05 Ιανουαρίου 2021

«Στήνεται» Λύκειο για λίγους - Κόβονται 20.000 εισακτέοι φέτος, ελέω Κεραμέως!

Γράφει ο Χρήστος Κάτσικας

ΑΠΟ ΦΕΤΟΣ Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Με την Τράπεζα Θεμάτων που επαναλειτουργεί από φέτος στην Α’ τάξη του Λυκείου, το υπουργείο Παιδείας αποβλέπει σε «ξεσκαρτάρισμα» του μαθητικού πληθυσμού και ενισχύει την πελατεία των «παραμάγαζων» της επαγγελματικής εκπαίδευσης και των φροντιστηρίων.

Ανοιξε στις 18 Δεκέμβρη η πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων με 1.300 θέματα που αφορούν το Γενικό Λύκειο. Η επαναλειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων ανατέθηκε από το υπουργείο Παιδείας στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) με δαπάνη 937.912 ευρώ. Τα θέματα αυτά προστέθηκαν στα 27.000 θέματα που ήδη υπάρχουν από την Τράπεζα Θεμάτων του 2014.

Παράλληλα, στις 30 Δεκεμβρίου δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2020, τεύχος δεύτερο, αρ. φύλλου 5787, η απόφαση με την οποία ανάμεσα σε άλλα ορίζεται ότι η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ) «κατά την α’ φάση, σχολικό έτος 2020-2021, θα λειτουργήσει για τις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ Λυκείου. Κατά τη β’ φάση, σχολικό έτος 2021-2022, θα λειτουργήσει και για τις προαγωγικές εξετάσεις της Β’ Λυκείου με παράλληλο εμπλουτισμό των θεμάτων που αφορούν την Α’ Λυκείου. Κατά τη γ’ φάση, σχολικό έτος 2022-2023, θα ολοκληρωθεί ο πρώτος κύκλος λειτουργίας της ΤΘΔΔ, καλύπτοντας και τις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ Λυκείου, με παράλληλο εμπλουτισμό των θεμάτων των Α’ και Β’ τάξεων Λυκείου».

Την ημέρα των εξετάσεων, κατά συγκεκριμένο μάθημα και Λύκειο, ο διευθυντής και οι διδάσκοντες, με τη χρήση των κωδικών που διαθέτει το σχολείο, κληρώνουν (έως δύο ώρες προ της ενάρξεως της εξέτασης για όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τρεις ώρες για τα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας/Αρχαίων Ελληνικών, των Αγγλικών και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας/Νέων Ελληνικών), με απόλυτη τυχαιότητα, το 50% των θεμάτων του μαθήματος στο οποίο θα εξεταστούν οι μαθητές και οι μαθήτριες.

Ταξικό «ξεσκαρτάρισμα»

Η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, που προβάλλεται με φωτοστέφανο αθωότητας από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αποτελεί σημαντικό κομμάτι στην οικοδόμηση του λεγόμενου «νέου Λυκείου». Να το ξεκαθαρίσουμε ευθύς: Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ αναμασούν τα περί «ποιοτικής διδασκαλίας», «κριτικής ικανότητας και αναστοχασμού των μαθητών», αλλά οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί που αναπνέουν καθημερινά κιμωλία και αφουγκράζονται την αγωνία των μαθητών τους καταλαβαίνουν ότι στην πραγματικότητα το «νέο» λύκειο οικοδομείται με τα πιο παλιά υλικά. Είναι φανερό ότι η κεντρική γραμμή πλεύσης του υπουργείου Παιδείας είναι η έμφαση στις εξεταστικές δοκιμασίες που αφενός οδηγούν σε ένα «ξεκαθάρισμα» του μαθητικού πληθυσμού και αφετέρου απλώνουν τη «σκιά τους» στην ημερήσια διάταξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Κρυφοί και φανεροί στόχοι του υπουργείου είναι:

1. Να αποθαρρύνει -με την αύξηση των απορρίψεων- εκείνους τους μαθητές που δεν κουβαλάνε από το σπίτι τους οικονομικές και μορφωτικές αποσκευές, με στόχο να τους εξοστρακίσει και από το Λύκειο, προς τις δίχρονες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης ή στα «παραμάγαζα» που ιδρύουν οι επιχειρηματίες της γνώσης.

2. Να κανοναρχήσει και να ελέγξει τη διδακτική πράξη, αναγκάζοντας τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο ενός ατσαλάκωτου ομοιομορφισμού, να προσαρμόσουν το μάθημά τους στις «τανάλιες» της εξεταστέας ύλης και στον «τύπο» των ερωτήσεων της Τράπεζας Θεμάτων, εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο σε τεχνικές απομνημόνευσης πληροφοριών.

3. Να βάλει την εκπαιδευτική διαδικασία, τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς στα εκπαιδευτικά φέρετρα της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης, να αξιολογήσει με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και να διευκολύνει την κατηγοριοποίησή τους με αγοραία κριτήρια.

Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολλή… στατιστική για να αποδείξουμε ότι το ΥΠΑΙΘ επιχειρεί για ακόμη μία φορά να στήσει έναν ολοκληρωμένο και θωρακισμένο «μηχανισμό αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του νέου Λυκείου. Πολύ γρήγορα η λειτουργία της Τράπεζας θα απογειώσει τη σχολική θνησιμότητα, δηλαδή την απόρριψη ή την ενσωμάτωση της αδυναμίας, την απόγνωση, την αναχαίτιση, το ψαλίδισμα των προσδοκιών, τον φόβο και την εγκατάλειψη.

Θυμίζουμε ότι την πρώτη φορά που εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων το αποτέλεσμα ήταν να πενταπλασιαστεί σχεδόν ο αριθμός των μαθητών που έμειναν μετεξεταστέοι. Συγκεκριμένα, τη σχολική χρονιά 2013-2014 το ποσοστό των μετεξεταστέων στην Α’ Λυκείου εκτινάχθηκε στο 23,3%, όταν την προηγούμενη χρονιά ήταν στο 4,2%.

Μετά τα πρώτα αποτελέσματα το υπουργείο είχε θορυβηθεί και έκανε διόρθωση στον τρόπο υπολογισμού του μέσου όρου προαγωγής ώστε το ποσοστό των μετεξεταστέων τελικά να «πέσει» στο 16%. Παράλληλα, την περίοδο της εφαρμογής της όλα τα στοιχεία έδειξαν ότι τα φροντιστήρια ήταν τελικά αυτά που επωφελήθηκαν περισσότερο, καθώς καταγράφηκε αύξηση 15% στους μαθητές της Α’ Λυκείου οι οποίοι αναζήτησαν, με το αζημίωτο βέβαια, εξωσχολική βοήθεια.

Μα, θέλει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ένα τέτοιο αποτέλεσμα; Πρωτίστως! Επείγεται να «ξεσκαρτάρει» το Λύκειο, να το «ελαφρώσει», σαν μια επιχείρηση που θέλει να απαλλαγεί από το προσωπικό της. Παράλληλα η Τράπεζα Θεμάτων, δηλαδή το είδος και η «ποιότητα» των ερωτήσεων, μπορεί αθέατα να προσανατολίσει τη μαθησιακή διαδικασία σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, να πριμοδοτήσει συγκεκριμένους τρόπους διδασκαλίας ή διαβάσματος. Στην κατεύθυνση αυτήν προφανώς ριχνόταν λίπασμα και από τις ερωτήσεις τύπου πολλαπλής επιλογής κ.λπ.

Είναι σαφές ότι στο νέο περιβάλλον η φροντιστηριακή εκγύμναση κερδίζει έδαφος ως «σώμα και πνεύμα» στο σχολείο, εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο σε τεχνικές απομνημόνευσης πληροφοριών και όχι αναλυτική επεξεργασία της ύλης και δημιουργικής αφομοίωσης από τους μαθητές. Ειδικότερα, «καλό» Λύκειο θα αναγορεύεται αυτό που μιμείται καλύτερα το φροντιστήριο. Αυτό, δηλαδή, που καλουπώνει και παραδίδει αποσπασματικές γνώσεις χρήσιμες για τις εξετάσεις.

ΠΗΓΗ

Κόβονται 20.000 εισακτέοι φέτος, ελέω Κεραμέως!

Ο συνδυασμός της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και του νέου τρόπου συμπλήρωσης των μηχανογραφικών, που φέρνει με νομοσχέδιο η υπ. Παιδείας Ν. Κεραμέως, εκτιμάται πως από την πρώτη κιόλας χρονιά θα αφήσει 15.000 - 20.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ | ΦΩΤΟ EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

 Γράφει ο Χρήστος Κάτσικας

Τίθεται άμεσα σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στις πανελλήνιες εξετάσεις και την αστυνόμευση των ΑΕΙ. ● Η βάση εισαγωγής θα καθορίζεται από τον μέσο όρο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων σε συνδυασμό με τον συντελεστή που θα ορίζουν τα ίδια τα Πανεπιστήμια. ● Αυτή η βάση σε συνδυασμό με την Τράπεζα Θεμάτων και τις δραστικά λιγότερες επιλογές του υποψηφίου στο μηχανογραφικό πετούν εκτός ΑΕΙ χιλιάδες νέους, στέλνοντάς τους στα... κολέγια.

Xρονιά σημαντικών ανακατατάξεων για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αναμένεται να αποτελέσει και το 2021 από τις πρώτες του μέρες, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο που αφορά την αστυνόμευση στα Πανεπιστήμια αλλά και τις αλλαγές στις πανελλήνιες εξετάσεις και στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ έτοιμα είναι ακόμα δύο νομοσχέδια, τα οποία αναμένεται να έρθουν στη Βουλή για ψήφιση μέσα στο α’ τρίμηνο του νέου χρόνου (νομοσχέδιο για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών - νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση).

Δύο κομβικές αλλαγές

Οσον αφορά τις πανελλήνιες εξετάσεις και το σύστημα πρόσβασης προβλέπονται δύο κομβικές αλλαγές που αναμένεται να οδηγήσουν αναπόφευκτα χιλιάδες υποψηφίους εκτός δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

● Η πρώτη αφορά τη θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Τμήματα, η οποία θα καθορίζεται από δύο παράγοντες:
α) από τον μέσο όρο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων σε όλα τα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου
β) από συντελεστή που θα ορίζει το κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα, λίγο παραπάνω ή λίγο παρακάτω από τον μέσο όρο των υποψηφίων.
● Η δεύτερη αλλαγή αφορά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου που θα γίνεται σε δύο φάσεις.

● Στην πρώτη, οι υποψήφιοι των πανελληνίων θα δηλώνουν συγκεκριμένο, περιορισμένο σε σχέση με σήμερα, αριθμό σχολών από ένα μόνο επιστημονικό πεδίο.
● Στη δεύτερη φάση ανακοινώνονται οι επιτυχόντες. Οι υποψήφιοι που δεν κατάφεραν να «πιάσουν» το όριο εισαγωγής θα συμπληρώνουν εκ νέου το μηχανογραφικό με τις σχολές που έμειναν κενές από την πρώτη φάση.

Κι αν η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως επιμένει ότι «με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις», ήδη μεγάλη ανησυχία και αντιδράσεις έχουν προκαλέσει οι προτάσεις της, τόσο όσον αφορά την ουσία τους όσο και ως προς τη χρονική περίοδο που επέλεξε να προχωρήσει σε αλλαγές, εν μέσω πανδημίας και με κλειστά σχολεία.

Να δώσουμε ένα παράδειγμα για τη λεγόμενη ελάχιστη βάση εισαγωγής. Αν ο μέσος όρος είναι 12, το Πανεπιστημιακό Τμήμα θα μπορεί να ορίσει από το 80% μέχρι και το 120% του 12 ως ελάχιστη βάση εισαγωγής, άρα οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής θα είναι από 9,6 μέχρι και 14,4.

Ο συνδυασμός της λεγόμενης ελάχιστης βάσης εισαγωγής και του νέου τρόπου συμπλήρωσης των μηχανογραφικών είναι φανερό ότι από την πρώτη κιόλας χρονιά θα αφήσει 15.000 - 20.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ.

Οπως επισημαίνει ο καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης, αυτό που αναμένεται να συμβεί είναι πως όσα Τμήματα, για παράδειγμα, εμφανίζουν φετινές βάσεις εισαγωγής κάτω του 6 (το 12% των Πανεπιστημιακών Τμημάτων με τη χαμηλότερη ζήτηση) θα εμφανίσουν κενές θέσεις που σε ορισμένες περιπτώσεις θα ξεπεράσουν ακόμα και το 80% με 90% των θέσεών τους.

Σύμφωνα με τα δεδομένα των πανελλαδικών εξετάσεων του 2020, υπήρχαν 41 Τμήματα που είχαν βάση εισαγωγής λιγότερο από 5.000 μόρια, τα οποία αποτελούν το 8% του συνόλου. Από αυτά μόλις τρία ήταν στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα). Επομένως είναι ξεκάθαρο πως θα πληγούν σημαντικά τα περιφερειακά Πανεπιστήμια που βρίσκονται μακριά από τα αστικά κέντρα.

Πέρα από το νέο λίπασμα στην αρένα του ανταγωνισμού και των φροντιστηρίων, πρόκειται για μια επιχείρηση νομιμοποίησης του εξοστρακισμού των πιο αδύνατων κοινωνικά και σχολικά και για ένα στένεμα των διόδων των Πανεπιστημίων, που «κλείνει το μάτι» στα λεγόμενα κολέγια, στα οποία, μετά την αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων τους με τα πτυχία των Πανεπιστημίων, προσφέρεται τώρα έτοιμη πελατεία, το «πλεόνασμα» των υποψηφίων που δεν θα εισαχθούν.

Σχέδιο μείωσης των μαθητών στα Γενικά Λύκεια

Ο συνολικός σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘ πάει μακρύτερα από τη δραστική μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ. Το υπουργείο Παιδείας «στήνει» μεθοδικά λαιμητόμους για να πετύχει τον σκοπό του, που έρχεται από παλιά και δεν είναι άλλος από την πολυπόθητη μείωση του μαθητικού πληθυσμού των Γενικών Λυκείων.

Η πρώτη μεθόδευση αφορά την παραπέρα συρρίκνωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη συγχώνευση ή και το κλείσιμο και άλλων τμημάτων Πανεπιστημίων, που πριμοδοτεί και πριμοδοτείται από τη δεύτερη μεθόδευση που αφορά τη μείωση του αριθμού των εισακτέων με εργαλείο-λαιμητόμο τη λεγόμενη ελάχιστη βάση εισαγωγής. Η τρίτη μεθόδευση αφορά την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, η οποία με τους «κατάλληλους» ελιγμούς στον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, μπορεί να δημιουργήσει εκατόμβες απορριπτόμενων.

Θυμίζουμε, επίσης, ότι ήδη το ΥΠΑΙΘ με τον ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» έχει αυξήσει τα εξεταζόμενα μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις του Ιουνίου (θα ισχύσει για τους φετινούς μαθητές) και παράλληλα έχει δυσκολέψει τους όρους προαγωγής και απόλυσης των μαθητών.

Οι παραλήπτες του «μηνύματος», που προβάλλεται σαν το τέλος της «εποχής χάριτος», δεν θα περιοριστούν, βεβαίως, στους «αποτυχόντες» της νέας σχολικής χρονιάς. Στήνεται ήδη ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του Λυκείου.

Εάν τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας προχωρήσουν απρόσκοπτα, μέσα στην επόμενη πενταετία το Γενικό Λύκειο θα έχει χάσει πάνω από 30.000 μαθητές από τους περίπου 200.000 που φοιτούν σήμερα (χωρίς να περιλαμβάνουμε σε αυτόν τον αριθμό την άλλη μεγάλη απώλεια που έρχεται λόγω της δραματικής μείωσης των γεννήσεων).

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου