08 Φεβρουαρίου 2022

Υπόθεση Ελληνικής Αγωγής: Η εκπαίδευση δεν είναι telemarketing

Ο Άδωνις Γεωργιάδης EUROKINISSI

Η κυβέρνηση ουσιαστικά σιωπά μετά την αποκάλυψη της είδησης ότι προγράμματα της Ελληνικής Αγωγής του Άδωνι Γεωργιάδη βρήκαν θέση στα δημόσια σχολεία με έγκριση του Υπουργείου Παιδείας.

H Κυριακή πέρασε χωρίς η κυβέρνηση να έχει συνειδητοποιήσει (επισήμως) ότι η εικόνα της έχει πληγεί σοβαρά, για μία ακόμη φορά τις τελευταίες ημέρες, λόγω της αποκάλυψης της είδησης ότι το Υπουργείο Παιδείας ενέκρινε εκπαιδευτικά προγραμμάτα της Ελληνικής Αγωγής του Άδωνι Γεωργιάδη προς χρήση στα δημόσια σχολεία της χώρας.

Επειδή όμως το κυβερνητικό σχήμα διαθέτει καλά καταρτισμένους νομικούς και συνταγματολόγους, προεξάρχοντος του καθηγητή Γιώργου Γεραπετρίτη, αλλά και έμπειρα πολιτικά στελέχη, θα ήταν μάλλον αφελές να πιστέψουμε ότι δεν έχει γίνει πλήρως αντιληπτό το κυρίως επίδικο της ιστορίας που εκτός από στενά νομικό είναι και βαθιά πολιτικό: Το πώς, δηλαδή, είναι δυνατόν εταιρία συμφερόντων Υπουργού να αποκτά πρόσβαση σε δημόσιο φορέα, μετά από έγκριση άλλου Υπουργού.

Η κυβερνητική αμηχανία δεν μπορούσε να κρυφτεί το Σάββατο. Μετά τη θύελλα αντιδράσεων, και στα social media, τα οποία από ότι φαίνεται στο Μαξίμου τα υπολογίζουν πολύ, η απάντηση ήρθε μέσω ανακοίνωσης του...Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σ' αυτήν τονίζονται τα προφανή, ότι δηλαδή η συμμετοχή των μαθητών στα εν λόγω εκπαιδευτικά προγράμματα είναι δωρεάν και προαιρετική. Αυτό, δα, θα έλειπε να συνέβαινε το αντίθετο.

Το συμπέρασμα όμως του ΙΕΠ ότι "το υλικό δεν μπορεί να αφορά έμμεση ή άμεση διαφήμιση/προώθηση φορέων, επιχειρήσεων ή υπηρεσιών δεν στέκει στη λογική. Ενα πρόγραμμα το οποίο βρίσκει πρόσβαση στη σχολική τάξη, εξ' ορισμού διαφημίζεται εμμέσως σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Η εταιρία, η οποία είναι κερδοσκοπική, έχει δηλαδή ως σκοπό το κέρδος, αποκτά "προγεφυρώματα" σε πιο πλατιά κοινά με ο,τι αυτό συνεπάγεται για την επιρροή, τη φήμη και τον κύκλο εργασιών της. Και ένας άνθρωπος της αγοράς, όπως ο Αδωνις Γεωργιάδης, αυτό το γνωρίζει πολύ καλά.

Τα προγράμματα που εγκρίθηκαν σε πρώτη φάση δεν είναι ούτε ένα ούτε δύο. Μιλάμε για απόφαση που αφορά δεκατέσσερα, στο σύνολο, προγράμματα και η οποία έχει υπογραφεί από τη Γενική Γραμματέα Αναστασία Γκίκα με μία πολύ σημαντική επισήμανση:"Με εντολή Υφυπουργού". Η Γενική Γραμματέας δηλαδή θεωρεί απαραίτητο να εμπλέξει στα της υπογραφή της και την πολιτική της προϊστάμενο (την ημερομηνία της απόφασης, 11 Μαρτίου του 2021) Υφυπουργός ήταν (και παραμένει ακόμη) η Ζέττα Μακρή.


Είχε προηγηθεί η έγκριση της αίτησης άδειας για δημιουργία Κέντρου Δία Βίου Μάθησης Επιπέδου 1 με απόφαση που ανακοινώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου του 2020 και υπέγραψε ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, Γιώργος Βουτσινός ενώ κατά το τρέχον σχολικό έτος εγκρίθηκε άλλο ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ελληνικής Αγωγής για χρήση στα σχολεία.

 

Τα παραπάνω ουδέποτε τα αρνήθηκε ο κ. Γεωργιάδης και ουδέποτε τα διέψευσε. Κάνει όμως ότι δεν καταλαβαίνει την προφανή αντίφαση, το προφανές πολιτικό ζήτημα πολύ μεγάλων διαστάσεων.

Περί αισθητικής

Η υπόθεση βέβαια έχει και μία καθαρά εκπαιδευτική χροιά. Με ποια επιστημονικά κριτήρια εγκρίθηκαν τα εν λόγω εκπαιδευτικά προγράμματα της Ελληνικής Αγωγής και τι μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές των Δημοτικών Σχολείων της χώρας;

Αν και εκ πρώτης όψεως, η ματιά του καθενός είναι καθαρά υποκειμενική, ωστόσο δεν μπορεί να μην επισημανθεί ότι κατά καιρούς έχουν εκφραστεί ζωηρές επιφυλάξεις για την επιστημονική πληρότητα και επάρκεια των εν λόγω προγραμμάτων.

Ενα απλό παράδειγμα: Το συμπέρασμα της Ελληνικής Αγωγής στο παρακάτω tweet για τη λέξη παράδεισος έχει "ακυρώσει" ο μελετητής και μεταφραστής Νίκος Σαραντάκος λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "παραθέτουν ετυμολογία του παραδείσου από βυζαντινά ετυμολογικά συγγράμματα, όταν η γλωσσολογία ήταν ανύπαρκτη. Φυσικά, η λέξη έχει περσική ετυμολογία, όπως λένε όλα τα λεξικά".


Ο κ. Γεωργιάδης έχει μία καταγεγραμμένη αδυναμία στα αρχαία Ελληνικά και στην ελληνική ιστορία, είναι κάτοχος πτυχίου της φιλοσοφικής σχολής αλλά όλα αυτά δεν τον κάνουν φυσικά καλό παιδαγωγό. Το ίδιο προφανώς ισχύει και για τους συνεργάτες του οι οποίοι φυσικά αποτελούν επιλογή του, αφού ο ίδιος είναι ο επικεφαλής της προσπάθειας.

Μία ματιά πάντως στα video της Ελληνικής Αγωγής, ειδικά σ' αυτά που έχουν ως πρωταγωνιστή τον ίδιο, είναι αρκετή για να πείσουν τον θεατή ότι ο κ. Γεωργιάδης χρησιμοποιεί το ύφος που χρησιμοποιούσε και στις τηλεπωλήσεις του (βιβλίων ή οτιδήποτε άλλο). Εχοντας αναμφισβήτητο επικοινωνιακό χάρισμα, ο Υπουργός μιλά σε έντονο και γρήγορο ρυθμό με μια εμφανή προσπάθεια να είναι αρεστός στο κοινό το οποίο προσπαθεί να μαγνητίσει. Δεν είναι τίποτα άλλο από το γνωστό του "πληθωρικό" τηλεοπτικό στιλ.

Ξέχωρα όμως από αυτό ο κ. Γεωργιάδης χρησιμοποιεί τα social media της Ελληνικής Αγωγής και για την προσωπική του προβολή, ως δικό του προσωπικό "όχημα". Λόγου χάρη πολλά από τα τελευταία tweet από το λογαριασμό της Ελληνικής Αγωγής στο twitter αφορούν την προώθηση του βιβλίου του "Απλά Μαθήματα Ρητορικής" το οποίο, όπως πληροφορούμαστε, βασίζεται στα "ανεπανάληπτα σεμινάρια ρητορικής".


Οπως και να έχει, η προγονοπληξία και η αρχαιολαγνεία, βασικά χαρακτηριστικά των προγραμμάτων της Ελληνικής Αγωγής, δεν συνιστούν προοδευτική μεταρρύθμιση και σύγχρονο αποτύπωμα. Το αντίθετο, σηματοδοτούν την ορμητική είσοδο της alt right άποψης για την εκπαίδευση και τη μόρφωση των παιδιών, άποψης που ενώ τα προηγούμενα χρόνια χαρακτηριζόταν περιθωριακή, κατά την κρίση απέκτησε οπαδούς και κοινό.

Ολα αυτά, δε, έρχονται να προστεθούν σε όσα μάθαμε την περασμένη εβδομάδα. Στο γεγονός δηλαδή ότι μετά από σφοδρές αντιδράσεις το Υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε να ακυρώσει την έγκριση του προγράμματος της Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής (που λάνσαρε υπό "επιστημονικό" μανδύα τη θεωρία του αγέννητου παιδιού) αλλά και στην έγκριση του προγράμματος της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας (πρόγραμμα για τη διαχείριση του στρες θεωρητικά) κατά το οποίο το παιδί βαθμολογείται από τον εαυτό του για κάθε αρετή με βαθμολογική κλίμακα σε μία καθαρά αντιπαιδαγωγική τακτική.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου