Πέμπτη 8 Οκτωβρίου, οι «ήρωες σε δύο ρόδες», όπως τους αποκάλεσαν κολακευτικά την περίοδο της καραντίνας, απεργούν. Ταχυμεταφορείς και ταχυδιανομείς, όπως είναι οι ελληνικές ονομασίες των πιο γνωστών σε μας κούριερ και ντελίβερι, υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών, αφαιρούν από τη σχάρα της μηχανής το κιβώτιο που κρατάει ζεστά τα πακέτα του φαγητού ή μεταφέρει άθικτα τα δέματα και κατεβαίνουν στους δρόμους. Τα αιτήματά τους αποκτούν ξεχωριστή βαρύτητα σήμερα, εν μέσω της πανδημίας και των αλλαγών που φέρνει στο εργασιακό τοπίο.
Πόσο μάλλον όταν η ζήτηση στις υπηρεσίες ταχυμεταφορών αυξήθηκε το 2020, λόγω της εκτίναξης του ηλεκτρονικού εμπορίου (από 40% ώς 70% σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων από την καραντίνα και μετά), ενώ το ντελίβερι, που πέρυσι είχε τζίρο που άγγιξε το 1,5 δισ. ευρώ, είναι από τους λίγους τομείς που άντεξαν και σε κάποιες περιπτώσεις ωφελήθηκαν μετά τα περιοριστικά μέτρα για τον Covid-19.
«Παγωμένος» νόμος
Αιχμή της κινητοποίησης, η καθολική εφαρμογή του νόμου 4611/2019, που υποχρεώνει τους εργοδότες να δηλώνουν τα οχήματα μεταφοράς και διανομής στο ΕΡΓΑΝΗ, να παρέχουν εξοπλισμό προστασίας (κράνη, μπουφάν κ.λπ.) στους εργαζομένους και να καλύπτουν τα έξοδα χρήσης και συντήρησης του οχήματος με ποσό τουλάχιστον ίσο με 15% του μισθού. Οι διατάξεις του νόμου όσο και η συνοδευτική εγκύκλιος, χωρίς να λύνουν τα προβλήματα ενός κλάδου όπου κυριαρχεί η εργασιακή επισφάλεια και θερίζουν τα εργατικά ατυχήματα, αποτελούν σημαντική κατάκτηση, που κερδήθηκε με συλλογικές δράσεις μέσα από πρωτοβάθμια σωματεία, όπως η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ).
Η απεργία που έχει προκηρύξει για μεθαύριο η ΣΒΕΟΔ, με συγκέντρωση και μοτο-πορεία στις 11.00 από το Πεδίον του Αρεως, κλιμακώνει δράσεις πολλών μηνών. Η τελευταία παρόμοια απεργία ήταν στις 19 Απριλίου του 2019, που εξελίχθηκε σε πανελλαδική ημέρα δράσης, δίνοντας ορατότητα σε δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους, που πολλοί εξακολουθούν να αποκαλούν, τάχα φιλικά αλλά στην πράξη υποτιμητικά, «τα παιδιά με τα παπιά». Ειδικά στην Αθήνα η απεργία εξέπληξε με τη μαζικότητά της, καθώς εκατοντάδες καταστήματα ντελίβερι και ταχυμεταφορές νέκρωσαν για ένα 24ωρο και πάνω από 1.200 μηχανάκια συμμετείχαν σε μια μαχητική πορεία, «αφιερωμένη στους συναδέλφους που έχουμε χάσει».
Το αίμα ρέει στον δρόμο
Εκτοτε έχει χυθεί και άλλο αίμα στην άσφαλτο, σε ένα επάγγελμα που κατέχει τη θλιβερή πρωτιά στους θανάτους από τροχαία, μετρώντας πάνω από 20 νεκρούς την τελευταία διετία και πολλαπλάσιους τραυματίες. Ενδεικτικά από τον Μάιο ώς τον Αύγουστο του 2020, εν μέσω των περιοριστικών μέτρων με την κίνηση στους δρόμους μειωμένη, έπεσαν νεκροί τέσσερις διανομείς, σε Λάρισα, Ηλιούπολη, Βουλιαγμένη και Βούλα.
Οπως σημειώνει το σωματείο σε σχετικό υπόμνημα που κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα στον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, ο πραγματικός αριθμός των εργατικών ατυχημάτων είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτά που φτάνουν στη δημοσιότητα, καθώς πολλά καταγράφονται απλώς ως «τροχαία». Είναι γνωστή η τραγελαφική εικόνα του εργοδότη που τρέχει να αφαιρέσει από το μηχανάκι το κουτί διανομής μετά το ατύχημα, για να μη φανεί ότι έγινε σε ώρα εργασίας.
Ντελίβερι και κούριερ απαιτούν επιπλέον ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, ενιαία ειδικότητα, αλλά και να δοθούν εξηγήσεις για το αίτημα ανάκλησης της εγκυκλίου που συνοδεύει τον νόμο 4611/19. Η σχετική εγκύκλιος, που καταστρατηγείται στην πράξη, διευκρινίζει ότι στο επίδομα για έξοδα συντήρησης του δικύκλου (περίπου 150 ευρώ) δεν περιλαμβάνεται η βενζίνη. Αντίθετα πολλοί εργοδότες βαφτίζουν επίδομα τα καύσιμα, μετακυλίοντας τα υπόλοιπα έξοδα στον εργαζόμενο.
Τέλος, προτείνουν χειροπιαστές λύσεις -π.χ. τήρηση ημερολογίου εργασίας- για να μπει φραγμός στην υποδηλωμένη και ανασφάλιστη εργασία και σε φαινόμενα τρομοκράτησης των εργαζομένων, που περιλαμβάνουν από συνδικαλιστικές διώξεις μέχρι ακραία εργοδοτική βία.
Το πλήρες υπόμνημα της ΣΒΕΟΔ προς τον υπουργό Εργασίας Γ. Βρούτση, αναρτημένο στην ιστοσελίδα του σωματείου sveod.gr, αποτυπώνει εύγλωττα μια πραγματικότητα, που αφορά πολύ περισσότερους από τους ντελίβερι και τους κούριερ, από τη ζούγκλα της ασφάλτου ώς την έρημο της τηλεργασίας, οπουδήποτε η εργασιακή ανασφάλεια και η απορρύθμιση ζουν και βασιλεύουν.
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα των Συντακτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου