21 Μαΐου 2021

Δύο σχόλια για το "τσιμεντάρισμα" του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου "ΕΜΠΡΟΣ" και η ανακοίνωση της Κίνησης Ανάπηρων Καλλιτεχνών

1ο σχόλιο: «…μεγάλα κι υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη…» 

Της  

Δεν είναι οι τσιμεντόλιθοι

Είναι ο δια των τσιμεντόλιθων συμβολισμός.

Ο δια των τσιμεντόλιθων ήχος της βαρβαρότητας που υψώνεται γύρω μας με βαριά τείχη.

Ο αποπνικτικός και δυσώδης αέρας της αλαζονείας, της χυδαιότητας, της αμετροέπειας.

Ο τρομερός αντίλαλος του «αποφασίζομεν και διατάζομεν».

Οι τσιμεντόλιθοι με τους οποίους σφραγίστηκε ένας χώρος τέχνης είναι η αποστροφή εκείνων που διέταξαν αυτή την ανόσια πράξη απέναντι σε κάθε τι ανυπότακτο και δημιουργικό. Ο φόβος της εξουσίας μπροστά στην ανθρώπινη δημιουργία, εκείνη που ανοίγει το βλέμμα, τους ορίζοντες, το μυαλό. Ο τρόμος για αυτό που κάποτε έλεγε ο Πικάσο «η τέχνη είναι ένα ψέμα που μας βοηθάει να ανακαλύψουμε την αλήθεια».

Αυτή η αλήθεια είναι που ενοχλεί. Εκείνη η μια και μοναδική αλήθεια που όταν αποκαλυφθεί τρίζουν συθέμελα τα ιερά και τα όσια εξουσιαστών, εκμεταλλευτών, πορφυρογέννητων «σωτήρων». Ο σκεπτόμενος και δημιουργών άνθρωπος είναι ο κίνδυνος.

Γιατί γνωρίζουν, και γνωρίζουν πολύ καλά, ότι η σκέψη γίνεται βαθύς στοχασμός και ο στοχασμός γίνεται απόφαση και η απόφαση πράξη. Γιατί ξέρουν πολύ καλά ότι εκείνος που σκέφτεται γράφει την ιστορία του. Ότι οι λαοί που ελεύθερα στοχάζονται, όταν ελεύθερα στοχάζονται γράφουν την ιστορία τους.

Το μυαλό μας «τσιμεντάρουν». Για να μπορούν με τον ίδιο τρόπο που σφράγισαν και έκλεισαν την τέχνη πίσω από τσιμεντόλιθους,

να στραγγαλίσουν τη ζωή μετατρέποντας τον εργαζόμενο άνθρωπο σε σκλάβο και υποζύγιο,

να φιμώσουν τον άνθρωπο που διεκδικεί, να τον εξανδραποδίσουν, να τον καταντήσουν άβουλο και υποτακτικό ον,

να αφανίσουν πίσω από τσιμέντα και τείχη και φράχτες και σιδερόφρακτες κατασταλτικές ορδές, τον ανέστιο, το κατατρεγμένο, τον φτωχό,

να αποχαυνώσουν το λαό φτιασιδώνοντας το ψέμα για αλήθεια, το στυγνό εμπόριο για τέχνη, το ξεκοίλιασμα των αρχαίων και της φύσης για ανάπτυξη, το μασκάρεμα της ιστορίας για εθνική αποθέωση.

Ο εχθρός τους είναι ο λαός και γύρω του χτίζουν κομμάτι – κομμάτι τα τείχη.

* Ο τίτλος είναι από το ποίημα  «Τείχη»  του Κωνσταντίνου Καβάφη «Τείχη» 

ΠΗΓΗ

ΑΠΕ-ΜΠΕ / Παντελής Σαΐτας
 
2ο σχόλιο: Το μυστρί του Παττακού

Κάποτε, δημιουργήθηκε ένας πολιτισμός. Μεταξύ πολλών δεινών, πολέμων, μετακινήσεων και λοιπών κινήσεων, έφτιαξε πολλά. Μεταξύ αυτών και το θέατρο. Απαραίτητο το θεώρησε, για όλους. Οσοι είχαν πλήρωναν για τους άλλους που δεν, ώστε ο κάθε πολίτης να παρακολουθεί τις παραστάσεις. Διόλου τυχαίο πως ακριβώς την ίδια περίοδο «ανακαλύφθηκε» και η δημοκρατία. Η γλώσσα και τα ανώτερα αυτά πολιτιστικά και πνευματικά επιτεύγματα, για πρώτη φορά στην Ιστορία, δεν ανήκαν σε λίγους (ιερατείο, ηγεσία, βασιλιά κ.λπ.) αλλά σε πολλούς. Γι’ αυτό και οι ειδικοί δεν μπορούν να πουν με σιγουριά τι προηγήθηκε σε κείνον τον πολιτισμό: η γλώσσα και ο τραγικός λόγος του θεάτρου ή η δημοκρατία.

Κάποτε, κάποιοι απολίτιστοι δήλωσαν πως είναι απόγονοι εκείνου του σπουδαίου πολιτισμού. Και εκδηλώσεις έκαναν στα στάδιά του και σαν εκείνον ντύνονταν και την ίδια χώρα διαφέντευαν. Με μία διαφορά: όχι με τον λόγο. Ούτε με τα υψηλά επιτεύγματα. Αυτά προϋποθέτουν ελευθερία. Αυτή την είχαν ακυρώσει. Οσο για τη δημοκρατία, αυτή την είχαν απαυτώσει.

Τα χρόνια πέρασαν, κάποια «κάποτε» έμειναν κάποτε και κάποια έγιναν «τώρα».

Ενα «τώρα» με τον μανδύα ενός «κάποτε». Ποιου όμως από τα προαναφερθέντα δύο;

Η απάντηση θα δοθεί με μια ερώτηση: Αν ένας, οποιοσδήποτε, έβλεπε μία φωτογραφία, όπου κάποιοι, τώρα, τσιμέντωναν (κανονικά, με μυστρί και πηλοφόρι) ένα θέατρο και έκλειναν με τσιμεντόλιθους τη λέξη «Λευτεριά» που είναι γραμμένη στον τοίχο του, τι θα καταλάβαινε για τη χώρα και την κυβέρνησή της;... (Χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο;)

ΠΗΓΗ

*****


Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών-Disabled Artists Movement

«Το Α και το Ω της εξέλιξης του πολιτισμού είναι η δημιουργία πλάγιων διαδρομών»
Lev Vygotsky
 
Εχθές, 19/5, κατά τις 7:30 το πρωί, μετά από εισαγγελική παραγγελία, πραγματοποιήθηκε επέμβαση εκκένωσης και σφράγισης του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός, με την παρουσία της αστυνομίας και εκπροσώπων της ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου), της εταιρείας στην οποία ανήκει το ιστορικό κτίριο του Εμπρός.
 
Οι ανάπηροι/ες καλλιτέχνες/δες και ακτιβιστές/στριες μετα τον ενταφιασμό του θέατρου αναπολούμε όλες εκείνες τις ώρες και τις στιγμές που ζήσαμε στο θέατρο ΕΜΠΡΟΣ.
 
Την διοργάνωση του Αντιφασιστικού Φεστιβάλ των Παραστατικών Τεχνών σε μια εποχή που η ιστορία έκαιγε σαν πυρωμένο σίδερο με την εγκληματική οργάνωση Χρυσή Αυγή να δρα ανεξέλεγκτη.
 
ΔΕΝ θα ξεχάσουμε τις εκδηλώσεις που κάναμε για το Φαρμακονήσι, το προσφυγικό, για το πρόγραμμα ευθανασίας Τ4 και την σύνδεση με την ιδεολογία της ΧΑ που είχε ως αποτέλεσμα να καταθέσουμε στην 4η υπόθεση (εγκληματικής οργάνωσης) στην δίκη, για τις συζητήσεις με θέμα την κατάργηση του όρου της αρτιμέλειας των ΠΔ 370 και 336, για το φεστιβάλ «Άγνωστη χώρα της Αναπηρίας», την εκδήλωση για το ίδρυμα στα Λεχαινά πριν και μετά την κατάληψη από την ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ, για τη θέση που πήραμε με την απεργία πείνας του Ρωμανού, για τη δολοφονία του Παύλου και του Σαχζάτ, για την οργάνωση αντίδρασης στη λογοκριμένη θεατρική παράσταση «Ισορροπία του Nash», για τις παραστάσεις του ΘΕΑΜΑ, ΘΚΕ, ΔΑΓΙΠΟΛΗ που έγιναν εκεί, για την υπέροχη βραδιά με τον Ψαραντώνη, για τους «ανθρώπινους ζωολογικούς κήπους», την «Ανθρώπινη Βιβλιοθήκη», για τις ατέλειωτες ώρες ταυτόχρονης διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, για την παράσταση του «Σούπερμαν», για το υπέροχο συναίσθημα, όταν με πολύ κόπο το ΕΜΠΡΟΣ έγινε προσβάσιμο και για εμάς και τόσα άλλα.
 
Όλα αυτά τα αναπολούμε μέχρι τη στιγμή που θα βρούμε ένα τρόπο για να ξανασυναντηθούμε.
 
Σήμερα όμως θέλουμε από καρδιάς να ευχαριστήσουμε το Δήμο Χαλανδρίου που ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας για μεταφορά του εξοπλισμού προσβασιμότητας από το Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ, που χθες το πρωί βρέθηκε στο στόχαστρο της κυβέρνησης και της ΕΛ.ΑΣ. 
 
Η Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών θα συνεχίσει τις πλάγιες διαδρομές για την εξέλιξη του πολιτισμού που μας χωράει ΟΛΕΣ, ΟΛΟΥΣ και ΟΛΑ.
 
Τα κυβερνητικά τούβλα δεν ξέρουν να χορεύουν, δεν έχουν χρώματα και δεν τραγουδάνε.
 
Η αλληλεγγύη και η συνυπευθυνότητα είναι τα δικά μας όπλα.
 
Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών
 
ΥΓ: στη φωτο η σύγκρουση δυο διαφορετικών κόσμων. Ο αυταρχισμός των κυβερνητικών τούβλων και η κοινωνική αλληλεγγύη στη πράξη από το Δήμο Χαλανδρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου