Η έρευνα “Who owns the media” του Solomon καταγράφει για πρώτη φορά, σε μια διαδραστική πλατφόρμα, τα συμφέροντα των κορυφαίων επιχειρηματιών που ελέγχουν τους κυρίαρχους μιντιακούς ομίλους στη χώρα. Παρουσιάζουμε τα βασικά συμπεράσματα.

Written by: Solomon

Κείμενο:

Εικονογράφηση:

Το Solomon ξεκίνησε την έρευνα “Who owns the media” («Σε ποιον ανήκουν τα ΜΜΕ») τον Νοέμβριο του 2022, με σκοπό την διερεύνηση δύο κεντρικών ερωτημάτων:

  • Ποιοι κορυφαίοι επιχειρηματίες της χώρας ελέγχουν τα ΜΜΕ που εμπιστευόμαστε για την ενημέρωσή μας; 
  • Και πόσα γνωρίζουμε πράγματι για τις υπόλοιπες επιχειρηματικές δραστηριότητες τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό;

Εστιάσαμε σε συνολικά δέκα περιπτώσεις κορυφαίων παραγόντων της οικονομικής ζωής της χώρας. Στους επιχειρηματίες Γιάννη και Θεμιστοκλή Αλαφούζο, Βαρδή Βαρδινογιάννη, Δημήτρη Γιαννακόπουλο, Θόδωρο Κυριακού, Βαγγέλη Μαρινάκη, Δημήτρη Μελισσανίδη, Βίκτωρ Ρέστη, και Ιβάν Σαββίδη, καθώς και στο επιχειρηματικό τρίδυμο των Δημήτρη Μπάκου, Γιάννη Καϋμενάκη και Αλέξανδρου Εξάρχου.

Μετά από έρευνα χιλιάδων ισολογισμών, εταιρικών ανακοινώσεων, και δικαστικών αποφάσεων σε εμπορικά μητρώα περισσότερων από 30 χωρών, καταγράψαμε εκατοντάδες εταιρείες συμφερόντων τους ανά τον κόσμο.

Συλλέξαμε στοιχεία ως προς τις ιδιοκτήτριες εταιρείες, τους μετόχους, και τους πραγματικούς δικαιούχους όχι μόνο των ΜΜΕ, αλλά κάθε εταιρείας που τεκμηριώσαμε πως τους ανήκει ανά την υφήλιο. Σε τομείς όπως η ναυτιλία και ο αθλητισμός, η ενέργεια και οι κατασκευές, και χώρες όπως η Κύπρος, τα Νησιά Μάρσαλ, και η Λιβερία. 

Η έρευνα αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια καταγραφής των συμφερόντων των κορυφαίων επιχειρηματιών πίσω από τους κυρίαρχους μιντιακούς ομίλους στην Ελλάδα. Παρουσιάζεται σε μια ελεύθερα προσβάσιμη πλατφόρμα (whoownsthemedia.gr), στην οποία μπορεί επίσης κανείς να βρει πληροφορίες ως προς τη μεθοδολογία που ακολουθήσαμε, καθώς και συναφή media stories.

Τα βασικά συμπεράσματα θα μπορούσαν να συνοψιστούν ως εξής:

1. Εκατοντάδες εταιρείες ανά τον κόσμο

Καταγράψαμε συνολικά 762 εταιρείες σε 32 χώρες. Οι μισές (386) έχουν έδρα στην Ελλάδα. Την πρώτη τριάδα συμπληρώνουν η Κύπρος (122) και οι Νήσοι Μάρσαλ (61) – δύο χώρες που η ελληνική Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναγνωρίζει ως φορολογικούς παραδείσους.

Πολλές εταιρείες εντοπίσαμε στη Ρωσία (38), κάτι που οφείλεται στην μεγάλη επιχειρηματική δραστηριότητα του Ιβάν Σαββίδη στη χώρα επί δεκαετίες. Ακολουθεί η Λιβερία (34), την οποία επιλέγουν οι Έλληνες εφοπλιστές, η Ολλανδία (24) και το Ηνωμένο Βασίλειο (19). Έπονται τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (14), που επίσης αποτελούν φορολογικό παράδεισο για το ελληνικό κράτος, η Νορβηγία (10) και το Λουξεμβούργο (8).

2. Γιατί Κύπρος και Νήσοι Μάρσαλ;

Οι πολλές κυπριακές εταιρείες εξηγούνται από το γεγονός ότι η χώρα αποτελεί ελκυστικό προορισμό για τη σύσταση εταιρειών: χαμηλή φορολογία, ύπαρξη ενός εκτεταμένου δικτύου συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας με τρίτες χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας), αλλά και ένα νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει σε λογιστικά και δικηγορικά γραφεία να διορίζουν ονομαστικούς διευθυντές και μετόχους σε εταιρείες πελατών τους, διασφαλίζοντας σε σημαντικό βαθμό την ανωνυμία τους. 

Επίσης, παράλληλα με την ευρεία χρήση της αγγλικής γλώσσας στον χρηματοοικονομικό τομέα, η εταιρική νομοθεσία βασίζεται στον αγγλικό δίκαιο και είναι εναρμονισμένη με την εταιρική νομοθεσία της ΕΕ, γεγονός που καθιστά την Κύπρο ακόμη πιο ελκυστική για τη λειτουργία εταιρειών.

Τα Νησιά Μάρσαλ είναι δημοφιλή καθώς πολλοί εφοπλιστές τα επιλέγουν ως έδρα των ναυτιλιακών τους εταιρειών. Στο πλαίσιο της έρευνας, στις Νήσους Μάρσαλ εντοπίσαμε εταιρείες των Γιάννη Αλαφούζου, Βαγγέλη Μαρινάκη, Δημήτρη Μελισσανίδη, και Θοδωρή Κυριακού.

3. Πρώτος ο Βαρδινογιάννης

Καταχωρώντας τις 762 εταιρείες, με βάση τα συμφέροντα στα οποία ανήκουν, προκύπτει πως 155 εξ αυτών είναι συμφερόντων Βαρδινογιάννη (σ.σ. εξετάσαμε μόνο μέλη της οικογένειας που δραστηριοποιούνται και στα ΜΜΕ). Η οικογένεια Βαρδινογιάννη έχει έντονη επιχειρηματική παρουσία σε τομείς όπως η ενέργεια, οι τράπεζες, η ναυτιλία, και τα ΜΜΕ.

Ακολουθούν οι εταιρείες συμφερόντων Μπάκου-Καϋμενάκη (132), σε μεγάλο βαθμό λόγω της εξαγοράς της Intrakat και των δεκάδων θυγατρικών της από την οικογένεια Κόκκαλη, και ακολουθούν οι εταιρείες συμφερόντων Κυριακού (89), Μαρινάκη (87) και Μελισσανίδη (87), Σαββίδη (68), Ρέστη (62), Αλαφούζου (57). Στην τελευταία θέση, οι εταιρείες συμφερόντων Γιαννακόπουλου που εντοπίσαμε (24).

4. Ισχυρή η ναυτιλία

Διαχωρίσαμε τις εταιρείες σε συνολικά 14 κλάδους οικονομικής δραστηριότητας. Διαπιστώνεται ότι η Ναυτιλία εξακολουθεί να καταγράφεται ως ο πλέον ισχυρός επιχειρηματικός τομέας δραστηριοποίησης των Ελλήνων ολιγαρχών, με συνολικά 164 εταιρείες.

Οι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες οφείλονται σε μια κοινή πρακτική στη ναυτιλιακή βιομηχανία, γνωστή ως one ship company («εταιρεία ενός πλοίου»), που θέλει κάθε πλοίο -του ίδιου ιδιοκτήτη- να έχει τη δική του εταιρεία. Αυτό συμβαίνει για νομικούς και οικονομικούς λόγους: ο βασικότερος είναι πως η ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος, χρέους ή νομικής διαφοράς, περιορίζεται σε ένα πλοίο και όχι μια εταιρεία στην οποία πιθανόν να ανήκουν δεκάδες ακόμη.

Επίσης, ανάλογα με την δικαιοδοσία στην οποία είναι εγγεγραμμένο ένα πλοίο ισχύουν διαφορετικοί φορολογικοί νόμοι, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες να βελτιστοποιούν το φορολογικό τους καθεστώς. 

Μετά την Ναυτιλία ακολουθούν τα Χρηματοοικονομικά (153) που περιλαμβάνουν από εταιρείες συμμετοχών μέχρι τράπεζες, funds και συμβουλευτικές εταιρείες, η Ενέργεια (114), τα ΜΜΕ (94), το Real Estate (61), οι Κατασκευές (47) και η Βιομηχανία (46). Στις τελευταίες θέσεις ο Αγροτικός τομέας (7) και η Υγεία (3).

5. Ανεβαίνει η ενέργεια

Αποτυπώνεται το αυξανόμενο ενδιαφέρον των κορυφαίων εγχώριων επιχειρηματιών για επενδύσεις στην Ενέργεια. Από την οικογένεια Βαρδινογιάννη (συνολικά 68 εταιρείες στην Ενέργεια), που ελέγχοντας παραδοσιακά την Motor Oil έχει επεκταθεί στις πράσινες μορφές ενέργειας και επενδύει σε φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, έως τους επιχειρηματίες Μπάκο-Καϋμενάκη-Εξάρχου (40 εταιρείες στην Ενέργεια) που πέραν της ιδιοκτησίας της Volton δραστηριοποιούνται σε φωτοβολταϊκά ανά την Ελλάδα, και ελέγχουν ένα εκ των τεσσάρων διυλιστηρίων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. 

Τα τελευταία δύο χρόνια, η οικογένεια Βαρδινογιάννη βρέθηκε στο επίκεντρο λόγω των υπερκερδών που σημειώνει η Motor Oil εν μέσω ενεργειακής κρίσης (κέρδη 806,6 εκατ. ευρώ μόνο για το 2023).

6. Κανάλια: Χρέη 350 εκατ. ευρώ

Από την ανάλυσή μας προκύπτει πως τα ΜΜΕ εξακολουθούν να μην αποτελούν επικερδή ενασχόληση για τους επιχειρηματίες. Η ανάλυση των ισολογισμών των μεγαλύτερων τηλεοπτικών σταθμών της χώρας (ΣΚΑΪ, MEGA, OPEN, ALPHA TV, Star Channel, ΑΝΤ1, NICKELODEON, RISE TV, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV, ACTION 24) δείχνει πως σήμερα χρωστούν αθροιστικά 350 εκατ. ευρώ στις τράπεζες.

Πρώτος με διαφορά έρχεται ο όμιλος Κυριακού, καθώς ο ΑΝΤ1 έχει τον μεγαλύτερο δανεισμό με χρέη περίπου 170 εκατ. ευρώ. 

«Τυχερό» είναι το MEGA, τα χαμηλά χρέη του οποίου (31,7 εκατ. ευρώ) οφείλονται στη συμφωνία που έκανε η ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ του Βαγγέλη Μαρινάκη να αναλάβει ορισμένες υποχρεώσεις και χρέη του όταν το απέκτησε το 2018, ενώ άλλα ρυθμίστηκαν ή διαγράφηκαν μέσω της διαδικασίας πτώχευσης. «Καθαρό» το Action24, που οι Μπάκος-Καϋμενάκης απέκτησαν το 2023 από τον Διονύση Παναγιωτάκη εξοφλώντας τις οφειλές που υπήρχαν.

7. Ναυτιλία – ομάδα – ΜΜΕ

Η οικονομική κρίση του 2008 δημιούργησε ένα αποδυναμωμένο τοπίο στα Μέσα. Πλάι σε οικογένειες που παραδοσιακά δραστηριοποιούνται στα μίντια (Βαρδινογιάννης και Κυριακού, Γιάννης και Θεμιστοκλής Αλαφούζος), νέοι επιχειρηματίες αναζήτησαν ευκαιρίες, εξαγοράζοντας πτωχευμένους ομίλους όπως ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη (ΔΟΛ) και η Πήγασος Εκδοτική του Φώτη Μπόμπολα.

Αναπτύχθηκε ένα μοντέλο συγκέντρωσης ιδιοκτησίας που θα μπορούσε σχηματικά να περιγραφεί με το τρίπτυχο «ναυτιλία-ΜΜΕ-ομάδα». Σήμερα, η τάση φέρεται να επιβεβαιώνεται: από τις εννέα περιπτώσεις επιχειρηματιών που εξετάσαμε, μόλις τρεις δεν ήταν ταυτόχρονα ιδιοκτήτες κάποιας αθλητικής ομάδας.

Πρώτος ακολούθησε το συγκεκριμένο μοντέλο ο Γιάννης Αλαφούζος, ο οποίος έκανε τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στα ΜΜΕ το 1989, και σήμερα είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΠΑΕ Παναθηναϊκός.

Αλλά ο ορισμός αυτής της τριπλέτας αποτυπώνεται στο πρόσωπο του Βαγγέλη Μαρινάκη. 

Πέραν της ναυτιλιακής εταιρείας Capital Clean Energy Carriers Corp. (πρώην Capital Product Partners L.P.), η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ο ιδιοκτήτης της ΠΑΕ Ολυμπιακός έχει επίσης τις ποδοσφαιρικές ομάδες Νότιγχαμ Φόρεστ στην Αγγλία και Ρίο Άβε στην Πορτογαλία. 

Αλλά και τον όμιλο Alter Ego, στον οποίο ανήκουν ένας τηλεοπτικός σταθμός (MEGA), δύο εφημερίδες (Τα Νέα, Το Βήμα), οκτώ ιστοσελίδες, τέσσερα περιοδικά και ένας ραδιοφωνικός σταθμός (My Radio 104,6). Πρόσφατα, ο επιχειρηματίας πλειοδότησε και για τους τίλους της Ελευθεροτυπίας.

Τρίτο παράδειγμα αποτελεί ο επιχειρηματίας Δημήτρης Μελισσανίδης. Ο ιδιοκτήτης της ελληνικής πετρελαϊκής Aegean Oil και της ΑΕΚ (που πούλησε στον Μάριο Ηλιόπουλο της Seajets το καλοκαίρι του 2024), μετράει επίσης χρόνια στη ναυτιλία αλλά και το ποδόσφαιρο. 

Στον τομέα των ΜΜΕ, ο Μελισσανίδης και ο γιος του, Γιώργος Μελισσανίδης, εισήλθαν το 2021 αποκτώντας την εφημερίδα Ναυτεμπορική, την ιστοσελίδα naftemporiki.gr και το τυπογραφείο της εφημερίδας. Το 2022 άρχισε να εκπέμπει και το Naftemporiki TV, διαδικτυακά και μέσω της Nova και της Cosmote TV.

Στη λογική της τριπλέτας «ναυτιλία – ΜΜΕ – ομάδα», τέλος, μπορεί να ιδωθεί η περίπτωση του Μάριου Ηλιόπουλου: αφού πρόσφατα απέκτησε την ΑΕΚ, ο εφοπλιστής δεν απέκλεισε (για πρώτη φορά δημόσια) το ενδεχόμενο να αποκτήσει και κάποιο ΜΜΕ.

8. Θεσσαλονίκη = Ιβάν

Μέσα από την εξέταση μετοχικών συνθέσεων και οικονομικών καταστάσεων τεκμηριώνεται η ηγεμονία του Ιβάν Σαββίδη στη Βόρεια Ελλάδα. Από τον ΠΑΟΚ στη Σουρωτή, και από τα ξενοδοχεία Μακεδονία Παλλάς και Πόρτο Καράς, μέχρι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και επενδύσεις στην Χαλκιδική, αποτυπώνεται η κυριαρχία του επιχειρηματία στη συμπρωτεύουσα. 

Ο Σαββίδης έχει επίσης έντονη επιχειρηματική παρουσία στη νότια Ρωσία, και συγκεκριμένα στην περιοχή του Ροστόφ. Ο ρωσικός όμιλος Agrokom, συμφερόντων Σαββίδη, έχει πάνω από 30 θυγατρικές σε τομείς όπως η βιομηχανία πλαστικών, τα τρόφιμα και η αγροτική παραγωγή, το real estate, οι υποδομές, και ο τουρισμός.

9. Οι νέοι μιντιάρχες: Μπάκος, Καϋμενάκης, Εξάρχου

Τα ονόματα των επιχειρηματιών Δημήτρη Μπάκου, Γιάννη Καϋμενάκη και Αλέξανδρου Εξάρχου, παραμένουν εν πολλοίς άγνωστα στο ευρύ κοινό. 

Δραστηριοποιούμενοι για δεκαετίες στον χώρο της ναυτιλίας, με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι Μπάκος και Καϋμενάκης απέκτησαν τον Αστέρα Τρίπολης το 2003. Τα τελευταία χρόνια εισήλθαν στον κλάδο των ΜΜΕ αγοράζοντας τα περιφερειακά κανάλια Action 24 και Attica TV, αλλά και την ιστοσελίδα flash.gr. Ο Αλέξανδρος Εξάρχου είναι συνδεδεμένος με την επιχειρηματική δραστηριότητα των Μπάκου-Καϋμενάκη, καθώς συνυπάρχουν στη μετοχική σύνθεση πολλών εταιρειών.

Οι επιχειρηματίες ελέγχουν την κατασκευαστική Intrakat και την ενεργειακή εταιρεία Volton, αλλά και την Attica Bank και την Παγκρήτια Τράπεζα, που πρόσφατα συγχωνεύτηκαν για να δημιουργήσουν τον «πέμπτο τραπεζικό πυλώνα».

10. Αδιαφάνεια ιδιοκτητών

Κεντρικό ζητούμενο της έρευνας Who owns the media («Σε ποιον ανήκουν τα ΜΜΕ») του Solomon ήταν η ενίσχυση της διαφάνειας ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς κορυφαίων ΜΜΕ, αλλά και των υπόλοιπων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ιδιοκτητών τους. ​​

Μήνες πριν τη δημοσίευση, θέσαμε υπόψη των μιντιακών ομίλων τα ευρήματά μας, ζητώντας τις επισημάνσεις τους σε περίπτωση που υπήρχε κάποια πρόσφατη εταιρική αλλαγή. Μόνο ο όμιλος DPG Digital Media του Δημήτρη Γιαννακόπουλου μάς απάντησε, στέλνοντας προσθήκες τις οποίες ενσωματώσαμε στην έρευνα.

Στο αίτημά μας στην Ναυτεμπορική, ιδιοκτησίας Δημήτρη Μελισσανίδη, απάντησε η επικεφαλής του νομικού τμήματος της Aegean Shipping. Με επανειλημμένες επιστολές, που έκαναν λόγο για «προσωπικά δεδομένα» και μας απέτρεπαν να δημοσιεύσουμε, και με «επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματος» των εντολέων της Δημήτρη και Γιώργου Μελισσανίδη. Στις άλλες περιπτώσεις, παρά την τηλεφωνική διαβεβαίωση δεν λάβαμε καμία απάντηση.

11. Τα παράδοξα

Επί 20 χρόνια, οι επιχειρηματίες Μπάκος και Καϋμενάκης εμφανίζονται υπεύθυνοι για την αναμόρφωση της ποδοσφαιρικής ομάδας του Αστέρα Τρίπολης, φτάνοντας από τις ερασιτεχνικές κατηγορίες στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Στην έρευνά μας δεν εντοπίσαμε τη μετοχική σύνθεση της ΠΑΕ, αν και οι επιχειρηματίες βρίσκονται στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας και είναι δημοσίως γνωστό ότι είναι ιδιοκτήτες της.

Για τις εταιρείες συμφερόντων Ρέστη (π.χ. τηλεοπτικοί σταθμοί Nickelodeon και RISE), στείλαμε προς σχολιασμό τα ευρήματα της έρευνας στο email του τηλεοπτικού σταθμού Nickelodeon. Μας απάντησε ο Περικλής Γκιόλιας, εκδότης της Sportime, ότι ο Βίκτωρ Ρέστης ουδεμία σχέση έχει με την εφημερίδα Sportime. Όταν ρωτήσαμε με ποια ιδιότητα μας απαντά, μάς είπε ότι είναι υπάλληλος του επιχειρηματία και ότι διαχειρίζεται τους τηλεοπτικούς σταθμούς του.

Ενδιαφέρον σχετικά με τις εταιρείες συμφερόντων Ρέστη παρουσιάζει το γεγονός πως, σε μεγάλο βαθμό, μέτοχοι εμφανίζονται στενοί του συνεργάτες. Ωστόσο, οι ίδιες εταιρείες χρησιμοποιούν ως έδρα ίδια διεύθυνση με πολλές ακόμα εταιρείες του εφοπλιστή, και έχουν κοινά στοιχεία επικοινωνίας.

12. «Κλειστό» το Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων

Το Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, που τηρείται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, θα μπορούσε να αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τέτοιου είδους δημοσιογραφικές έρευνες. Πρόκειται για ένα ψηφιακό, κεντρικό μητρώο, όπου καταγράφονται υποχρεωτικά οι πραγματικοί δικαιούχοι των εταιρειών καθώς και σχετικές μεταβολές. 

Ωστόσο, παρότι έχει δημιουργηθεί και λειτουργεί, το Μητρώο δεν είναι προσβάσιμο στο κοινό. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προβλέπει ρητή εξαίρεση των δημοσιογράφων από τον αποκλεισμό πρόσβασης, αλλά το υπουργείο Οικονομικών εξακολουθεί να περιορίζει την πρόσβαση σε αυτό στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, υπολογίζεται ότι στο 70% των περιπτώσεων διαφθοράς γίνεται χρήση ανωνύμων εταιρειών.

13. ΕΣΡ: Μη επικαιροποιημένα στοιχεία

Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) αποτελεί ανεξάρτητη Αρχή για τον έλεγχο της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης. Το Τμήμα Διαφάνειας του ΕΣΡ είναι επιφορτισμένο με ζητήματα όπως οι μεταβιβάσεις ραδιοφωνικών σταθμών και καναλιών ή οι μεταβολές στα εταιρικά τους κεφάλαια.

Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία ιδιοκτησίας τα οποία δεν αναφέρονται στη βάση δεδομένων που δημοσιεύει η Αρχή. 

Για παράδειγμα, ένα ενδιαφέρον σημείο που κατέγραψε το Solomon κατά τη διάρκεια της έρευνας, είναι πως ο πραγματικός δικαιούχος του 50% του τηλεοπτικού σταθμού Alpha παραμένει άγνωστος. Αν και το δικαίωμα στην πληροφορία είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο μέσω της λειτουργίας του ΕΣΡ, το κοινό δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ποιος είναι ο δεύτερος ιδιοκτήτης ενός από τους μεγαλύτερους σταθμούς της χώρας.   

Στην  περίπτωση του Alpha, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, το ΕΣΡ ακόμα δείχνει τους προηγούμενους ιδιοκτήτες τους παρότι η εταιρική αλλαγή είχε ανακοινωθεί τον Ιούλιο του 2022.

Ένα ακόμα παράδειγμα είναι το περιφερειακό Attica TV των Δ. Μπάκου και Γ. Καϋμενάκη, όπου ιδιοκτήτες εμφανίζονται σήμερα (τελευταία πρόσβαση 16.10.2024) οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες του σταθμού, δημιουργώντας ζήτημα διαφάνειας απέναντι στο κοινό.

Τα media stories του Solomon

Η λίστα των εταιρειών που παρουσιάζει η έρευνα Who owns the media («Σε ποιον ανήκουν τα ΜΜΕ») του Solomon δεν είναι εξαντλητική, κι αυτό οφείλεται σε διαφορετικούς παράγοντες. Ο βασικός; Καθημερινά είναι πιθανόν να δημιουργούνται ή να μεταβάλλονται εταιρείες.

Αξίζει να επισημανθεί πως, κατά τη διάρκεια της έρευνάς μας, εντοπίσαμε πάνω από 1.000 εταιρείες που «έδειχναν» να ανήκουν σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Ωστόσο, επιλέγοντας ν’ ακολουθήσουμε μια αυστηρή μεθοδολογία, αφήσαμε εκτός όσες δεν πληρούσαν τα κριτήρια που είχαμε θέσει.

Στην ιστοσελίδα whoownsthemedia.gr μπορείτε να βρείτε αναλυτικά τη μεθοδολογία που ακολουθήσαμε και τις προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε κατά τη διάρκεια των περίπου δύο ετών της έρευνας. Μπορείτε επίσης να δείτε την ομάδα εργασίας, καθώς και τις ελληνικές και διεθνείς δημοσιογραφικές οργανώσεις που υποστήριξαν την έρευνα.

Στην ιστοσελίδα φιλοξενούνται ακόμα ορισμένα media stories, στα οποία σταδιακά θα προστίθενται και άλλα. Αυτή τη στιγμή μπορείτε να διαβάσετε:

Για τις εταιρείες των κορυφαίων μιντιαρχών:

Οι 155 εταιρείες συμφερόντων Βαρδινογιάννη

Οι 132 εταιρείες συμφερόντων Μπάκου, Καϋμενάκη, Εξάρχου

Οι 89 εταιρείες συμφερόντων Κυριακού

Οι 87 εταιρείες συμφερόντων Μελισσανίδη

Οι 87 εταιρείες συμφερόντων Μαρινάκη

Οι 68 εταιρείες συμφερόντων Σαββίδη

Οι 62 εταιρείες συμφερόντων Βίκτωρα Ρέστη

Οι 57 εταιρείες των αδερφών Αλαφούζου

Οι 24 εταιρείες συμφερόντων Γιαννακόπουλου

Για τα οικονομικά των ΜΜΕ:

«Τραπεζικά δάνεια σε ΜΜΕ: Μια σχέση που κρατάει δεκαετίες»

«Explainer: Offshore, φορολογικοί παράδεισοι και πραγματικοί δικαιούχοι»

«Ο έλεγχος των ελληνικών ΜΜΕ και η διαπλοκή στην 4η εξουσία»

Για case studies:

«Το Daily Post, ο Σταμάτης Ζαχαρός, και ο Κώστας Ζαχαριάδης»

«Η Sportime, η Νίκη και ο όμιλος του Βίκτωρα Ρέστη»

«Το manifesto της Νέας Δημοκρατίας»

Για την Λίστα Πέτσα:

«Τα μελανά σημεία της Λίστας Πέτσα»

«Λίστα Πέτσα: Ο αγώνας του Vouliwatch για διαφάνεια»

«Λίστα Πέτσα: 3 εκατ. ευρώ σε 270 ΜΜΕ εκτός Μητρώου»

ΠΗΓΗ: Solomon