ΕUROKINISSI
ΜΗΝΥΜΑ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΓΚΛΗΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΕΚΠΑ κατά της συνταγματικής παραβίασης για τα ιδιωτικά ΑΕΙ
Σε σοβαρή παρέμβαση σχετικά με το σχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ προέβη το πιο εμβληματικό Πανεπιστήμιο της χώρας, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Με σαφή θέση για την επιχειρούμενη συνταγματική παραβίαση η Σύγκλητος του iδρύματος διαμηνύει στην κυβέρνηση: «Για να συζητηθούν μεγάλες μεταρρυθμίσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η συνταγματική αναθεώρηση είναι η θεσμικά προτιμητέα διαδικασία, η οποία εξασφαλίζει πλήρως την ασφάλεια δικαίου». Μια δυνατή φωνή που προστίθεται στο μέγα πλήθος των αντιδράσεων και κυρίως καταδεικνύει τη βαθιά θεσμική, πολιτική και κοινωνική κρίση που έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να παραβιάσει το Σύνταγμα.
«Το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής στις αρχές Μαρτίου. Εχει γίνει σοβαρή νομική προετοιμασία, υπάρχουν σχετικές γνωμοδοτήσεις κορυφαίων συνταγματολόγων. Σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει σύγκρουση με το Σύνταγμα» δήλωσε, χθες, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Θανάσης Κοντογεώργης, συνεχίζοντας τις αοριστολογίες της κυβέρνησης. Πλέον, όμως, δεν μπορεί να αγνοηθεί ο κίνδυνος μιας καθολικής αποδοκιμασίας της αντισυνταγματικής μεθόδευσης ώστε να επιτευχθεί άλλη μια πολιτική επιβολή. Η κυβέρνηση γνωρίζει καλά ότι οι αντιδράσεις δεν περιορίζονται στη δημιουργία των ιδιωτικών Πανεπιστημίων αλλά στην απόφασή της να μην περιμένει τη συνταγματική αναθεώρηση και να προχωρήσει στη θεσμική και πολιτική αυθαιρεσία της παραβίασης του Συντάγματος.
«Το δημόσιο Πανεπιστήμιο αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί την ατμομηχανή της εκπαίδευσης στη χώρα μας, ταυτόχρονα δε λειτουργεί και ως η επιστημονική ραχοκοκαλιά της, παράγοντας νέα γνώση και καινοτομία που έχουν συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας» αναφέρει η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ στην απόφαση που έλαβε, χθες, για να επισημάνει ότι «σήμερα η ενίσχυση του δημοσίου Πανεπιστημίου, με βάση τις προτάσεις τις οποίες από καιρό έχει διατυπώσει η πανεπιστημιακή κοινότητα, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα».
Οσο για την «κανονικοποίηση του άναρχου τοπίου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» τονίζει πως «η όποια λύση προκριθεί δεν θα πρέπει να λειτουργεί υπονομευτικά προς τη δημόσια εκπαίδευση και το δημόσιο συμφέρον». Για τα δε ΝΠΠΕ (Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) επισημαίνει, μεταξύ άλλων:
▶ Η ΕΒΕ του επιστημονικού πεδίου, την οποία προβλέπει το νομοσχέδιο, έχει πολύ μεγάλη διαφορά από τη βάση εισαγωγής σε σχολές υψηλής ζήτησης (στην Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ η βάση εισαγωγής είναι 19.000 μόρια, ενώ η ΕΒΕ για τα ΝΠΠΕ είναι μόλις 10.000 μόρια). Το σχέδιο νόμου οφείλει να διασφαλίζει την ισονομία πρόσβασης και την αίσθηση δικαίου όλων των υποψηφίων.
▶ Ολα τα Προγράμματα Σπουδών που προτείνονται από τα ΝΠΠΕ θα πρέπει να είναι πιστοποιημένα από την ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης), και όχι από τα μητρικά ιδρύματα, για λόγους ισονομίας και αίσθησης δικαίου.
Εννοείται ότι οι υποχρεώσεις που έχουν τα δημόσια ΑΕΙ ως προς την ΕΘΑΑΕ θα αποτελούν υποχρεώσεις και των ΝΠΠΕ. Στο νομοσχέδιο υπάρχουν διφορούμενες διατυπώσεις (όπως, πιστοποιήσεις από ΕΘΑΑΕ ή/και από μητρικά ιδρύματα, πιστοποίηση ενός και όχι του συνόλου των Προγραμμάτων Σπουδών κ.λπ.) οι οποίες θα πρέπει να απαλειφθούν.
▶ Δεν γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στην υποχρέωση διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας στα ΝΠΠΕ. Παγκοσμίως βασική υποχρέωση των ΑΕΙ αποτελεί η διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας και οι διδάσκοντες κρίνονται και γι’ αυτό τους το έργο. Η πρόσβαση στα κονδύλια για την έρευνα αυτή θα πρέπει να δοθεί στα ΝΠΠΕ μετά τη λειτουργία όλων των Προγραμμάτων Σπουδών τους και την αξιολόγησή τους από την ΕΘΑΑΕ τουλάχιστον μετά από μία πενταετία.
▶ Θα πρέπει ρητά να αναφέρεται ότι τυχόν Προγράμματα Σπουδών τριετούς φοίτησης δεν μπορούν να είναι ισοδύναμα με τα αντίστοιχα τετραετή ή πενταετή των δημοσίων ΑΕΙ, ούτε να προσφέρουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.
▶ Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τον τρόπο επιλογής, εκλογής, διορισμού, εξέλιξης των διδασκόντων. Είναι αναγκαίο να θεσπίσει η Πολιτεία ακαδημαϊκά κριτήρια, αντίστοιχα με τα ισχύοντα στα δημόσια ιδρύματα. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα είναι αδιανόητη η εφαρμογή διαφορετικών κανόνων ανάλογα με τη χώρα - έδρα του μητρικού ιδρύματος.
▶ Απουσιάζει η πρόβλεψη για τη Φοιτητική Μέριμνα. Αν και γίνεται αναφορά για κτιριακή πιστοποίηση από τον ΕΟΠΠΕΠ, δεν αναγράφονται οι κανόνες βάσει των οποίων θα πραγματοποιείται η πιστοποίηση αυτή (φοίτηση, στέγαση, σίτιση).
Είναι πολλές οι παρεμβάσεις στο νομοθέτημα της κυβέρνησης. Χθες, με ομόφωνο ψήφισμά του, ο Σύλλογος ΔΕΠ της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου ανακοίνωσε πως «Το νομοσχέδιο κρίνεται ως μη αποδεκτό στο σύνολό του» ενώ, μεταξύ άλλων, τονίζει:
α) Αποτελεί κατάφωρη παραβίαση του ελληνικού Συντάγματος η εκχώρηση μέρους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες.
β) η προβλεπόμενη διαδικασία-εξπρές για την αδειοδότηση ιδιωτικών ιδρυμάτων, όταν για απλές διαδικασίες στελέχωσης των δημόσιων Πανεπιστημίων απαιτούνται 7-10 μήνες, είναι σκανδαλώδης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου