29 Μαρτίου 2021

Κυκλάδες: Ανακοινώσεις Εκπαιδευτικών Συλλόγων και Ενώσεων Γονέων για τη σύμβαση Υπ. Παιδείας - Cisco και τις συνθήκες λειτουργίας σχολείων - Σχετικά Δελτία Τύπου και από ΑΔΕΔΥ, ΑΣΓΜΕ, ΟΛΜΕ και ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ


ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΗΛΕΣΥΜΒΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Πάνω από έναν χρόνο οι σχολικές μονάδες βρίσκονται σε ένα ιδιότυπο διαρκές καθεστώς ανοίγματος και κλεισίματος χωρίς να λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο που θα καθιστούσε ασφαλή τη ζωντανή λειτουργία τους.

Όλο αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί με ζηλευτή ευσυνειδησία, μην υπολογίζοντας κόπο, χρόνο και προσφέροντας ακόμα και ατομικά μέσα και ιδιωτικό χώρο έχουμε υπερβάλει εαυτούς για να διατηρήσουμε ένα υψηλό επίπεδο επικοινωνίας με τους μαθητές μας. Ομοίως οι μαθητές μας καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια κι από κοντά οι γονείς τους δίνουν ακόμη κι απ'  το υστέρημά τους, προσφέροντας κι αυτοί ίδια μέσα και τον ιδιωτικό τους χώρο για να μπορούν τα παιδιά τους να συμμετέχουν στο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης. 

Το ίδιο χρονικό διάστημα το ΥΠΑΙΘ, αντί να στηρίζει την προσπάθεια όλων αυτών των ανθρώπων και να εφαρμόζει  στην εντέλεια τη συνταγματική επιταγή για δημόσια, δωρεάν και καθολική εκπαίδευση, ενισχύοντας το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), τις ηλεκτρονικές υποδομές των σχολείων και παρέχοντας τον κατάλληλο εξοπλισμό σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς, οδηγημένο απ' την σταθερή εμμονή του για απαξίωση καθετί δημόσιου, συνάπτει συμφωνίες με μεγάλη ιδιωτική εταιρεία, δημιουργώντας πολλά βάσιμα ερωτηματικά για τον τρόπο και τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής του.

Γιατί για δέκα ολόκληρους μήνες, η Υπουργός Παιδείας ισχυριζόταν ότι (α) η σύμβαση με τη Cisco είναι δωρεάν και (β) τα δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών είναι ασφαλή.

Όμως απ' τη στιγμή της δημοσίευσης της σύμβασης αποκαλύπτεται ότι (α) το «δωρεάν» ισούται με 2.156.000 ευρώ στη Cisco, με απευθείας μάλιστα ανάθεση και (β) είναι δυνατή η ανεξέλεγκτη εμπορική χρήση των ιδιαίτερα ωφέλιμων οικονομικά  μεταδεδομένων από μέρους της συγκεκριμένης εταιρείας.

Στη σύμβαση αναφέρεται ρητά ότι «η Cisco μπορεί να αποκαλύψει δεδομένα τηλεμετρίας και δεδομένα υποστήριξης σε τρίτους…», ότι η Cisco μπορεί να χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα «…για δικούς της επιχειρηματικούς σκοπούς χωρίς απόδοση ή αποζημίωση στον πελάτη…».Για τον ίδιο λόγο μπορεί να κάνει χρήση και για τα «Διοικητικά Δεδομένα» ενώ «…η Cisco δεν υποχρεούται να επιστρέψει ή να καταστρέψει προστατευμένα δεδομένα που αποτελούν δεδομένα διαχείρισης...». 

Εντούτοις το Υπουργείο συνεχίζει να επιμένει ότι τα δεδομένα που έχει στην κατοχή της η εταιρεία είναι αποπροσωποποιημένα. Όταν όλοι γνωρίζουν ότι οι μεγάλες εταιρείες ενδιαφέρονται για τέτοιες «αποπροσωποποιημένες» πληροφορίες (μεταδεδομένα) και τις μεταπωλούν η μία στην άλλη ώστε να διαμορφώσουν το προφίλ του κάθε «πελάτη» (φύλο, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο, προτιμήσεις, ενδιαφέροντα, τάσεις, κλπ). 

Τα δεδομένα αυτά η Cisco μπορεί να τα μεταπωλεί σε τρίτους ακόμα και στην ίδια την ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα με τη σύμβαση, η Cisco υποχρεώνεται να «αποπροσωποποιήσει» τα δεδομένα πριν κάνει χρήση τους, δηλαδή να μην προκύπτει από αυτά η ταυτοποίηση φυσικού προσώπου γεγονός που προβλέπεται από το Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων (GDPR)

Όμως, τα αποπροσωποποιημένα δεδομένα  είναι ακριβώς το ζητούμενο για κάθε εταιρεία, αφού μπορούν να τεθούν προς χρήση, με βάση τη στατιστική τους αξία, προσφέροντας πολύ υψηλό οικονομικό όφελος στις εταιρείες, για την εύκολη βελτίωση των υπηρεσιών - εμπορευμάτων τους και για τη χρήση τους για εμπορικούς σκοπούς

Αποτελεί πρόκληση για εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές το στοιχείο που ήρθε στη δημοσιότητα (σύμβαση 9/11/2020) ότι η δωρεάν παραχώρηση των υπηρεσιών της Cisco περιορίζονταν σε «16.000 ταυτόχρονες συναντήσεις με 400.000 συμμετέχοντες»!

    • Όπως πρόκληση αποτελούν: Ο ισχυρισμός της Υπουργού για δήθεν δωρεάν σύμβαση.

    • Η απόκρυψη της συγκεκριμένης σύμβασης  για μεγάλο χρονικό διάστημα , ενώ ήταν υποχρεωμένη βάση νόμου να την δημοσιοποιήσει (την είχε στο συρτάρι της και καλούσε τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης να έρθουν στο γραφείο της για να τη δουν). 

    • Η μη λήψη των κατάλληλων μέτρων για την ασφαλή και συνεχή λειτουργία των σχολείων.

    • Η απουσία εκπόνησης ενός σχεδίου εκπαιδευτικής λειτουργίας, αναπροσαρμογής της ύλης και των διδακτικών στόχων ώστε να αντιμετωπιστούν τα μορφωτικά κενά που προκύπτουν από τη μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων.

    • Η έλλειψη έστω και της παραμικρής αναβάθμισης των δικτυακών υποδομών και του τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολείων παρά την αδιαμφσβήτητη αναγκαιότητα.

    • Η απογείωση των μορφωτικών ελλειμμάτων και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων , σε συνδυασμό με τις  ανυπολόγιστες συνέπειες στην κοινωνική ανάπτυξη και την ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των παιδιών. σε τέτοιο βαθμό  ,που εύλογα εκτιμάται ότι δε μιλάμε απλώς για χαμένη χρονιά , αλλά για χαμένη γενιά.

Ασφαλώς και δεν πρόκειται για προσωπικές ευθύνες και αβλεψίες, αλλά για συνειδητές πολιτικές επιλογές μιας κυβέρνησης, που φέρει ακέραια την ευθύνη για την εξέλιξη της πανδημίας και την μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων, αφού άφησε ανοχύρωτα τα νοσοκομεία και τα σχολεία.  

Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε:

  • Άμεση διακοπή της συνεργασίας , με καταγγελία της σύμβασης που έχουν συνυπογράψει τα δύο μέρη.

  • Νομικό έλεγχο των ενεργειών της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ και συνολικά της σύναψης συνεργασίας με τη Cisco.

  • Γενναία χρηματοδότηση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ώστε να καλύπτονται όλες οι λειτουργίες της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΕξΑΕ) αποκλειστικά από δημόσιους φορείς. Η ΕξΑΕ δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή διδασκαλία και δεν μπορεί να αξιοποιείται παρά μόνο σε περιόδους μακρόχρονης αναστολής λειτουργίας των σχολείων.

  • Σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών πολιτικών , με το βλέμμα στραμμένο στις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου , διασφαλίζοντας τα μορφωτικά δικαιώματα όλων των μαθητών  και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών , ενταγμένου σ 'ένα κλίμα παιδαγωγικής ελευθερίας , γόνιμης συνεργασίας και συναίνεσης. 

  • Τη νομοθέτηση απαγόρευσης οποιασδήποτε εμπλοκής ιδιωτικών εταιριών στη λειτουργία των σχολείων. 

  • Αλλαγή του επιδημιολογικού μοντέλου, με ικανοποίηση των αιτημάτων των υγειονομικών και υλοποίηση τώρα των αιτημάτων των εκπαιδευτικών ώστε να ανοίξουν και να λειτουργήσουν με ασφάλεια τα σχολεία.

Καλούμε το Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε. και τα Δ. Σ. των Συλλόγων Εκπ/κών Π. Ε. όπως και τους Συλλόγους και τις Ενώσεις Γονέων της χώρας να δραστηριοποιηθούμε από κοινού, με κάθε πρόσφορο  κινηματικό και νομικό μέσο,  για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, του καθολικού και δωρεάν χαρακτήρα του, βασισμένου στη μορφωτική, παιδαγωγική και κοινωνικά αλληλεπιδραστική διάσταση του, ενάντια στο προωθούμενο απ' την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ σχολείο της αγοράς, που αντιλαμβάνεται τους γονείς ως πελάτες και το μορφωτικό αγαθό ως προϊόν προς πώληση.

Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών :

  • Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος Καΐρης»

  • Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων

  • Πάρου –Αντιπάρου «Π. Καλλιέρος»

  • Σύρου – Τήνου – Μυκόνου

*****

 ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΣΥΡΟΥ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ

ΕΝΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΟΝΕΩΝ & ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΔΗΜΟΥ  ΠΑΡΟΥ

 

Θέμα : Για τις συνθήκες λειτουργίας των δημόσιων σχολείων.

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

σήμερα,και ενώ έχει περάσει περισσότερο από ένας χρόνος με την πανδημία στην χώρα μας, είμαστε υποχρεωμένοι να εκφράσουμε την αγωνία των γονέων των νησιών μας για την επάρκεια στον σχεδιασμό αντιμετώπισης της πανδημίας, τουλάχιστο όσο αφορά στην Δημόσια Εκπαίδευση.  

Δυστυχώς τα αλλεπάλληλα ανοίγματα και κλεισίματα των σχολικών μονάδων, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στα παιδιά μας,τόσο όσο αφορά στο αμιγώς εκπαιδευτικό έργο,όσο και στις τόσο σημαντικές πτυχές της κοινωνικοποίησης και της συναισθηματικής ανάπτυξης. Όπως άλλωστε διαπιστώνουμε καθημερινά,οι επιπτώσεις είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές στις μικρότερες ηλικίες που αντικειμενικά δυσκολεύονται περισσότερο αλλά και στους μαθητές της Γ’ Λυκείου που έχουν μπροστά την δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων και μάλιστα υπό το πρίσμα της σημαντικής μείωσης των εισακτέων όπως αποφασίστηκε εν μέσω της πανδημίας.

Η αγωνία μας ενισχύεται από το γεγονός ότι η λεγόμενη τηλε εκπαίδευση, επιβλήθηκε ως υποχρεωτική, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ούτε η καθολική, δωρεάν και ισότιμη συμμετοχή σ' αυτήν από μαθητές κι εκπαιδευτικούς, ούτε η στοιχειώδης καταλληλότητα των ηλεκτρονικών συνδέσεων και μέσων,ούτε καν η ασφάλεια προσωπικών δεδομένων και επικοινωνίας. 

κ. Υπουργέ,  

ζούμε και εργαζόμαστε σε μια ιδιαίτερη περιοχή της χώρας μας με σημαντική φυσική ομορφιά,αλλά και εξίσου σημαντικά προβλήματα πρόσβασης και υποδομών. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που στα νησιά μας, ο απαράδεκτος θεσμός του μόνιμα αναπληρωτή εκπαιδευτικού είναι κυρίαρχος, πολύ πριν την εμφάνιση της πανδημίας, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη εκπαιδευτική διαδικασία. Για την περίπτωση της πανδημίας,η φυσική απομόνωση που ταλανίζει τα νησιά μας σε κανονικές συνθήκες, φαντάζει συγκριτικό πλεονέκτημα. Δυσκολευόμαστε λοιπόν να αντιληφθούμε την λογική οριζόντιων μέτρων με κλειστά σχολεία, ακόμη και σε νησιά με ελάχιστους μαθητές και χωρίς κρούσματα, πάντα σύμφωνα με την επίσημη κρατική ενημέρωση. 

Καθώς, όπως αντιλαμβανόμαστε, δεν θα απαλλαγούμε άμεσα από την πανδημία, παρακαλούμε για την συμβολή σας στην προσαρμογή των μέτρων διαχείρισης της πανδημίας με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στα νησιά μας. 

Επιπρόσθετα παρακαλούμε για τον άμεσο προγραμματισμό συγκεκριμένων μέτρων,σύμφωνα και με τις προτάσεις των εκπαιδευτικών, ώστε τα σχολεία μας, το αμέσως επόμενο διάστημα να παραμείνουν ανοιχτά και ασφαλή (μείωση αριθμού μαθητών ανά τάξη, εκ περιτροπής λειτουργία, τουλάχιστο για τα τμήματα με περισσότερους από 15 μαθητές,μείωση διδακτέας ύλης, μαζικά τεστ κ.λ.π.) όπως ορθά, σε γενικές γραμμές εφαρμόστηκαν, εν μέρει, μετά την πρώτη φάση της πανδημίας (ΜάιοςΙούνιος 2020). 

Είμαστε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνηση χρειαστείτε. 

*****

Ακολουθεί το σχετικό Δελτίο Τύπου της ΑΔΕΔΥ που μας στάλθηκε:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Α.Δ.Ε.Δ.Υ.

Με αφορμή την απευθείας σύμβαση των 2.000.000 (!!!) ευρώ

του Υπουργείου Παιδείας με την Cisco

Με καθυστέρηση, περίπου 10 μηνών, δόθηκε στη δημοσιότητα, από την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η σύμβαση που υπογράφτηκε με την Cisco, η οποία «πρόσφερε» την πλατφόρμα της (Webex) για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης.

Με αφορμή τη δημοσιοποίηση της σύμβασης η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.  επισημαίνει τα εξής:

  • Το Υπουργείο Παιδείας, επέλεξε να κρατήσει για τόσο διάστημα κρυφή τη σύμβαση, ενώ βάσει νόμου είναι υποχρεωτική η δημοσιοποίησή της, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, για τη διαφάνεια που πρέπει να διακρίνει τις ενέργειες των κυβερνώντων. Δεν την κατέθεσε ούτε στη Βουλή, που της ζητήθηκε!! Η Υπουργός Παιδείας δήλωνε πως η σύμβαση βρίσκεται στο συρτάρι της και όποιος θέλει μπορεί να πάει να τη δει!! Είναι προφανές ότι έγινε προσπάθεια να κρατηθεί η σύμβαση μακριά από το φως της δημοσιότητας και σε γνώση μόνο της Κυβέρνησης για ευνόητους λόγους.
  • Η Υπουργός Παιδείας, δήλωνε όλο αυτό το διάστημα, σε κάθε κατεύθυνση, πως η Cisco, προσφέρει δωρεάν τις υπηρεσίες της. Τελικά, όμως, οι δήθεν δωρεάν υπηρεσίες, προς το ελληνικό δημόσιο, αποδείχτηκε ότι κοστίζουν 2.000.000 ευρώ!!! Η προσπάθεια της Υπουργού να εμφανίσει πως δήθεν υπήρχε δωρεάν προσφορά για ένα χρόνο και πως από τον Ιανουάριο του 2021 υπάρχει αντίτιμο, είναι αίολη. Όλοι κατανοούν πως υπήρχε εκ των προτέρων συμφωνία Υπουργείου Παιδείας και Cisco, να εμφανιστεί αρχικά ως δήθεν δωρεάν παραχώρηση, αλλά στη συνέχεια να καταβληθεί αντίτιμο, από το Ελληνικό Δημόσιο, γενικά, για τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
  • Η παραχώρηση στη Cisco, της δυνατότητας, να έχει πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών, αλλά και το δικαίωμα να πουλήσει τα δεδομένα αυτά σε τρίτους είναι απαράδεκτη ενέργεια. Οι δικαιολογίες του τύπου, «τα δεδομένα είναι αποπροσωποποιημένα, επομένως δεν υπάρχει πρόβλημα», είναι τραγικές, καθώς όλοι αντιλαμβάνονται πως μεγάλες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ανάλυσης των ψηφιακών μεταδεδομένων, ενδιαφέρονται για τέτοιες πληροφορίες, καθώς μπορούν να αντιληφθούν, τάσεις και προτιμήσεις με βάση ηλικιακούς δείκτες, φύλο, μορφωτικό επίπεδο, δηλαδή το προφίλ του «πελάτη».

Ύστερα από τα παραπάνω η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. θεωρεί ότι η Κυβέρνηση είναι πολιτικά και ηθικά εκτεθειμένη για τον τρόπο διαχείρισης του θέματος, που δείχνει και την αντίληψή της για την αρχή της διαφάνειας που πρέπει να διέπει όλες τις συμβάσεις του Δημοσίου.

Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.

*****

Υπενθυμίζουμε τις σχετικές ανακοινώσεις, που αναρτήθηκαν στο blog μας, από ΑΣΓΜΕ, ΟΛΜΕ και ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ:

  • Σύμβαση Κεραμέως - Cisco: Καταπέλτης οι επισημάνσεις της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας για προσωπικά δεδομένα

    *****

    Τέλος, παραθέτουμε για την πληρέστερη ενημέρωσή σας και τη σημερινή ανακοίνωση της ΟΛΜΕ για την παρέμβαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα:

    Αθήνα, 29/03/2021

     Νέα Παρέμβαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

    Πλήρης αποτυχία του ΥΠΑΙΘ να προστατεύσει τα προσωπικά δεδομένα


    Η ΟΛΜΕ είχε προειδοποιήσει εγκαίρως για τον κίνδυνο διαρροής των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών και ζητούσε να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων κατά την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ένα χρόνο μετά την έναρξη της τηλεκπαίδευσης, το ΥΠΑΙΘ εξακολουθεί να μην λαμβάνει κανένα σχετικό μέτρο, αποδεικνύοντας την πλήρη αδιαφορία του για τα ατομικά δικαιώματα εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.

    Μετά την υπ’ αριθμόν 4/7-9-2020 Γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), η οποία αποδείκνυε την παραβίαση ουσιωδών κανόνων του GDRR και απαιτούσε από το ΥΠΑΙΘ να συμμορφωθεί με σειρά υποδείξεων της εντός τριμήνου, η ΑΠΔΠΧ με το υπ’αριθμόν 709/24-02-21 έγγραφό της προς το ΥΠΑΙΘ επισημαίνει μία ακόμη ξεκάθαρη παραβίαση των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών.

     Η συγκεκριμένη παρέμβαση της ΑΠΔΠΧ αφορά στη δημοσιοποίηση  προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην τηλεκπαίδευση, τα οποία είχαν αναρτηθεί σε ιστοσελίδα Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ΑΠΔΠΧ ζήτησε διευκρινίσεις σχετικά με την υπόθεση από το ΥΠΑΙΘ, το οποίο απάντησε τρεις μήνες μετά… Μετά και τις διευκρινίσεις αυτές, η ΑΠΔΠΧ εντόπισε για μία ακόμα φορά αρκετές παραβιάσεις της νομοθεσίας που αφορούν στην προστασία των προσωπικών δεδομένων.

    Η πρώτη σαφής παραβίαση που εντοπίζει η ΑΠΔΠΧ είναι πως οι εκπαιδευτικοί δεν είχαν ενημερωθεί, όπως πρ οβλέπει η σχετική νομοθεσία,  ότι τα στοιχεία τους θα ήταν δημόσια προσβάσιμα στο διαδίκτυο καθώς και ότι η δημόσια ανάρτηση αυτών δεν ήταν αναγκαία για τον σκοπό που επικαλείται το ΥΠΑΙΘ:

    «Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί ήταν ενήμεροι ότι τα στοιχεία τα οποία αναρτούσαν, για το σκοπό της εξαγωγής χρήσιμων στατιστικών στοιχείων από την πλευρά του Υπουργείου ως υπευθύνου επεξεργασίας, θα ήταν δημόσια προσβάσιμα στο Διαδίκτυοως εκ τούτου, δεν τεκμαίρεται η διαφάνεια της επεξεργασίας. Εξάλλου, μία τέτοια δημοσιοποίηση δεν προκύπτει ως αναγκαία για την επίτευξη του σκοπού επεξεργασίας – ήτοι την εξαγωγή στατιστικών πληροφοριών από τον υπεύθυνο επεξεργασίας».

    Στη συνέχεια η ΑΠΔΠΧ, αφού επισημαίνει τις προϋποθέσεις τις οποίες προβλέπει η εγχώρια και διεθνής νομοθεσία για οποιαδήποτε δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι καμία εξ αυτών δεν τηρήθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση:

    «…Η δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο ενέχει ιδιαίτερους κινδύνους για την προσωπικότητα του ατόμου που συνδέονται με τη φύση του διαδικτύου. Κάθε περιορισμός του δικαιώματος στην προστασία προσωπικών δεδομένων (άρθρο 9Α Σ.) θα πρέπει να είναι αναγκαίος για την ικανοποίηση άλλου δικαιώματος ή δημοσίου συμφέροντος…»

    «…Κάθε επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που λαμβάνει χώρα πρέπει, σύμφωνα και με τη νομολογία του Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, να εξοπλίζεται με επαρκείς και αναγκαίες εγγυήσεις που αντικατοπτρίζουν τις αρχές επεξεργασίας και δρουν αποτρεπτικά στην καταχρηστική και δυσανάλογη επέμβαση στα δικαιώματα που κατοχυρώνονται από το άρθρο 8 ΕΣΔΑ…»

    «…περιορισμοί δε ατομικού δικαιώματος πρέπει να προβλέπονται σε νομοθετική διάταξη, στην οποία να υπάρχουν σαφείς και ακριβείς κανόνες που επιβάλλουν έναν ελάχιστο αριθμό απαιτήσεων, ούτως ώστε τα πρόσωπα, των οποίων τα δεδομένα υφίστανται επεξεργασία, να έχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι προστατεύονται αποτελεσματικά τα προσωπικού χαρακτήρα δεδομένα τους…»

    «Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν προκύπτει η ύπαρξη τέτοιας διάταξης για την εν λόγω επεξεργασία ούτε η ύπαρξη των ως άνω εγγυήσεων αναφορικά με την αναλογικότητα και προσφορότητα της επεξεργασίας».

    Αποδεικνύεται επισήμως ότι τα προσωπικά δεδομένα πάνω από 2000 εκπαιδευτικών της συγκεκριμένης ΔΔΕ αναρτήθηκαν παρανόμως στο διαδίκτυο, χωρίς να τηρείται   καμία από τις εκ νόμου προβλεπόμενες προϋποθέσεις που αποτελούν εγγύηση προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Είναι προφανές πλέον τόσο από τα πορίσματα της γνωμοδότησης 4/7-9-2020 της ΑΠΔΠΧ, την έκταση, τον αριθμό και το είδος των καταγεγραμμένων παραβάσεων σε αυτήν, όσο και από την υπ’αριθμόν 709/24-02-21  παρέμβαση της ΑΠΔΠΧ ότι το ΥΠΑΙΘ ενήργησε με επικίνδυνη προχειρότητα και αδιαφορία, εκθέτοντας σε σοβαρότατους κινδύνους μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

    Το ΥΠΑΙΘ:

  • αφού απέτυχε παταγωδώς να λάβει ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας μαθητών/τριων και εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα να οδηγεί τα σχολεία σε διαδοχικές αναστολές λειτουργίας,
  • αφού απέτυχε παταγωδώς να εξασφαλίσει την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριων στην τηλεκπαίδευση,
  • αφού απέτυχε παταγωδώς στην οργάνωση της τηλεκπαίδευσης, ρίχνοντας όλο το βάρος της υλοποίησής της στις πλάτες των εκπαιδευτικών, των  μαθητών/τριων και των γονιών τους,

απέτυχε παταγωδώς και στην εξασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων της εκπαιδευτικής κοινότητας, παραβιάζοντας κάθε σχετική νομοθεσία.

Απαιτούμε:

-Την άμεση εφαρμογή  της Εθνικής και Διεθνούς νομοθεσίας, ώστε να προστατευτούν τα προσωπικά δεδομένα της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Τη νομοθέτηση απαγόρευσης οποιασδήποτε εμπλοκής ιδιωτικών εταιριών στη λειτουργία των σχολείων.

-Την άμεση αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.

 -Τη συγκρότηση Κεντρικής Υπηρεσίας Νέων Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Σχολικού Δικτύου με τοπικά παραρτήματα σε ΠΔΕ και ΔΔΕ (ΠΛΗΝΕΤ) με πλήρη στελέχωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου