Τελευταίοι της ευρωζώνης στην αγοραστική δύναμη
Προτελευταίοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση, τελευταίοι στην ευρωζώνη και στην 31 θέση ανάμεσα σε 41 χώρες είναι οι Ελληνες καταναλωτές όσον αφορά την αγοραστική τους δύναμη, με βάση τους πίνακες της Εurostat, που μετράνε τα επίπεδα της κατά κεφαλήν πραγματικής ατομικής κατανάλωσης (ΠΑΚ).
Ο δείκτης, που εκφράζεται με ισοτιμίες αγοραστικής δύναμης (Puchasing Power Standards), συναρτάται από το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και τα επίπεδα δείκτη τιμών κάθε χώρας και χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της υλικής ευημερίας των νοικοκυριών, διαπιστώνοντας μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στα κράτη-μέλη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα για το έτος 2021, τη χαμηλότερη κατά κεφαλήν ΠΑΚ έχει η Βουλγαρία, που βρίσκεται 35% κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε., ακολουθούν οι Ουγγαρία, Σλοβακία και Κροατία με 30%, 29% και 28% αντίστοιχα, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται 25% κάτω από τον μέσο όρο. Στον αντίποδα η χώρα με την υψηλότερη κατά κεφαλήν ΠΑΚ είναι το Λουξεμβούργο, που βρίσκεται 44% πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, και ακολουθούν η Γερμανία, η Δανία, η Αυστρία και το Βέλγιο, με επίπεδα 20%, 19%, 17% και 16%.
Εκεί όμως που τα στοιχεία είναι συντριπτικά σε βάρος των Ελλήνων, είναι στον πίνακα με τον δείκτη Ισοδυναμιών Αγοραστικής Δύναμης (Purchasing Power Parities ή PPPs), στον οποίο η Ελλάδα βρίσκεται πίσω από Ουγγαρία, Σλοβακία και Κροατία, μπροστά μόνο από τη Βουλγαρία. Με δείκτη μόλις 64 PPPs (έναντι 100 του μέσου όρου της Ε.Ε. και 105 της ευρωζώνης) η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων απέχει μόλις μία μονάδα από την Τουρκία, που μαστίζεται από τη χειρότερη κρίση κόστους ζωής των τελευταίων δεκαετιών.
Αν
μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι το 2021 ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός ήταν
1,2%, ενώ σήμερα κινείται κοντά στο 10%, η πραγματική εισοδηματική
κατάρρευση είναι ακόμα χειρότερη, υπολογίζοντας επίσης ότι οι
ανατιμήσεις έχουν ροκανίσει μέχρι το 40% της αγοραστικής δύναμης των
φτωχότερων νοικοκυριών.
Τα Adonomics και η πραγματικότητα
EUROKINISSI |
Εσείς δεν το καταλαβαίνετε, αλλά τον τελευταίο ενάμιση μήνα γίνατε πλουσιότεροι σχεδόν κατά 100 ευρώ και μέχρι του χρόνου τέτοια εποχή θα έχετε εξοικονομήσει σχεδόν ένα 13ο μισθό των 796 ευρώ. Αυτό προσπαθεί να μας πείσει η δημιουργική λογιστική του Αδωνι Γεωργιάδη για το «καλάθι του νοικοκυριού», που με καρτέλες και γραφήματα υποστηρίζει ότι στις πρώτες 6 εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου οι τιμές στα σουπερμάρκετ μειώθηκαν μεσοσταθμικά σχεδόν κατά -12,5% και ο καταναλωτής «κερδίζει περίπου 66 ευρώ τον μήνα».
Η γλώσσα της στατιστικής είναι αμείλικτη, και ποιοι είμαστε εμείς για να αμφισβητήσουμε την ορθότητα των κυβερνητικών αλγόριθμων, που συλλέγουν στοιχεία από 13 αλυσίδες σουπερμάρκετ, 3 διαδικτυακά καταστήματα, 51 κατηγορίες και χιλιάδες κωδικούς προϊόντων. Μόνο που η τσέπη μας έχει άλλη γνώμη και κάθε φορά που πάμε για τα ψώνια του νοικοκυριού, γυρνάμε με λιγότερα πράγματα απ’ όσα ψωνίσαμε τον προηγούμενο μήνα, έχοντας ξοδέψει περισσότερα χρήματα. Μάλιστα τον πρώτο μήνα εφαρμογής του καλαθιού, τον Νοέμβριο, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα «έτρεξε» με ρυθμό πολλαπλάσιο του εθνικού τιμάριθμου, σκαρφαλώνοντας στο 15% σε ετήσιο επίπεδο, αυξημένος κατά 0,9% σε ένα μήνα.
Το αντεπιχείρημα είναι ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν μειώνει γενικά τον πληθωρισμό, αλλά λειτουργεί ως «προστατευτική ομπρέλα» που όταν γύρω-γύρω βρέχει ανατιμήσεις, τα προϊόντα εντός του παραμένουν συγκριτικά φθηνότερα, απόδειξη ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός.
Πρόκειται για το ίδιο ακριβώς επιχείρημα που χρησιμοποιούσαν πάντα οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, διαφημίζοντας διψήφιες εκπτώσεις σε προϊόντα που συμμετέχουν στις περίφημες «προωθητικές ενέργειες», τύπου «2+1 δώρο» κ.λπ. Μάλιστα οι σχετικές μελέτες του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών παρουσιάζουν κατά καιρούς στατιστικές για το ποσοστό εξοικονόμησης χρημάτων από τις «έξυπνες αγορές», δηλαδή την αξιοποίηση των προσφορών, που φτάνει το 22%. Μόνο που η υποτιθέμενη εξοικονόμηση δεν είναι πραγματικό κέρδος για τον καταναλωτή, αλλά όφελος για τις πωλήσεις των αλυσίδων, που τονώνουν το τζίρο τους, ενώ την επόμενη εβδομάδα αλλάζουν ξανά τα ταμπελάκια στα προϊόντα, επιστρέφοντας στην αρχική τιμή, ή προσθέτοντας και κάτι παραπάνω για να ισοφαρίσουν τη «χασούρα» της προσφοράς.
Κάτι αντίστοιχο κάνει και το καλάθι, που το διαφημίζει μάλιστα με κρατική αρωγή και με τον υπουργό να φωτογραφίζεται περιχαρής σε εβδομαδιαία βάση, πλάι σε γάλατα, τυριά και μακαρόνια, ενθυμούμενος τον παλιό του ρόλο ως τηλε-πλασιέ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου