30 Δεκεμβρίου 2022

Νίκη κατά της (έμμεσης) ιδιωτικοποίησης του νερού: Το ΣτΕ ακύρωσε την απόφαση τιμολόγησης του νερού - Ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων ΕΥΑΘ


Σωματείο Εργαζομένων ΕΥΑΘ

27/12/2022

ΑΚΥΡΗ Η Κ.Υ.Α. ΤΙΜΟΛΌΓΗΣΗΣ ΝΕΡΟΥ!
 
Άλλη μια μεγάλη νίκη κατά της (έμμεσης) ιδιωτικοποίησης του νερού, μετά από προσφυγή του Σωματείου μας στο ΣτΕ.
 
Με δυο λόγια:
  • Η ΚΥΑ τιμολόγησης είναι αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Οδηγία ότι το “το νερό δεν είναι εμπόρευμα “, δηλαδή αυτοί που την έγραψαν μετέτρεψαν το νερό σε εμπορικό προϊόν όπως πολύ καλά είχαμε γράψει τότε (1ο σχόλιο).
  • Η ΚΥΑ τιμολόγησης (αυτοί που την έγραψαν δηλαδή), άφηναν τους παρόχους νερού να ΤΙΜΟΛΟΓΟΥΝ ΟΠΩΣ ΘΕΛΟΥΝ χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν τους κοινωνικούς, περιβαλλοντικους και οικονομικούς παράγοντες, δλδ μόνο ΚΕΡΔΟΣ να βγάζουν και ας διαλύεται η κοινωνία π.χ. αυξήσεις στην ενέργεια.
Αναλυτικότερα:
 
Η 2519/2022 απόφαση της μείζονος σύνθεσης του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ ακύρωσε ομόφωνα, στο σύνολό της, την υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων (γνωστής ως ΚΥΑ τιμολόγησης νερού).
 
Η απόφαση του ΣτΕ αναφέρεται στη διακήρυξη της ίδιας της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ ότι «το ύδωρ δεν είναι εμπορικό προϊόν» και σημειώνει ότι από τις διατάξεις της Οδηγίας και το σκοπό της, συνιστάμενο στη διασφάλιση της ποιότητας του ύδατος και στη διαχείριση αυτού όχι ως εμπορικού προϊόντος, αλλά ως κοινωφελούς αγαθού, προκύπτει ότι η εθνική πολιτική παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, συμπεριλαμβανομένης και της τιμολόγησης αυτών, σχεδιάζεται από τα κράτη μέλη ως πολιτική παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, με βασικό κριτήριο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της εν λόγω Οδηγίας για την προστασία των εσωτερικών, επιφανειακών και υπόγειων υδάτων.
 
Ακυρώνει λοιπόν την ΚΥΑ τιμολόγησης ως αντίθετη στην ανωτέρω Οδηγία και στην εφαρμοστική αυτής εθνική νομοθεσία (ν. 3199/2003 και π.δ. 51/2007) διότι:
  • Δεν θεσπίζονται συγκεκριμένοι κανόνες ώστε να διασφαλίζεται ότι οι πάροχοι των υπηρεσιών ύδατος προσαρμόζουν την τιμολογιακή τους πολιτική στα δεδομένα που προκύπτουν από τα εγκεκριμένα σχέδια διαχείρισης της κάθε λεκάνης απορροής ποταμών (πέραν των ειδικών ρυθμίσεων για το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος πόρου),
  • Δεν προβλέπεται ότι κατά την έγκριση των τιμολογίων των παρόχων από τις αρμόδιες αρχές, ελέγχεται η τήρηση των κατευθύνσεων που τίθενται στα σχέδια διαχείρισης, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η τιμολογιακή πολιτική διαμορφώνεται κατά τρόπο σύμφωνο προς την Οδηγία, κατ΄ εκτίμηση των κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών αποτελεσμάτων της ανάκτησης κόστους και της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και δεν προσδιορίζονται συγκεκριμένοι παράμετροι, κατ’ εκτίμηση των οποίων πρέπει να καθορίζεται το επίπεδο ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις.
Θα ακολουθήσει αναλυτικό Δελτίο Τύπου, ας το καταλάβουν επιτέλους: Από το Δημοψήφισμα του Νερού της Θεσσαλονίκης το 2014 μέχρι τις αλλεπάλληλες αποφάσεις του ΣτΕ,
 
ΤΟ ΝΕΡΟ ΔΕΝ ΠΩΛΕΊΤΑΙ
ΟΥΤΕ ΑΜΕΣΑ ΟΥΤΕ ΈΜΜΕΣΑ!
 
*****

Το ΣτΕ ακύρωσε ομόφωνα στο σύνολό της, την υπ’ αριθμ. 135275/2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού

των Αλέξανδρου Σαρηβαλάση και Κατερίνας Γεωργιάδου, νομικών (*) 


Με πρόσφατη απόφασή του, το ΣτΕ θέτει το πλαίσιο ορθής εφαρμογής της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2000/60 για την προστασία των υδάτων, ενώ ταυτόχρονα  αναγνωρίζει την υποχρέωση των Κυβερνήσεων να διαχειρίζονται το νερό ως κοινωφελές αγαθό και όχι ως εμπορικό προϊόν.

Συγκεκριμένα, η μείζονα σύνθεση του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ, με την προσφάτως δημοσιευθείσα 2519/2022 απόφασή της, ακύρωσε ομόφωνα, στο σύνολό της, την υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού, ως αντίθετη στην Οδηγία 2000/60 και στη σχετική εθνική νομοθεσία (ν. 3199/2003 και π.δ. 51/2007).

Κατ’ αρχάς η απόφαση του ΣτΕ αναφέρεται στη διακήρυξη της ίδιας της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2000/60/ΕΚ ότι «το ύδωρ δεν είναι εμπορικό προϊόν» και σημειώνει ότι από τις διατάξεις της Οδηγίας και το σκοπό της, συνιστάμενο στη διασφάλιση της ποιότητας του ύδατος και στη διαχείριση αυτού όχι ως εμπορικού προϊόντος, αλλά ως κοινωφελούς αγαθού, προκύπτει ότι η εθνική πολιτική παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, συμπεριλαμβανομένης και της τιμολόγησης αυτών, σχεδιάζεται από τα κράτη μέλη ως πολιτική παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, με κριτήριο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της εν λόγω Οδηγίας, ανά λεκάνη απορροής υδάτων, για την προστασία των εσωτερικών, επιφανειακών και υπόγειων υδάτων συνεκτιμώντας κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.

Ειδικότερα ακυρώνει την κυα τιμολόγησης ως αντίθετη στην ανωτέρω Οδηγία διότι:

  • δεν θεσπίζονται συγκεκριμένοι κανόνες ώστε να διασφαλίζεται ότι οι πάροχοι των υπηρεσιών ύδατος προσαρμόζουν την τιμολογιακή τους πολιτική στα δεδομένα που προκύπτουν από τα εγκεκριμένα σχέδια διαχείρισης της κάθε λεκάνης απορροής ποταμών (πέραν των ειδικών ρυθμίσεων για το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος πόρου),
  • δεν προβλέπεται ότι κατά την έγκριση των τιμολογίων των παρόχων από τις αρμόδιες αρχές, ελέγχεται η τήρηση των κατευθύνσεων που τίθενται στα σχέδια διαχείρισης, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η τιμολογιακή πολιτική διαμορφώνεται κατά τρόπο σύμφωνο προς την Οδηγία, κατ΄ εκτίμηση των κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών αποτελεσμάτων της ανάκτησης κόστους και της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και
  • δεν προσδιορίζονται συγκεκριμένοι παράμετροι, κατ’ εκτίμηση των οποίων πρέπει να καθορίζεται το επίπεδο ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις.
Να σημειωθεί επίσης ότι:
  • H απόφαση της Μείζονος είναι ομόφωνη (ενώ η 92/2022 της 5μελούς σύνθεσης είχε μειοψηφία μιας ψήφου).
  • Oι αιτιολογικές σκέψεις είναι όμοιες με αυτές της 92/2022 5μελούς σύνθεσης.
     
  • Aκυρώνει στο σύνολο την ΚΥΑ (και όχι επιμέρους διατάξεις της) διότι η συνολική ρύθμιση δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Οδηγίας και της εθνικής νομοθεσίας.

(*) οι νομικοί που υπέβαλαν και κέρδισαν και τις 4 προσφυγές σχετικές με το νερό  (αποφάσεις 1906/2014 για το ΤΑΙΠΕΔ, 190 & 191/2022 για το Υπερταμείο, 1886/2022 για την ιδιωτικοποίηση του ΕΥΣ, 2519/2022 για την ΚΥΑ τιμολόγησης)

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου