Του Γιώργου Ν. Οικονόμου*
Στις 25 Φεβρουαρίου το facebook διέγραψε απροειδοποίητα και χωρίς καμία εξήγηση τη σελίδα «Αυτολεξεί», τη σελίδα του Athens School καθώς και όλα τα προφίλ των χρηστών που διαχειρίζονταν τις σελίδες αυτές. Ο λόγος, όπως φαίνεται, ήταν η αναγγελθείσα διοργάνωση της διαδικτυακής εκδήλωσης για την πολιτική και τη λογοκρισία στα κοινωνικά δίκτυα. Είναι η πιο σοβαρή μέχρι στιγμής περίπτωση λογοκρισίας στην Ελλάδα. Οι υπεύθυνοι των δύο σελίδων καταγγέλλουν: «Πρόκειται για τη δικτατορία του facebook. “Τολμήσαμε” να ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας όλο το προηγούμενο διάστημα πως το facebook συνεχίζει τους περιορισμούς και τις απαγορεύσεις, όπως έγινε γνωστό από τις τελευταίες του επίσημες ανακοινώσεις. Ολο και περισσότερες σελίδες βρίσκονται ήδη στο στόχαστρο από τους ιθύνοντες του μέσου και διαγράφονται ή μπαίνουν σε καθεστώς “περιορισμένης ορατότητας”».
Το «Αυτολεξεί» είναι ηλεκτρονικό περιοδικό με αρθρογραφία, διαδικτυακές εκδηλώσεις και εκπομπή στο The Press Project. Το Athens School είναι μία νέα εκπαιδευτική προσπάθεια που ξεκίνησε το 2020 με τη διεξαγωγή μαθημάτων και σεμιναρίων στη φιλοσοφία, την πολιτική και άλλους τομείς, καθώς και εργαστήρια στην ξυλουργική. Οι δύο συλλογικότητες είναι προσανατολισμένες στην ανάδειξη κάποιων σημαντικών στοχαστών και ιδεών (ελευθερία, ισότητα, δημοκρατία, πολιτική συμμετοχή, απομεγέθυνση, αλληλεγγύη, αυτοκαθορισμός, αγώνας). Από την ίδρυσή τους ήδη έκαναν σαφή τη θέση τους στο θεωρητικό και πολιτικό πεδίο.
Το «Αυτολεξεί» δημοσιεύει θεωρητικά, πολιτικά, κοινωνικά κείμενα με κριτική όχι μόνο στην επικίνδυνη ακροδεξιά κυβέρνηση του Μητσοτάκη, αλλά και στο ολιγαρχικό αντιπροσωπευτικό σύστημα, στην κομματική αφασία όλων των αποχρώσεων και στον νεοφιλελευθερισμό. Υποστήριξε εναλλακτικά συνεταιριστικά, αυτοδιαχειριστικά εγχειρήματα, αντιφασιστικές εκδηλώσεις κατά της Χρυσής Αυγής, διαμαρτυρίες κατά της καταστροφής του περιβάλλοντος όπως η εκτροπή του Αχελώου, η εγκατάσταση παντού ανεμογεννητριών, η τσιμεντοποίηση της Ακρόπολης, ο βιασμός των ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, η ανηθικότητα στον χώρο του Εθνικού Θεάτρου (στα τρία τελευταία και σε άλλα πολλά είναι υπεύθυνη η μη έχουσα σχέση με τον πολιτισμό Λίνα Μενδώνη). Το πιο σημαντικό είναι η υπεράσπιση και η διάδοση των φιλοσοφικών και πολιτικών ιδεών του Κορνήλιου Καστοριάδη, των ιδεών της αυτονομίας και της άμεσης δημοκρατίας - της άμεσης δημοκρατίας ως πολιτεύματος, όχι ως διαχειριστικής διαδικασίας. Η συζήτηση των απόψεων αυτών δεν εντάσσεται σε καμία ιδεολογία ούτε κομματική παράταξη.
Κατόπιν όλων αυτών είναι προφανές πως η αυθαίρετη λογοκρισία εκ μέρους του facebook να κατεβάσει τις σελίδες του «Αυτολεξεί» και του Athens School είναι πολιτική απόφαση. Το πιο λυπηρό είναι ότι όλο το πνευματικό υλικό που παρήχθη κοπιαστικά με ατελείωτες ώρες απλήρωτης εργασίας ξαφνικά εξαφανίστηκε. Δεν υπάρχει δηλαδή ούτε στοιχειώδης προστασία της πνευματικής περιουσίας που, υποτίθεται, είναι ένα από τα εμβληματικά ιδεώδη του αστικού κοινοβουλευτισμού. Το καθεστώς έχει απογυμνωθεί εντελώς, ο διάλογος και η προστασία των δικαιωμάτων έχουν καταντήσει σκέτη ρητορεία.
Φαίνεται πως το internet ολοένα και περισσότερο κυριαρχείται από συμφέροντα ιδιωτικών εταιρειών που το ελέγχουν καθώς και από παράγοντες ανεξέλεγκτους, τους οποίους δεν γνωρίζουμε αλλά μας καθορίζουν. Πριν από λίγο καιρό το facebook ανακοίνωσε πως σταδιακά θα εξαλείψει κάθε πολιτικό και «εν δυνάμει διχαστικό» περιεχόμενο από τον τοίχο των χρηστών και από την πλατφόρμα γενικότερα, περιχαρακώνοντας έτσι την όποια ελευθερία του λόγου υπήρχε. Στις ΗΠΑ το φαινόμενο αυτό, μαζί με αυτό του περιβόητου ελέγχου των «fake news», αποκτά ακόμα μεγαλύτερη ένταση. Ηδη από το περασμένο καλοκαίρι το facebook προχώρησε σε μαζικό κλείσιμο και απαγορεύσεις αντιφασιστικών σελίδων.
Επομένως, ανακύπτουν θεμελιώδη ερωτήματα: Πώς λειτούργησε και πώς συνεχίζει να λειτουργεί το διαδίκτυο ως τόπος δημόσιας συζήτησης; Υπάρχουν εναλλακτικές αφού στα social media δεν είναι δυνατό να στηθεί μια πολιτική συζήτηση; Πώς μπορεί να γίνει η ουσιαστική πολιτική επικοινωνία και πληροφόρηση ομάδων και κινήσεων που ασκούν κριτική στο υπάρχον πολιτικό οικονομικό σύστημα και δεν εντάσσονται στην αφομοιωτική λογική του; Τι είναι η πολιτική και ποια η μορφή της σήμερα;[1]
Αποδείχθηκε ότι ο θεωρούμενος, έστω και εικονικά, «δημόσιος χώρος» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι μετέωρος και ευάλωτος από τη στιγμή που προσφέρεται ως παροχή από αόρατες εταιρείες συμφερόντων. Ο μόνος πραγματικά δημόσιος χώρος δεν είναι παροχή ούτε αντιπαροχή ούτε εικονικός, είναι αυτός που δημιουργείται στον πραγματικό φυσικό χώρο, άμεσα, από τη φυσική και πνευματική παρουσία των ατόμων, από τα ίδια τα άτομα. Είναι επιτακτική σήμερα η δημιουργία του, αρχικά με μια πολιτική κίνηση και βάση τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας.
[1]. Το δικό μου σεμινάριο στο Athens School, που θα αρχίσει τον Απρίλιο, έχει τίτλο «Επινοώντας ξανά την πολιτική και τη δημοκρατία».
*διδάκτορας Φιλοσοφίας
Σχετικό είναι και το τι αποκαλύπτει συνεργάτης του Facebook:
Ο Δ. Αλικάκος μιλά για «παραβίαση των όρων της κοινότητας στο όνομα των… όρων της κοινότητας, από κάποιους που πληρώνονται για να εφαρμόζουν τους όρους της κοινότητας», δίνοντας ως παράδειγμα μία ανάρτηση του καθηγητή Κοινωνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πολυμέρη Βόγλη. Όπως λέει ο Δ. Αλικάκος, η συγκεκριμένη ανάρτηση «δεν παραβιάζει κανέναν Όρο», για να συμπληρώσει στο τέλος της ανάρτησης πως «το Facebook τα έχει κάνει μπάχαλο».
Ολόκληρη η ανάρτηση του Δ. Αλικάκου:
«Κάποιοι που έχουν ταχθεί να εφαρμόζουν τους “Όρους της Κοινότητας” (εν προκειμένω -βλ φωτο- αυτούς περί “επικίνδυνων ατόμων και επικίνδυνων οργανώσεων” https://www.facebook.com/…/dangerous_individuals…)
Α. είτε αγνοούν τους Όρους της Κοινότητας
Β. είτε δεν μπορούν να κάνουν τη διάκριση ανάμεσα στο «στηρίζω τρομοκράτες και τρομοκρατικές πράξεις» και στο «στηρίζω το αίτημα (δίκαιο ή άδικο) ενός φυλακισμένου τρομοκράτη – απεργού πείνας».
Ορθώς το FB έχει θεσπίσει αυστηρούς κανόνες αναφορικά με την επιδοκιμασία της βίας και της τρομοκρατίας, καθώς και κατά ατόμων που εξυμνούν τέτοιες ενέργειες.
Ωστόσο.
Η συγκεκριμένη ανάρτηση (δεν γνωρίζω τον αναρτήσαντα, δεν είναι καν “φίλος”) είναι τόσο καλογραμμένη και σαφής, άσχετα αν διαφωνεί κανείς με την ουσία, που δεν επιδέχεται παρερμηνεία. Δεν παραβιάζει κανέναν Όρο.
Ως εκ τούτου, η ποινή είναι άδικη και αντικανονική (και δυστυχώς δεν είναι η μόνη ανάρτηση που άδικα της επιβάλλεται ποινή).
Άρα εδώ έχουμε να κάνουμε με παραβίαση των όρων της κοινότητας στο όνομα των… όρων της κοινότητας, από κάποιους που πληρώνονται για να εφαρμόζουν τους όρους της κοινότητας.
Με βάση τα παραπάνω, απλά και ξεκάθαρα:
Το Facebook τα έχει κάνει μπάχαλο.
(Αυτά από κάποιον συνεργάτη της εταιρίας Facebook. Αλλά φιλτάτη η αλήθεια)»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου