφθεί στις διάφορες ειδικότητες. Το άτομο έχει άμεση επαφή με τον/την γιατρό και τον/τη νοσηλευτή/τρια, το οποίο αναλαμβάνει μια ομάδα πρώτων βοηθειών που γνωρίζει τις παθολογίες και τις ανάγκες των ασθενών τους και, από αυτή την άποψη, κάνουν ποιοτική παρακολούθηση.

Όταν η κατάσταση έκτακτης ανάγκης υγειονομικής περίθαλψης τέθηκε σε ισχύ για τον Covid-19, έκλεισαν τα επισκεπτήρια σε όλες τις Πρώτες Βοήθειες. Εφάρμοσαν την τηλεφωνική βοήθεια σε όλες τις ομάδες πρώτων βοηθειών τόσο για την εξέταση πιθανών κρουσμάτων Covid-19 όσο και για την παρακολούθηση χρόνιων ασθενειών, κρίσιμων γνωμοδοτήσεων ή για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων διαγνωστικών εξετάσεων.

Προς το παρόν, δεν έχουν ανοίξει επισκεπτήρια γιατρών ή νοσηλευτών.

Όπως έχει ήδη καταγγείλει ενώπιον του Κοινοβουλίου της Καταλονίας, η Marea Blanca (MBC) ανησυχεί και φοβάται, ότι αυτή η διαδικασία θα καταλήξει στην εφαρμογή ενός μοντέλου τηλεφωνικής υπηρεσίας, μειώνοντας και αποτρέποντας τη θεραπεία ασθενών από γιατρούς και νοσηλευτές.

Rehuno: Όμως, η τηλεφωνική υπηρεσία διευκολύνει την επικοινωνία και τη γρήγορη επίλυση του προβλήματος, αρκεί να μην χρειάζεται επιτόπου εξέταση. Δεν νομίζεις;

EF: Μπορεί να ισχύει σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά όχι γενικά. Για παράδειγμα: Ένας πόνος στο στομάχι, χωρίς να μπορέσει κάποιος να τον εξετάσει θα το συμπαρασύρει και μπορεί να είναι κάτι σοβαρό και μόνο όταν είναι σοβαρό θα σας επισκεφθούν. Και, σημαντικές διαγνώσεις μπορεί να τις παραβλέψουν. Ενώ όταν πάτε αυτοπροσώπως στο Κέντρο Πρώτων Βοηθειών, ο γιατρός σας γνωρίζει ήδη και θα σας εξετάσει προσεκτικά, επισπεύδοντας τη διάγνωση πριν γίνει σοβαρό και αποφεύγοντας την εισαγωγή στην εντατική.

Rehuno: Όσον αφορά τη διαχείριση αυτής της κρίσης Covid-19 από τις υγειονομικές αρχές, τι πιστεύει η MBC;

EF: Ήταν πολύ χαοτικό, κάθε μέρα αυτοσχεδίαζαν τα πρωτόκολλα με αντιφατικές εντολές, δημιουργώντας σύγχυση μεταξύ των επαγγελματιών. Οι ομάδες Πρώτων Βοηθειών δεν διέθεταν ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό, γεγονός που συμβαίνει σε όλη τη χώρα.

Στην Ισπανία, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Υγείας έως τις 8 Αυγούστου 2020, 55.824 επαγγελματίες είχαν μολυνθεί και 63 είχαν πεθάνει μέχρι τις 5 Ιουνίου.

Rehuno: Υπάρχει ανοιχτός διάλογος μεταξύ των αρχών υγείας και των ομάδων πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση της τρέχουσας έκτακτης ανάγκης στην υγεία;

EF: Καθόλου. Εκδίδουν νόμους και διατάζουν χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η άποψή μας. Για παράδειγμα: Σε αυτήν την κρίση, δόθηκε προτεραιότητα στο ζήτημα του Covid-19, αφήνοντας στην άκρη άλλα σημαντικά και επείγοντα θέματα υγειονομικής περίθαλψης.

Rehuno: Και πώς αλλιώς θα μπορούσε να προσεγγιστεί η κατάσταση, σύμφωνα με τη Marea Blanca;

EF: Σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε ομάδας, δύο ή τρεις γιατροί και νοσηλευτές θα μπορούσαν να έχουν ανατεθεί μόνο στη φροντίδα των ασθενών από Covid-19 και το υπόλοιπο προσωπικό να συνεχίσει κανονικά την υγειονομική περίθαλψη, χωρίς να χρειάζεται να γίνουν δραστικές αλλαγές.

Όμως, το Υπουργείο Υγείας επέβαλε αυτήν τη μορφή.

Rehuno: Κατά τη διάρκεια του lockdown, οι άνθρωποι βγαίναν καθημερινά στο μπαλκόνι για να χειροκροτούν τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, μια όμορφη χειρονομία που έδωσε ενθάρρυνση, αλλά στη συνέχεια έχουμε μάθει για απολύσεις, κατάθλιψη και έλλειψη προσωπικού στη Δημόσια Υγεία. Τι χρειάζεται επειγόντως το σύστημα υγείας μας;

EF: Όπως έλεγα, από τις περικοπές του 2011 δεν έχουμε την ίδια κάλυψη. Η έλλειψη προσωπικού, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια αναρρωτικής άδειας ή διακοπών που δεν προσλαμβάνονται αρκετοί επαγγελματίες, προκαλεί υπερβολικό φόρτο εργασίας. Αυτή η κατάσταση προκαλεί κούραση, χρόνια κόπωση και απογοήτευση λόγω της μη ικανότητας αντιμετώπισης των ασθενών με τον βέλτιστο τρόπο.

Rehuno: Αυτή τη στιγμή, ποιο θα ήταν το πιο σημαντικό πράγμα για την εξυγίανση του συστήματος και τον εφοδιασμό του με πόρους;

EF: Ζητάμε να αυξηθούν τα οικονομικά κονδύλια για την πρωτοβάθμια φροντίδα. Το χρηματοδοτικό έλλειμα συνεχίζεται από το 2011.

Το Υπουργείο Υγείας παρουσίασε ένα σχέδιο για την ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας σύμφωνα με το οποίο θα διαθέσει περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ σε τεχνολογικές βελτιώσεις και αύξηση του προσωπικού από τώρα έως το 2022.

Αυτό το σχέδιο αναβάθμισης έρχεται αργά και είναι ανεπαρκές, δεν αναιρεί τις περικοπές του 2011, δηλαδή 350 εκατομμύρια ετησίως και 3.000 λιγότερους επαγγελματίες. Οι αποτελεσματικές λύσεις σε καταστάσεις που είναι επείγουσες συνεχίζονται να αναβάλλονται.

Έχουμε μια μεγάλη έλλειψη πόρων εδώ και καιρό ενώ οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές άρχισαν να κάνουν περικοπές στη δημόσια υγεία για την προώθηση των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Rehuno: Πώς βλέπεις το μέλλον της Δημόσιας Υγείας από την πλευρά των κινημάτων που την υπερασπίζονται και από εσάς, ειδικά;

EF: Αυτό που μας ανησυχεί περισσότερο τώρα είναι η επιστροφή στην κανονικότητα και στα προγραμματισμένα επισκεπτήρια, καθώς επίσης και η αναγνώριση της δημόσιας και καθολικής υγεία.

Η Marea Blanca αναπτύσσεται σε νέους δήμους, χρειαζόμαστε κοινωνική ευαισθητοποίηση και να σκεφτούμε τι έχουμε και πώς να το βελτιώσουμε. Δεν μπορεί να μας κλέβουν μπροστά μας και να μην λέμε τίποτα.

Ως ανθρωπίστρια θεωρώ ότι το νεοφιλελεύθερο σύστημα τις τελευταίες δεκαετίες έχει καταστρέψει τις δημόσιες υπηρεσίες σε όλη την Ευρώπη, με πλήρη ατιμωρησία. Οδηγώντας σε υποβάθμιση και απανθρωπισμό του δημόσιου συστήματος.

Η διέξοδος από αυτήν την κατάσταση είναι να συνειδητοποιήσουμε το κοινό, να οργανωθούμε με αλληλεγγύη και να απαιτήσουμε από τους ηγέτες μας μια καλή διαχείριση του δημοσίου που υποστηρίζουμε με τους φόρους μας.

Μετάφραση από τα ισπανικά: Pressenza Athens

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου