MOTIONTEAM/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ |
Ουδέποτε ο αυταρχισμός, η καταστολή των κινητοποιήσεων και η ποινικοποίηση της πανεπιστημιακής ζωής έφεραν αποτέλεσμα.
Η κυβέρνηση δείχνει τα πρώτα σημεία ηττοπάθειας και αδυναμίας να αντιμετωπίσει με διάλογο και με επιχειρήματα το κίνημα στα πανεπιστήμια υπέρ της δημόσιας και δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η απόφασή της να επιστρατεύσει τις εισαγγελικές αρχές, με σκοπό τις διώξεις όλων όσοι αγωνίζονται για το δικαίωμα κάθε Ελληνα η Παιδεία να παραμείνει δημόσια και δωρεάν, δείχνει πανικό. Δείχνει όμως και τον αντιδημοκρατικό, αυταρχικό και ολοκληρωτικό χαρακτήρα μιας απόπειρας να επιβληθεί ένα αντισυνταγματικό νομοθέτημα με εισαγγελικές διώξεις.
Η κυβέρνηση επιστρατεύει τη Δικαιοσύνη, προκειμένου η ίδια να παραβιάσει το Σύνταγμα. Η πανεπιστημιακή κοινότητα αποδίδει στην κυβέρνηση σκόπιμη υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση και υποβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων, προκειμένου να αναδειχθεί τεχνητά η ανάγκη για ίδρυση ιδιωτικών. Σε απάντηση, η κυβερνητική προπαγάνδα αποσιωπά τις αιτίες για την αναταραχή και αναδεικνύει σε μείζον ζήτημα τις αντιδράσεις στη δική της αβελτηρία. Προτάσσοντας τις καταλήψεις ως κεντρικό ζήτημα, η κυβέρνηση προσπαθεί αφενός να υποβαθμίσει τη συζήτηση για τη δημόσια και δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση και αφετέρου να τρομοκρατήσει, να στοχοποιήσει και να διώξει τους υπερασπιστές της συνταγματικής υποχρέωσης της πολιτείας να παρέχει δημόσια και δωρεάν Παιδεία.
Ο υπουργός Παιδείας, από την άλλη, στο πλαίσιο μιας πρωτοφανούς απεργοσπαστικής εκστρατείας σε βάρος των φοιτητικών αντιδράσεων, ζητά από τα πανεπιστήμια να εφαρμόσουν μεθόδους τηλεδιάσκεψης και να προχωρήσουν, παρά τις φοιτητικές καταλήψεις που ολοένα και επεκτείνονται, σε εξετάσεις. Ο υπουργός Παιδείας, με τη σπασμωδική του κίνηση, δείχνει πρώτα από όλα να παραγνωρίζει την αυτονομία του φοιτητικού κινήματος να αποφασίζει εκείνο τις μορφές του αγώνα του. Δεύτερον, δείχνει τον αυταρχισμό της κυβέρνησης να προσπαθεί να καταργήσει την ακαδημαϊκή αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων, επιβάλλοντας με νομοθετικές πράξεις ακόμη και το πώς θα διενεργηθούν οι εξετάσεις.
Μια απόφαση που ανήκει στα ίδια τα πανεπιστήμια και στους ίδιους τους καθηγητές.
Τρίτον, δείχνει να αγνοεί τους δημοκρατικούς κανόνες με τους οποίους οι πλειοψηφίες στα αμφιθέατρα αποφασίζουν υπέρ των καταλήψεων. Αν, όπως λέει η προπαγάνδα, οι καταλήψεις είναι αποφάσεις μειοψηφιών, τότε πού είναι οι φιλοκυβερνητικές πλειοψηφίες να αποφασίσουν τον τερματισμό των καταλήψεων; Γιατί αναγκάζονται, αντ’ αυτού, να επιστρατεύσουν εισαγγελείς και απεργοσπαστικούς μηχανισμούς, για να επιβάλουν την κυβερνητική επιλογή; Και, τέταρτο, ο υπουργός Παιδείας, αν και επιστήμονας Πληροφορικής ο ίδιος, κάνει ότι αγνοεί τους κινδύνους που ενέχει η εφαρμογή μεθόδων τηλεδιάσκεψης για το αδιάβλητο των εξετάσεων.
Ειδικά σήμερα, με τα εργαλεία τύπου Chat GPT να μπορούν να συμβάλουν σε εκτεταμένη αντιγραφή σε διαδικτυακές εξετάσεις, χωρίς κανείς να μπορεί να το αντιληφθεί (σ.σ. Διαβάστε σχετικό δημοσίευμα: Νίκος Μπελαβίλας / Έκανε πείραμα και απέδειξε ότι είναι διαβλητές οι διαδικτυακές εξετάσεις). Είναι τουλάχιστον περίεργη η επιλογή της κυβέρνησης να γίνουν οι εξετάσεις με τηλεδιάσκεψη, όταν 2-3 χρόνια πριν, παρά τον τότε κίνδυνο της πανδημίας, οι διαδικτυακές εξετάσεις απαγορεύτηκαν στα πανεπιστήμια, ακριβώς επειδή δεν διασφάλιζαν το αδιάβλητο της διαδικασίας. Μόνη νόμιμη και δημοκρατική λύση για να επανέλθουν τα πανεπιστήμια σε κανονική λειτουργία είναι η κυβέρνηση να αναγνωρίσει τη συνταγματική νομιμότητα και να δηλώσει ότι δεν θα ακυρώσει τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Και, επιπλέον, αναγνωρίζοντας η κυβέρνηση την προτεραιότητα της δημόσιας Παιδείας να προχωρήσει σε γενναία αύξηση της ετήσιας δημόσιας χρηματοδότησης των πανεπιστημίων, καθώς και στη γενναία ενίσχυση της στελέχωσής τους με νέες θέσεις προσωπικού, προκειμένου τα ελληνικά πανεπιστήμια να συγκλίνουν με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ουδέποτε ο αυταρχισμός, η καταστολή των κινητοποιήσεων και η ποινικοποίηση της πανεπιστημιακής ζωής έφεραν αποτέλεσμα. Το ποτάμι της αντίστασης απέναντι στα νεοφιλελεύθερα, αντιεπιστημονικά, αντιεκπαιδευτικά και αντικοινωνικά σχέδια κατάργησης της δημόσιας και δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης δεν γυρίζει πίσω.
*Καθηγητής, πρώην πρύτανης ΑΠΘ, περιφερειακός σύμβουλος, επικεφαλής της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου