Οχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις «Νομικές Σχολές» έχουμε με το καλημέρα της ιδρυματικής αδειοδότησης και λειτουργίας των τριών πανεπιστημιοποιημένων κολλεγίων και του ενός κερδοσκοπικού ιδιωτικού κυπριακού πανεπιστήμιου. Και έπεται συνέχεια.
Να θυμηθούμε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το ΥΠΑΙΘΑ επί υπουργίας Κεραμέως κατήργησε την υπό ίδρυση Νομική Σχολή του Πανεπιστήμιου Πατρών, που είχε αποφασίσει ο ΣΥΡΙΖΑ. «Κι αυτή τη στιγμή όταν έχουμε χιλιάδες άνεργους δικηγόρους, το τελευταίο που χρειαζόμαστε είναι άλλη μια Νομική Σχολή», δήλωνε η Κεραμέως. Ο τότε υφυπουργός Παιδείας Διγαλάκης ισχυριζόταν, μάλιστα, ότι η απόφαση αυτή βασίστηκε, μεταξύ των άλλων, στην χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη, ενώ δεν υπήρξαν και ουσιαστικές μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας.
Τώρα έχουμε τρεις νέες «Νομικές» από τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια», που πήραν το πράσινο φως και μάλιστα χωρίς πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών!
Με την ολοκλήρωση της μούφας της πανεπιστημιοποίησης των κολλεγίων, δικηγόροι που φοίτησαν στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια άρχισαν να ψάχνουν το «πρόγραμμα σπουδών» της «Νομικής» που προτίθεται να λειτουργήσει στην Ελλάδα το αδειοδοτηθέν University of Keele – συνεργασία με Μητροπολιτικό Κολλέγιο – Επωνυμία Παραρτήματος: The University of Keele, Greece.
Σημειωτέον ότι το εν λόγω παράρτημα «πανεπιστήμιου» στεγάζεται σε κτήριο-γιαπί επί της οδού Ιπποκράτους 33 στην Αθήνα, στο ισόγειο του οποίου υπάρχει εταιρία κούριερ! Προφανώς, οροφοδιαμερίσματα θα είναι τα τμήματα «Νομικής», «Ιατρικής» και «Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών» που ανακοινώθηκαν από το ΥΠΑΙΘΑ ότι θα διαθέτει το University of Keele, Greece. Είναι αυτό που πρύτανης θα είναι ο Οδυσσέας Ζώρας, πρώην γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, εκ των βασικών συντελεστών στην δημιουργία του εκτρωματικού νόμου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και μέλος της διοικητικής του ομάδας ο «ατυχήσας» Ανδρέας Λοβέρδος.
Ιδού τι σημείωσαν οι δικηγόροι Μιχάλης Μήττας, γενικός γραμματέας δήμου Θεσσαλονίκης και Σπύρος Σκιαδόπουλος:
Περί νομικής επιστήμης… Γράφει ο Μιχάλης Μήττας
Πηγή: emakedonia.gr
Του Μιχάλη Μήττα, Γενικού Γραμματέα δήμου Θεσσαλονίκης, δικηγόρου
Δώδεκα χρόνια δικηγορίας και αξιώθηκα να παρασταθώ από Ειρηνοδικείο μέχρι Ολομέλεια Συμβουλίου της Επικρατείας, αξιώθηκα να δικάσω από διαταγή πληρωμής μέχρι κακούργημα, αξιώθηκα να κερδίσω και να χάσω πανηγυρικά.
Τόσα χρόνια όμως «Σύστημα Χρωματογραφίας Υψηλής Απόδοσης με Φασματομετρία Μαζών» δεν αξιώθηκα να χρησιμοποιήσω.
Όχι δεν έπαθα εγκεφαλικό. Αυτό το πράγμα (ή ό,τι άλλο είναι) βρίσκεται μεταξύ των παροχών που διαφημίζει το, πασίγνωστο, (πλέον, αλλά για λάθος λόγους) πΑνΕπΙσΤηΜιΟ Keele, στο τμήμα «νομικής» του, μεταξύ των προβλεπόμενων εργαστηρίων.
Είναι το ίδιο τμήμα «νομικής» του οποίου το πρόγραμμα σπουδών αποτελείται από μόλις 27 μαθήματα (η έρμη Νομική ΑΠΘ, προέβλεπε στα χρόνια μου 47), στα οποία δεν περιλαμβάνονται λεπτομέρειες, όπως η Διοικητική Δικονομία, το Φορολογικό, το Συνταγματικό, η Ποινική Δικονομία, αλλά περιλαμβάνονται κάποιο “Δίκαιο Καταπιστευμάτων”, ένα “Δίκαιο, Ηθική και Υγειονομική Περίθαλψη”, ένα σεμινάριο και μια πρακτική.
Είναι το ίδιο τμήμα «νομικής» που (συ)στεγάζεται σε οροφοδιαμέρισμα, πάνω από εταιρία κούριερ, στην Ιπποκράτους στην Αθήνα, μαζί με ένα τμήμα «ιατρικής» και μερικά ακόμα, με τους ίδιους να αυτοδιαφημίζουν τη συγκατοίκηση ως διεπιστημονικότητα. Ένα οροφοδιαμέρισμα που πιθανότατα δεν χωράει ούτε τη μισή βιβλιοθήκη της Νομικής ΑΠΘ.
Είναι φυσικά το ίδιο τμήμα «νομικής» που ελέγχθηκε, τόσο ως προς τις υποδομές όσο και ως προς το πρόγραμμα σπουδών του, και, αλίμονο, αδειοδοτήθηκε (αναρωτιέμαι τι ήταν αυτοί που κόπηκαν). Αδειοδοτήθηκε για να πουλήσει χαρτιά σε ανθρώπους που νομίζουν ότι οι δικηγόροι είναι ντετέκτιβ ή ό,τι άλλο βλέπουν στο netflix, το οποίο αποτελεί λογικά και τη μόνη τους πηγή πληροφόρησης.
Αδειοδοτήθηκε με απόφαση ανθρώπων λογικά του ίδιου αυτού επιπέδου και είναι βέβαιο ότι θα παράξει αποφοίτους επίσης του ίδιου επιπέδου: που δεν θα μπορέσουν ποτέ να αντιληφθούν τους θεσμούς που θα κληθούν να υπηρετήσουν.
Αυτό το τελευταίο είναι τελικά εκείνο που πρέπει να διασφαλιστεί. Όχι με φωνές ή πλάκα στα μέσα, αλλά θεσμικά και σοβαρά.
Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι οφείλουν απέναντι στους πολίτες, τους θεσμούς και το νομικό κόσμο, να εφαρμόσουν την διάταξη του α. 15 ν. 4194/2013 (Κώδικας Δικηγόρων) και να υποχρεώσουν σε γραπτό διαγωνισμό πριν την έναρξη της άσκησης τους αποφοίτους τέτοιων οργανισμών.
Σε διαγωνισμό σοβαρό και πλήρη, σε όλους τους κλάδους της νομικής επιστήμης.
Της αληθινής, όχι αυτής που βγάζει το chatgpt του «Χάρβαρντ» της Ιπποκράτους.
Σπύρος Σκιαδόπουλος: Είδαμε το πρόγραμμα σπουδών της ιδιωτικής Νομικής της Ελλάδας και απορήσαμε!
Πηγή: corfutvnews.gr
Όντως αθεράπευτα περίεργος, αποφάσισα να δω το πρόγραμμα σπουδών της Νομικής Σχολής του βρετανικού Keele University, που έρχεται να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως ιδιωτικό πανεπιστήμιο, και του οποίου ο τίτλος σπουδών θα είναι ισότιμος με τις δημόσιες νομικές σχολές.
Ομολογώ πως δεν το είχα ξανακούσει το πανεπιστήμιο αυτό. Άνοιξα το πρόγραμμα και βρήκα 27 εγγραφές μαθημάτων, συμπεριλαμβανομένων και εγγραφών όπως «Πρακτική» και «Διπλωματική Εργασία». 27 μαθήματα μέσα σε 4 έτη. Στο Δημοκρίτειο είχαμε 49, αν θυμάμαι καλά.
Για να δούμε:
1ο έτος
«Σεμινάριο: Εισαγωγή στα Νομικά». Μάλλον αυτομάτως μεταφρασμένος τίτλος μαθήματος, θα είναι Intro to Law ή κάτι τέτοιο.
«Εισαγωγή στην Πολιτική». Τι ακριβώς είναι αυτό το μάθημα σε μια Νομική Σχολή; Η σχέση δικαίου και πολιτικής πράγματι διδάσκεται, αλλά μέσα από σοβαρά μαθήματα Συνταγματικού, Ιστορίας Δικαίου. Έχει θέση όμως ως ξεχωριστό Μάθημα;
«Νομικά Βασικά Στοιχεία». Αναρωτιέμαι τι να είναι. Θα είναι τα βασικά.
3ο Έτος
«Δίκαιο, Ηθική και Υγειονομική Περίθαλψη». Αναρωτιέμαι τι να είναι. Εκπαίδευση χρήσης απινιδωτή στα δικαστήρια και πότε τον χρησιμοποιούμε;
«Δίκαιο Ποινικών Αποδείξεων». Χρειάζεται ολόκληρο μάθημα για την απόδειξη στο Ποινικό Δίκαιο, αλλά λείπει από το πρόγραμμα η Ποινική Δικονομία;
4ος έτος
«Δίκαιο καταπιστευμάτων». Μάλλον από το αγγλοσαξωνικό δίκαιο.
Δεν σχολιάζω.
Δεν είδα Γενικές Αρχές Αστικού Δικαίου, δεν είδα Γενικό Ενοχικό, δεν είδα Ειδικό Ενοχικό, δεν είδα Κληρονομικό Δίκαιο. Στο πρόγραμμα του Keele, όλα αυτά φαίνεται να «συμπτύσσονται» σε ένα γενικόλογο μάθημα «Αστικό Δίκαιο», χωρίς να γίνεται σαφές τι πραγματικά καλύπτεται.
Δεν είδα Διοικητικό Δίκαιο, Διοικητική Δικονομία, Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων, Φορολογικό Δίκαιο. Όλα αυτά στο Δημόσιο Δίκαιο στο πρώτο έτος;
Δεν είδα Ποινική Δικονομία.
Δεν είδα πάνω από μία Πολιτική Δικονομία.
Όλα αυτά που εγώ έκανα 3 και 4 χρόνια να κατανοήσω, αν ποτέ τα κατάφερα, να διαβάσω σε ατελείωτες μαθηματοώρες, χώραγαν αλήθεια σε ένα μάθημα; Δεν το ήξερα! Να φανταστώ μια διαφάνεια θα είναι οι μισθώσεις, μια διαφάνεια θα είναι η πώληση, μια διαφάνεια η πληρεξουσιότητα και ούτω καθεξής.
Δεν συγκρίνω, αλλά στη Νομική του ΔΠΘ, οι φοιτητές ολοκληρώνουν τις σπουδές τους με 49 μαθήματα, καλύπτοντας με αυστηρότητα κάθε πτυχή του δικαίου. Χιλιάδες ώρες διαβάσματος, χιλιάδες ώρες παρακολούθησης για να κατανοήσεις όρους (αν ποτέ τους κατανόησες) και να εργαστείς πάνω σε παραδείγματα. Τέσσερις Πολιτικές Δικονομίες, τρεις Ποινικές Δικονομίες, τουλάχιστον 10 μαθήματα Εμπορικού σε διαφορετικά εξάμηνα. Εργασίες, διαβάσματα, ξενύχτια, ομαδικά διαβάσματα που δεν έβγαζαν πουθενά, δίνεις, κόβεσαι, παρακόβεσαι, κατακόβεσαι. Θυμώνεις, το ξαναδιαβάζεις και μετά κατάλαβες γιατί κόπηκες. Σημειώσεις, παρασημειώσεις, σύγκρινες τις σημειώσεις, συζητάγατε στο διάλειμμα, στον ύπνο, στον ξύπνιο. Σίγουρα δεν μας έδωσαν 5 διαφάνειες και μας είπαν «Αυτό είναι, ορίστε ένα πολλαπλής επιλογής». Φανταστείτε πόσο διάβαζαν και αυτοί που την έβγαλαν με Άριστα την σχολή. Δεν νομίζω η ύλη να έβγαινε σε 27 «ενότητες», 11 από τις οποίες θα θεωρούνταν μαθήματα επιλογής.
Και όμως, η κυβέρνηση φροντίζει ώστε τα πτυχία αυτά να θεωρούνται ισότιμα. Οι απόφοιτοι θα εγγράφονται στους Δικηγορικούς Συλλόγους με την ίδια ιδιότητα που απέκτησαν οι φοιτητές των ελληνικών Νομικών μέσα από χρόνια επίπονης μελέτης. Αυτό δεν είναι εκσυγχρονισμός. Είναι τεχνηέντως απαξίωση της νομικής επιστήμης και υποβάθμιση του επαγγέλματος, δια του υπερπληθωρισμού των αποφοίτων.
Μην μου πείτε ότι «θα γίνει φυσική επιλογή από την αγορά εργασίας». Πέρα του ότι διαφωνώ, γιατί η αγορά εργασίας κατακλύζεται από οικονομικές ανισότητες που τελικά θα δείτε πως θα καλύψουν την ακαδημαϊκή ανισότητα, δεν είναι αυτό το point. Το point είναι ότι η κυβέρνηση έχει κάνει μια επιλογή που υποβαθμίζει την χώρα ακαδημαϊκά. Τα πράγματα δεν έγιναν καλύτερα και πιο «ανταγωνιστικά». Χειρότερα έγιναν, και μάλιστα με παράνομο και αντισυνταγματικό τρόπο.
ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΛΛΟΥ δεν υποχρηματοδοτούνται έτσι τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα πανεπιστήμια δεν έχουν σκοπό την αγορά. Η παιδεία δεν είναι μόνο προθάλαμος της αγοράς εργασίας. Δεν τους ενδιαφέρει αν θα κοπείς στο μάθημα δυο ή τρεις φορές, ούτε θα χαμηλώσουν την μπάρα για να περάσεις.
Σε προετοιμάζουν με γνώμονα τη γνώση, όχι μόνο με γνώμονα την αγορά εργασίας και τι ζητά η αγορά εργασίας. Τους ενδιαφέρει να μάθεις. Όχι να βγεις στην αγορά όσο πιο γρήγορα και εύκολα γίνεται για να έρθει ο επόμενος.
Tην ιδρυματική αδειοδότηση τριών πανεπιστημιοποιημένων κολλεγίων και ενός κερδοσκοπικού ιδιωτικού κυπριακού πανεπιστήμιου η κυβέρνηση Μητσοτάκη χαρακτήρισε ξεδιάντροπα ως «εμβληματική καινοτομία», «μεταρρύθμιση που καθυστέρησε», «νίκη της απλής λογικής έναντι της ιδεοληψίας», «στιγμή δικαίωσης για τις οικογένειες που πλήρωναν στο εξωτερικό».
Η γκεμπελίστικη κυβερνητική προπαγάνδα καμιά σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα. Ουσιαστικά εκείνο που έγινε είναι ότι ολοκληρώθηκε η μούφα της πανεπιστημιοποίησης των κολλεγίων, που ήταν και ο πραγματικός στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης Μητσοτάκη και κατέρρευσε με πάταγο η κυβερνητική προπαγάνδα περί έλευσης μεγάλων και καταξιωμένων ξένων πανεπιστημίων, αφήγημα που πυροδότησε την προκλητική και παράνομη καταστρατήγηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Με ανακοίνωσή της η ΠΟΣΔΕΠ καταγγέλλει ότι η μόνη «’’καινοτομία’’είναι ότι κάποιες οικογένειες από εκείνες που έχουν τη δυνατότητα – θα πληρώνουν πλέον στο εσωτερικό αντί για το εξωτερικό τις σπουδές των παιδιών τους», και αυτό «σίγουρα δεν αποτελεί δικαίωση για τα χιλιάδες παιδιά που με κόπο εισάγονται στο ελληνικό πανεπιστήμιο, ιδίως σε σχολές με υψηλότατη βάση, οι οποίες απαιτούν ιδιαίτερη προσπάθεια, όπως η Ιατρική και η Νομική».
Επισημαίνει επίσης ότι «η απλή λογική λέει ότι η απόρριψη των υπολοίπων οκτώ αιτήσεων, στην παρούσα φάση, δεν αποτελεί απόδειξη της αυστηρότητας του ελέγχου των αιτήσεων, ούτε αποδεικνύει την ποιότητα αυτών που εγκρίθηκαν, όπως παρουσιάζεται από κυβερνητικούς παράγοντες, αλλά απλά σημαίνει ότι οι σχετικοί φάκελοι ήταν ελλιπείς, ανεπαρκείς και κάτω των ορίων που τέθηκαν», παρότι η κυβέρνηση φρόντισε να δώσει στους αιτούντες παρατάσεις και άφθονα «δώρα»-εκπτώσεις από τα υποτιθέμενα «αυστηρά» κριτήρια.
Η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ
Αδειοδότηση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων και απλή λογική
Η έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς συμπίπτει χρονικά με την ιδρυματική αδειοδότηση τεσσάρων ξένων πανεπιστημίων για ίδρυση παραρτημάτων στην Ελλάδα, η οποία ανακοινώθηκε με αβάσιμες θριαμβολογίες και αμετροέπειες.
Χαρακτηρίστηκε «εμβληματική καινοτομία», «μεταρρύθμιση που καθυστέρησε», «νίκη της απλής λογικής έναντι της ιδεοληψίας», «στιγμή δικαίωσης για τις οικογένειες που πλήρωναν στο εξωτερικό».
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στην πραγματικότητα η «καινοτομία» είναι ότι κάποιες οικογένειες από εκείνες που έχουν τη δυνατότητα – θα πληρώνουν πλέον στο εσωτερικό αντί για το εξωτερικό τις σπουδές των παιδιών τους, όταν αυτά δεν επιτυγχάνουν στις εισαγωγικές ή δεν επιλέγουν το δημόσιο πανεπιστήμιο. Και η απλή λογική λέει ότι αυτό σίγουρα δεν αποτελεί δικαίωση για τα χιλιάδες παιδιά που με κόπο εισάγονται στο ελληνικό πανεπιστήμιο, ιδίως σε σχολές με υψηλότατη βάση, οι οποίες απαιτούν ιδιαίτερη προσπάθεια, όπως η Ιατρική και η Νομική.
Η απλή λογική επίσης λέει ότι η απόρριψη των υπολοίπων οκτώ αιτήσεων, στην παρούσα φάση, δεν αποτελεί απόδειξη της αυστηρότητας του ελέγχου των αιτήσεων, ούτε αποδεικνύει την ποιότητα αυτών που εγκρίθηκαν, όπως παρουσιάζεται από κυβερνητικούς παράγοντες, αλλά απλά σημαίνει ότι οι σχετικοί φάκελοι ήταν ελλιπείς, ανεπαρκείς και κάτω των ορίων που τέθηκαν. Είναι δε γνωστό ότι τα κριτήρια ήταν χαλαρά και χαλάρωσαν περαιτέρω, ενώ επίσης δόθηκαν παρατάσεις προθεσμιών και αναβολές ελέγχου ή παροχής απαραίτητων στοιχείων (όπως π.χ. των εγκαταστάσεων και των αδειών πυρασφάλειας). Αναμένουμε να δούμε στη συνέχεια πόσο «αυστηρή» θα είναι, μέσα στον ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο των τριών εβδομάδων, η πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών για τις ιδιωτικές σχολές που ιδρύονται.
Για σύγκριση υπενθυμίζουμε ότι η πιστοποίηση των προγραμμάτων, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, του ελληνικού πανεπιστημίου αποτελεί μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία, και τα αποτελέσματά της, μαζί με το πλήρες συνοδευτικό υλικό, δημοσιεύονται αναλυτικά από την ΕΘΑΑΕ. Επιπλέον, στο πλαίσιο της εκ του νόμου προβλεπόμενης συμμόρφωσης με τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, και της αξιοκρατίας, αναμένουμε τη δημοσιοποίηση των εγκριθέντων φακέλων.
Παράλληλα, εφόσον η Κυβέρνηση ενδιαφέρεται για τις οικογένειες που πληρώνουν τα δίδακτρα, θα πρέπει να υποχρεώνονται τα παραρτήματα να δίνουν στη δημοσιότητα τα πλήρη δεδομένα της ακαδημαϊκής λειτουργίας τους (π.χ., διαδικασία, κριτήρια και βαθμολογία εισαγωγής ανά Τμήμα, αναλυτική κατάσταση και βιογραφικά διδακτικού προσωπικού, διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής προσωπικού, αναλυτικά προγράμματα και κανονισμοί σπουδών), σε αντιστοιχία με ό,τι ισχύει για το ελληνικό πανεπιστήμιο και όχι με την πλήρη αδιαφάνεια που χαρακτηρίζει τα κολέγια.
Είναι προφανές ότι το διαφορετικό καθεστώς που επιφυλάσσεται για παρόχους πανεπιστημιακών πτυχίων με δίδακτρα, είτε είναι κολέγια είτε είναι ΝΠΠΕ – παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, δεν συνιστά εμβληματική μεταρρύθμιση αλλά υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας.
Δηλαδή με ποια απλή λογική, απαλλαγμένη από ιδεοληψίες, αποτελεί αναβάθμιση για τις σπουδές μία νέα Σχολή που λειτουργεί με ελάχιστα μέλη ΔΕΠ, χωρίς σοβαρό βαθμολογικό όριο εισαγωγής, συστεγαζόμενη με άλλες εκπαιδευτικές δομές και με πρόγραμμα σπουδών να εγκρίνεται σε μια νύχτα;
- ΔΕΙΤΕ επίσης:


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου