ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Νέο αντεργατικό νομοσχέδιο προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ, το υπουργείο Ναυτιλίας, με τίτλο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις».
Αποτελεί συνέχεια των αντεργατικών νόμων, του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 3577/92, που εφαρμόζουν οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, σε βάρος των δικαιωμάτων ναυτεργατών, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας των εφοπλιστών.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 11: «Στελέχωση πλοίων αναψυχής και τουριστικών ημερόπλοιων», δίνεται η δυνατότητα στα επαγγελματικά πλοία αναψυχής μέχρι 24 μέτρα και μεταφορική ικανότητα έως και 12 επιβάτες «δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος». Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής μήκους άνω των 24 μέτρων και μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 12 επιβατών, η οργανική σύνθεση πληρώματος, καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας.
Για την κοινωνική ασφάλιση προβλέπεται για κυβερνήτες, μη απογεγραμμένοι ναυτικοί, εφόσον παρέχουν εξηρτημένη εργασία, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία για τον e – Ε.Φ.Κ.Α. που αφορά στους μισθωτούς (πρώην Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Μισθωτών/ Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.), ενώ εάν απασχολούνται μέσω σύμβασης παροχής υπηρεσιών, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία που αφορά στους μη μισθωτούς (πρώην Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών/ Ο.Α.Ε.Ε.)»
Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής υπό σημαία πλην της ελληνικής που έχουν χωρητικότητα έως 650 g.t, δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης και για άνω των 650 g.t «η στελέχωση ρυθμίζεται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρουν». Για την κοινωνική ασφάλιση των ναυτικών, «ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στο κράτος της σημαίας του πλοίου».
Αντίστοιχα
«για
τα
επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια
στα
υπό ελληνική σημαία,
ανεξαρτήτως χωρητικότητας, η οργανική
σύνθεση καθορίζεται από τις υπουργικές
αποφάσεις». Ενώ στα υπό σημαία άλλου
κράτους
– μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. που
«έχουν χωρητικότητα έως 650
g.t,
η οργανική σύνθεση καθορίζεται από τις
υπουργικές αποφάσεις και σε αυτά που
έχουν χωρητικότητα άνω των 650
g.t,
τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται
από το κράτος της σημαίας που φέρουν».
Για την κοινωνική ασφάλιση «στα υπό
σημαία άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε.
ή του Ε.Ο.Χ., ανεξαρτήτως χωρητικότητας,
ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία,
υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής
νομοθεσίας, αναφορικά με το δικαίωμα
για ασφάλιση του ναυτικού στο κράτος
της σημαίας του πλοίου».
Στο άρθρο 19 «Ποινικές κυρώσεις» προβλέπεται βαρύτατη ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 3 ετών σε πλοίαρχο ή κυβερνήτη «ο οποίος συντάσσει, νοθεύει ή αποδέχεται πλαστά, εικονικά ή ανακριβή ναυλοσύμφωνα ή συντάσσει, προσυπογράφει, αποδέχεται ή καταχωρίζει ηλεκτρονικά, όπου προβλέπεται, πλαστές, εικονικές ή ανακριβείς καταστάσεις επιβαινόντων». Απαλλάσσει τον εφοπλιστή από οποιαδήποτε ευθύνη για τις ανωτέρω παραβάσεις, μεταφέροντας την στο εξιλαστήριο θύμα πλοίαρχο ή κυβερνήτη, όπως αντίστοιχα επιφορτίζεται με τα πρόστιμα στο άρθρο 20 «Διοικητικές κυρώσεις».
Συγκεκριμένα «σε περίπτωση διαπίστωσης μη τήρησης της υποχρέωσης περί κατοχής επί πλοίου αναψυχής ή επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου του απαιτούμενου πιστοποιητικού ασφάλισης, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50 ευρώ. Σε περίπτωση διαπίστωσης μη τήρησης της υποχρέωσης περί ασφάλισης πλοίου αναψυχής ή επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 2.000 έως και 25.000 ευρώ».
Η εφαρμογή του αντεργατικού νομοσχεδίου για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής και τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, θα αυξήσει τις προσλήψεις με ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ, κοινωνική ασφάλιση από όποια χώρα και αν προέρχονται, με οργανικές συνθέσεις που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και με άμεσο κίνδυνο στην ασφάλεια και προστασία της ζωής των ναυτεργατών, των επιβαινόντων, με αύξηση της ανεργίας, διόγκωση των ελλειμμάτων του ΝΑΤ/ΕΦΚΑ με τραγικές συνέπειες στην κοινωνικοασφαλιστική προστασία για τους ναυτεργάτες, εργαζόμενους, συνταξιούχους.
Καταγγέλλουμε και απαιτούμε την απόσυρση του αντεργατικού νομοσχεδίου.
Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις ταξικές δυνάμεις των σωματείων ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, που αγωνίζονται ενάντια στην πολιτική των εφοπλιστών, των κυβερνήσεων τους, που επιδιώκουν να επιβάλλουν σε όλες τις κατηγορίες πλοίων συνθήκες γαλέρας με ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ, κοινωνική ασφάλιση.
Καλούμε τους ναυτεργάτες από όλες τις κατηγορίες πλοίων, με την συμμετοχή τους στα σωματεία, να δυναμώσουμε το μέτωπο των ταξικών δυνάμεων με την ανάπτυξη πολύμορφων αγωνιστικών και απεργιακών κινητοποιήσεων, για την κατάργηση των αντεργατικών νόμων, για να έχουμε δουλειά με δικαιώματα, για την προστασία της υγείας μας, ενάντια στην πολιτική των εφοπλιστών, των πολιτικών και συνδικαλιστικών εκπροσώπων του.
ΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ
● ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
● ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΣ Ε.Ν. «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
● ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΓΕΙΡΩΝ Ε.Ν
*****
ΠΕΝΕΝ: Όχι στο διαλυτικό νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής!
Στις 7 Γενάρη 2022 δόθηκε στην δημοσιότητα και ακολούθως σε δημόσια διαβούλευση (23/1) το σχέδιο νόμου που τιτλοφορείται: «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για την δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις».
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο κομμένο και ραμμένο στο αντιδραστικό δόγμα της ανταγωνιστικότητας του εφοπλιστικού κεφαλαίου, αποτελεί συνέχεια της απελευθέρωσης του καμποτάζ στην κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία που έγινε διαδοχικά πρώτα με την απελευθέρωση της κρουαζιέρας για τα κοινοτικά πλοία (1999) και ακολούθως (2011) για τα κρουαζιερόπλοια μη κοινοτικών σημαιών (σημαίες ευκαιρίας) με βάση τον κανονισμό 3577/92.
Στην βάση αυτού του κανονισμού επήλθε η διάλυση της ελληνικής κρουαζιερόπλοιου ναυτιλίας και η απώλεια όλων των θέσεων εργασίας για τους Έλληνες Ναυτεργάτες. Αποτέλεσμα αυτού του αντιδραστικού νομοθετικού πλαισίου είναι το γεγονός ότι εδώ και μια δεκαετία στο Αιγαίο και στα ελληνικά νησιά να κυριαρχούν οι πολυεθνικές (κυρίως Αμερικάνικων συμφερόντων) της κρουαζιέρας και στα καράβια αυτά να οργιάζει η γενικευμένη ανασφάλιστη και χαμηλόμισθη εργασία των αλλοδαπών Ναυτεργατών των τρίτων χωρών , οι οποίοι γίνονται αντικείμενο αισχρής εκμετάλλευσης.
Στο πλαίσιο του νομοσχεδίου που κατέθεσε η κυβέρνηση και ο Πλακιωτάκης καθίσταται περισσότερο από σίγουρο ότι οι 5000 Έλληνες Ναυτεργάτες που εργάζονται στα σκάφη αυτά δέχονται συντριπτικό πλήγμα στην απασχόληση, στα εργασιακά τους δικαιώματα ακόμη και στην κοινωνική τους ασφάλιση!
Ο εκτοπισμός από τα σκάφη αυτά των πληρωμάτων και μεγάλης μερίδας αξιωματικών είναι βέβαιος!
Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι για επαγγελματικά σκάφη έως 24 μέτρα και μεταφορική ικανότητα έως 12 επιβάτες, δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος!!!
Για τα επαγγελματικά σκάφη μήκους άνω των 24 μέτρων και μεταφοράς επιβατών άνω των 12, η οργανική σύνθεση καθορίζεται με απόφαση του Υπουργείου!!
Για τα επαγγελματικά σκάφη ξένων σημαιών χωρητικότητας έως 650 g.t δεν υφίσταται υποχρέωση σύνθεσης ενώ για τα άνω των 650 g.t η σύνθεση ρυθμίζεται από την νομοθεσία της σημαίας του κράτους!
Επίσης με το ίδιο νομοσχέδιο υπονομεύεται η ασφάλιση των Ναυτεργατών στο ΝΑΤ ενώ προβλέπονται δρακόντεια πρόστιμα (ποινικές και διοικητικές κυρώσεις) στους Πλοιάρχους - Κυβερνήτες καθιστώντας τους υπεύθυνους για υποχρεώσεις ή ευθύνες που αντιστοιχούν στους πλοιοκτήτες και στις ναυτιλιακές εταιρίες.
Απαιτούμε την άμεση απόσυρση του αντιδραστικού αυτού νομοσχεδίου το οποίο συνιστά βήμα στην κατεύθυνση διάλυσης του Ναυτικού επαγγέλματος για τους Έλληνες ναυτεργάτες που εργάζονται στις κατηγορίες αυτών των πλοίων.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου