![]() |
| EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ |
Ο Μητσοτάκης κηρύσσει τον πόλεμο στους εκπαιδευτικούςΗ ζωντανή εκπαίδευση αντιστέκεται!
Σε μια κίνηση υψηλού συμβολισμού, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Παρασκευή το υπουργείο Παιδείας. Μετά τη συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου και την ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης της εκπαιδευτικής πολιτικής, ο κ. Μητσοτάκης εμφανίστηκε αιχμηρός κατά των εκπαιδευτικών που απέχουν συστηματικά από την αξιολόγηση. «Η θέση μας εδώ είναι ξεκάθαρη και η κατεύθυνση που έχω δώσει στο υπουργείο πολύ σαφής: εάν κάποιος αρνείται επί της αρχής να αξιολογηθεί, δεν πρέπει να έχει θέση στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης» σημείωσε.
Κοντολογίς, ο πρωθυπουργός επανέφερε απειλές εναντίον των μαχόμενων εκπαιδευτικών, παραδεχόμενος εμμέσως πλην σαφώς την κυβερνητική αδυναμία να κάμψει την εκπαιδευτική κοινότητα. Η δήλωση προκάλεσε οξύτατες αντιδράσεις, καθώς ουσιαστικά ποινικοποιεί την άρνηση συμμετοχής σε μια διαδικασία που, όπως επισημαίνουν σωματεία και εκπαιδευτικοί σύλλογοι, έρχεται σε αντίθεση με τον δημόσιο και παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου.
Η σφοδρή αντίδραση αντανακλά το βαθύ ρήγμα μεταξύ της κυβέρνησης και της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η μάχη της αξιολόγησης έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη και πιο επίμονη αναμέτρηση των τελευταίων δεκαετιών στην ελληνική εκπαίδευση, με επίδικο όχι απλώς τις διαδικασίες αξιολόγησης, αλλά την ίδια τη φυσιογνωμία της δημόσιας παιδείας. Η κυβερνητική επιδίωξη για την εφαρμογή της αξιολόγησης εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο: τη μετατροπή της εκπαίδευσης σε εμπόρευμα και την κατηγοριοποίηση των σχολείων, κατά τα πρότυπα νεοφιλελεύθερων εκπαιδευτικών μοντέλων. Στόχος είναι να αμφισβητηθεί η θεμελιώδης αντίληψη ότι η παιδεία αποτελεί κοινωνικό αγαθό και καθολικό δικαίωμα.
«Συζητήσαμε την πορεία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και νομίζω ότι εδώ πρέπει να είμαστε ειλικρινείς ότι είναι μια καινούργια διαδικασία, η οποία ακόμα δεν έχει φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα» παραδέχθηκε ο πρωθυπουργός.
Η φράση αυτή, έπειτα από τέσσερα χρόνια εφαρμογής του νόμου 4823/21, καταγράφεται ως σαφής παραδοχή ήττας της κυβερνητικής πολιτικής.
Σύμφωνα με επίσημες αναφορές της υπουργού Παιδείας, από τους/τις νεοδιόριστους/ες εκπαιδευτικούς των ετών 2020-2023, πάνω από το 40% έχει αρνηθεί να συμμετάσχει στη διαδικασία αξιολόγησης.
Η συνολική εικόνα είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική: το 85% του εκπαιδευτικού σώματος δεν έχει αξιολογηθεί, τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη εφαρμογής της διαδικασίας. Παρά τις απειλές, τις πειθαρχικές διώξεις και την ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης, όπως στην περίπτωση της Χαράς Χοτζόγλου, οι εκπαιδευτικοί δείχνουν αξιοσημείωτη επιμονή και συλλογικότητα, καθυστερώντας ή και αποτρέποντας την εφαρμογή πολιτικών που προωθούν την ιδιωτικοποίηση και την ταξική διάσπαση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Aγώνας με βάθος
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε να εμφανίσει την αξιολόγηση ως «καινούργια διαδικασία», ωστόσο δεν απέκρυψε τον πραγματικό της στόχο: τη σύνδεση της αποδοτικότητας με την παραμονή στο δημόσιο σχολείο. Στην πράξη, η αξιολόγηση οδηγεί: σε γραφειοκρατικοποίηση του έργου των εκπαιδευτικών, στη συγκρότηση βάσεων δεδομένων για την κατάταξη σχολείων, σε κλίμα επιθεωρητισμού, ελέγχου και τελικά απολύσεων ή μετακινήσεων.
Οποιος έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει στα μάτια του κατανοεί ότι η αξιολόγηση είναι ένας μηχανισμός κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, για να προωθηθούν πολιτικές απορρύθμισης του δημόσιου σχολείου. Να παγιωθεί η υποχρηματοδότησή του, να εισαχθεί η λογική της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας του, να μετακυλιστούν οι ευθύνες για την κατάσταση στην εκπαίδευση σε αυτούς που δεν τις έχουν, δηλαδή στους εκπαιδευτικούς, να διαρραγούν οι σχέσεις συναδελφικότητας και συνεργασίας μέσα στους συλλόγους διδασκόντων-ουσών και να εδραιωθεί μέσω του εκβιασμού ο ανταγωνισμός και η υποταγή σε κάθε τι!
Η πολυδιαφημισμένη αξιολόγηση στόχο έχει να «δείξει» τους εκπαιδευτικούς, για μια ακόμα φορά, ως μόνιμους υπεύθυνους για τα πραγματικά και διαχρονικά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης. Δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία πως η αξιολόγηση θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο, έτσι ώστε στον κατάλληλο –για την κυβέρνηση– χρόνο να εξαπολύσουν νέα επίθεση, για να αλώσουν τα εργασιακά κεκτημένα των εκπαιδευτικών, να καθηλώσουν τους μισθούς, να προωθήσουν ακόμα περισσότερο τις ελαστικές μορφές εργασίας στην εκπαίδευση, να ανοίξουν τον δρόμο ακόμα και σε απολύσεις. Οι πρόσφατες κινήσεις του υπουργείου Παιδείας (Ωνάσεια σχολεία, voucher, διεθνές απολυτήριο) και η αύξηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης καταδεικνύουν ένα ευρύτερο σχέδιο: ιδιωτικοποίηση τμημάτων της δημόσιας εκπαίδευσης, μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα, κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών ανάλογα με τις επιδόσεις.
Νέα γενιά
Η μαζική είσοδος νεότερων εκπαιδευτικών δημιουργεί ένα νέο δυναμικό που μπορεί να ανατρέψει το υπάρχον σκηνικό. Οι μάχες που δίνονται σήμερα σε κάθε Σύλλογο Διδασκόντων διαμορφώνουν τη συνείδηση αυτής της νέας γενιάς. Τα κεντρικά προτάγματα της νέας περιόδου είναι η υπεράσπιση της παιδαγωγικής ελευθερίας, η αντίσταση στον ατομισμό και την ιεραρχική λογική και η διεκδίκηση πραγματικής αναβάθμισης της δημόσιας παιδείας.
Η σημερινή αντιπαράθεση δεν αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς. Είναι μια κοινωνική και πολιτική μάχη για το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση. Το εκπαιδευτικό κίνημα δείχνει τον δρόμο: συλλογικότητα, αξιοπρέπεια, αντίσταση.
Οπως γράφουν οι εκπαιδευτικοί φορείς: «Δεν έχει θέση στο δημόσιο σχολείο η πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της κατηγοριοποίησης. Η ζωντανή εκπαίδευση αντιστέκεται!».
Η ιστορία της αξιολόγησης
⇒ 1982
Κατάργηση του επιθεωρητισμού
Με τον Νόμο 1304/1982, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καταργεί τον θεσμό του επιθεωρητή, ένα σύστημα αυστηρής ιεραρχικής αξιολόγησης, που είχε κατηγορηθεί για αυθαιρεσία και αυταρχισμό.
⇒ 1997
Απόπειρες θεσμοθέτησης
Ο Νόμος 2525/1997 (υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης) προβλέπει για πρώτη φορά μηχανισμούς αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης. Το σχέδιο δεν εφαρμόζεται στην πράξη λόγω αντιδράσεων.
⇒ 2002
Νέα πρόταση
Η υπουργός Παιδείας Π. Διαμαντοπούλου εισάγει τον θεσμό της ετήσιας αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Παρά την ψήφιση σχετικού πλαισίου, οι έντονες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών καθηλώνουν την εφαρμογή.
⇒ 2013
Διαθεσιμότητα
Με υπουργό Παιδείας τον Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, η αξιολόγηση συνδέεται με τις μνημονιακές υποχρεώσεις: στοχοποιείται το 15% των Δ.Υ. ως «ανίκανοι», ενώ 2.500 εκπαιδευτικοί τίθενται σε διαθεσιμότητα.
⇒ 2015
Κατάργηση της υποχρεωτικής
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ (υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς) αναστέλλει την υποχρεωτική αξιολόγηση και προτείνει ένα μοντέλο εθελοντικής αυτοαξιολόγησης των σχολείων.
⇒ 2021
Επανεκκίνηση
Με τον Νόμο 4823/2021 και υπουργό τη Νίκη Κεραμέως, η κυβέρνηση της Ν.Δ. επαναφέρει τον θεσμό, καθιστώντας την αξιολόγηση υποχρεωτική τόσο για τις σχολικές μονάδες όσο και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
⇒ 2022-2025
Αντιστάσεις
Παρά την ψήφιση και τις πιέσεις με εκατοντάδες κλήσεις για πειθαρχικά, τα ποσοστά συμμετοχής στην ατομική αξιολόγηση παραμένουν χαμηλά, με το 85% του εκπαιδευτικού σώματος να μην έχει ακόμα αξιολογηθεί, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
***
«Οι δηλώσεις Μητσοτάκη ομολογούν την ήττα τους – το εκπαιδευτικό κίνημα δεν θα υποταχθεί»
![]() |
| Aris Oikonomou / SOOC |
«Αν κάποιος αρνείται επί της αρχής να αξιολογηθεί δεν πρέπει να έχει θέση στο σύστημα εκπαίδευσης» ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετά την επίσκεψή του στο υπουργείο Παιδείας την Παρασκευή, απειλώντας επί της ουσίας με απόλυση τους εκπαιδευτικούς που αντιδρούν στην αξιολόγηση.
«Συζητήσαμε την πορεία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και νομίζω ότι εδώ πρέπει να είμαστε ειλικρινείς ότι είναι μια καινούργια διαδικασία, η οποία ακόμα δεν έχει φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα» είπε συγκεκριμένα ο Μητσοτάκης. «Και εδώ θέλω να είμαι πολύ σαφής, ειδικά για την κατηγορία εκείνων των εκπαιδευτικών που αρνούνται επί της αρχής να αξιολογηθούν. Η θέση μας εδώ είναι ξεκάθαρη και η κατεύθυνση που έχω δώσει στο υπουργείο πολύ σαφής: εάν κάποιος αρνείται επί της αρχής να αξιολογηθεί, δεν πρέπει να έχει θέση στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης» προσέθεσε.
Ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι «η εικόνα στα σχολεία μας είναι βελτιωμένη. Από το 2019 έχουμε προσθέσει 39.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς, έχουμε εντάξει τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο και στην τεχνολογική αναβάθμιση πλέον υπάρχουν 36.000 διαδραστικοί πίνακες και τα κιτ για ρομποτική που κάνουν το σχολείο πιο ενδιαφέρον, δημιουργικό και διαδραστικό». Επίσης, ισχυρίστηκε ότι «υπάρχει σημαντική ενίσχυση στους τύπους σχολείων που μας δίνει τη δυνατότητα να διαφοροποιούμε την εκπαίδευση. Τα πρότυπα πειραματικά και τα δημόσια Ωνάσεια σχολεία αλλά και στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» για την ανακαίνιση σχολείων με τα πρώτα να παραδίδονται τον Σεπτέμβριο».
Απαντώντας στις απειλές Μητσοτάκη, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Αριστοτέλης», σε εκτενή του ανακοίνωση τονίζει πως «το σχολείο και η κοινωνία γενικά του μέλλοντος λοιπόν, όπως την ονειρεύονται, επιδιώκουν να έχει εκπαιδευτικούς μαθητ(ρι)ες και ευρύτερα εργαζόμενους/ες με σκυμμένο το κεφάλι, υποταγμένους/ες στην εξουσία, συμμορφωμένους, αμίλητους/ες. Δεν υπάρχει επομένως καμία αμφιβολία για τον στόχο της αξιολόγησης κάθε είδους: η υποταγή στην εξυπηρέτηση των κερδών και των συμφερόντων του κεφαλαίου. Η αντίσταση μας στην εμπορευματοποίηση πλευρών του σχολείου όπως τα Ωνάσεια, το διαφορετικό εθνικό απολυτήριο, οι ιδιώτες χρηματοδότες/χορηγοί στα σχολεία, η αντίσταση μας στην μετατροπή του σχολείου σε εξετασιοκεντρικό κάτεργο με τις εξετάσεις PISA, στην καταπάτηση της δημοκρατίας και της ισότητας στους συλλόγους διδασκόντων με διευθυντές/ντριες managers που αποφασίζουν και διατάσσουν, η αντίσταση και η διεκδίκηση χρημάτων για υγεία και παιδεία και όχι για το σφαγείο του πολέμου και τους εξοπλισμούς, η αντίσταση μας απέναντι στις συγχωνεύσεις, τα 25άρια τμήματα, το πετσοκομμένο προσωπικό, πρέπει να διαλυθεί, πρέπει να καμφθεί! Αυτό επιδιώκει το «επί της αρχής». Αυταρχισμός, επιβολή, σιωπητήριο!»
Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Αριστοτέλης»:
Έχουμε καταλάβει πολύ καλά πια τι συμβαίνει όταν επιστρατεύονται πληρωμένα καλοταϊσμένα ΜΜΕ, «ομάδες» ποικίλου χαρακτήρα στο διαδίκτυο και φυσικά πρόσωπα της κυβέρνησης, όπως ο πρωθυπουργός, για να απειλήσουν, να διασπείρουν ψέματα και να επιτεθούν σε κινήματα και ομάδες λαού που αντιστέκονται: η πολιτική τους έχει ηττηθεί, έχει απονομιμοποιηθεί πλήρως! Αυτό συμβαίνει εδώ και δεκαετίες αλλά και με πολύ εκκωφαντικό τρόπο την τελευταία εξαετία με την αξιολόγηση όλων των κυβερνήσεων και δη της ΝΔ. Οι δηλώσεις Μητσοτάκη των προηγούμενων ημερών έρχονται να προστεθούν στο μπαράζ απειλών, τρομοκρατίας και αυταρχισμού που επιδιώκονται όλο αυτό το διάστημα στην εκπαίδευση υπογραμμίζοντας ότι η πολιτική τους δεν έχει πείσει κανέναν και καμία!
Χιλιάδες εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα αντιστέκονται σθεναρά και αποφασιστικά ενάντια στην επιβολή της αξιολόγησης δηλώνοντας με ονοματεπώνυμο απεργία-αποχή! Η δυναμική αυτή στάση των εκπαιδευτικών συνεχίζεται, παρά τις κλήσεις σε παράνομα και έωλα πειθαρχικά, παρά την επιβολή της δυνητικής αργίας της Χ. Χοτζόγλου, παρά τις καθαιρέσεις προϊσταμένων, παρά την τρομοκρατία και τον εκφοβισμό. Μάλιστα, όπως παραδέχτηκε επίσημα και η Ζαχαράκη το 40% των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών του 2020-΄21-΄22-΄23 και περισσότερο από το 85% του συνόλου του εκπαιδευτικού σώματος δεν έχουν αξιολογηθεί! Οι εκπαιδευτικοί ανά την χώρα με την στάση τους αντιστέκονται στην διάλυση του δημόσιου σχολείου, στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση του, στα Ωνάσεια, στις εξετάσεις PISA, στην διάλυση της σταθερής και μόνιμης εργασίας και έχουν μαζί τους το γονεϊκό και το μαθητικό κίνημα.
Την ίδια στιγμή, ο πρωθυπουργός δεν ονειρεύεται μόνο επιβολή εκδιώξεων και απολύσεων από το δημόσιο σχολείο, όπως είπε με την τοποθέτησή του «δεν έχουν θέση στο δημόσιο σχολείο» αλλά επιδιώκει να δημιουργήσει και κυνηγούς φρονημάτων με την προσθήκη του «επί της αρχής». Η αντιπαράθεση εδώ πραγματικά ανεβαίνει επίπεδο και ο πρωθυπουργός απειλεί τις/τους απεργούς εκπαιδευτικούς για το φρόνημά τους, την σκέψη τους και την συνδικαλιστική τους δράση. Το σχολείο και η κοινωνία γενικά του μέλλοντος λοιπόν, όπως την ονειρεύονται, επιδιώκουν να έχει εκπαιδευτικούς μαθητ(ρι)ες και ευρύτερα εργαζόμενους/ες με σκυμμένο το κεφάλι, υποταγμένους/ες στην εξουσία, συμμορφωμένους, αμίλητους/ες.
Δεν υπάρχει επομένως καμία αμφιβολία για τον στόχο της αξιολόγησης κάθε είδους: η υποταγή στην εξυπηρέτηση των κερδών και των συμφερόντων του κεφαλαίου. Η αντίσταση μας στην εμπορευματοποίηση πλευρών του σχολείου όπως τα Ωνάσεια, το διαφορετικό εθνικό απολυτήριο, οι ιδιώτες χρηματοδότες/χορηγοί στα σχολεία, η αντίσταση μας στην μετατροπή του σχολείου σε εξετασιοκεντρικό κάτεργο με τις εξετάσεις PISA, στην καταπάτηση της δημοκρατίας και της ισότητας στους συλλόγους διδασκόντων με διευθυντές/ντριες managers που αποφασίζουν και διατάσσουν, η αντίσταση και η διεκδίκηση χρημάτων για υγεία και παιδεία και όχι για το σφαγείο του πολέμου και τους εξοπλισμούς, η αντίσταση μας απέναντι στις συγχωνεύσεις, τα 25άρια τμήματα, το πετσοκομμένο προσωπικό, πρέπει να διαλυθεί, πρέπει να καμφθεί! Αυτό επιδιώκει το «επί της αρχής». Αυταρχισμός, επιβολή, σιωπητήριο!
Τελικά όμως η τοποθέτηση αυτή του πρωθυπουργού επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά ότι είμαστε στο σωστό δρόμο και η μάχη ενάντια στην αξιολόγηση – διάλυση του δημόσιου σχολείου πρέπει όχι μόνο να συνεχιστεί αλλά να δυναμώσει ακόμη περισσότερο μέχρι την ανατροπή της πολιτικής κυβέρνησης- ΕΕ!
Με τους αγώνες του το εκπαιδευτικό κίνημα συνεχίζει να διευρύνει το ρήγμα που άνοιξε στις 26/1 και 28/2, στις 5 & 7/3 με την εισβολή του λαού στο προσκήνιο. Δεν θα κλείσει με τις απειλές και την τρομοκρατία και την επιχείρηση αλλαγής ατζέντας. Τώρα μαζικές, μαχητικές ΓΣ των ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ και ολομέλειες προέδρων για οργάνωση των αγώνων σύγκρουσης και ανατροπής. Το εκπαιδευτικό κίνημα χρειάζεται να πάρει όλες τις αναγκαίες αγωνιστικές πρωτοβουλίες με συντονισμό σωματείων, συλλογικοτήτων ώστε και η κυβέρνηση να πάρει την απάντηση που της οφείλουμε απέναντι σε τέτοιου τύπου ολοκληρωτικές δηλώσεις και μεθοδεύσεις. Και θα την πάρει!
Συνεχίζουμε την μάχη με απεργία αποχή ενάντια στην ατομική αξιολόγηση και την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Δίνουμε αγωνιστικό ραντεβού στις εξετάσεις για τα Ωνάσεια σχολεία και στο μπλοκάρισμα των εξετάσεων PISA (που για ακόμα μια χρονιά θα εφαρμοστούν «πιλοτικά» σε κάποια σχολεία).
Αυτός ο αγώνας που δίνουμε είναι μεγαλειώδης, δεν έχει καμφθεί, αντιθέτως συνεχίζεται αποφασιστικά, και η κυβέρνηση και τα επιτελεία της το γνωρίζουν, για αυτό και επιστρατεύουν τον εκφοβισμό και την τρομοκρατία! Μάλιστα είναι ένας αγώνας για το δικαίωμα στην δημόσια και δωρεάν παιδεία, για ένα σχολείο που πλάθει χειραφετημένους/ες ανθρώπους, που μορφώνει και δεν εξοντώνει, είναι ένας αγώνας για το δικαίωμα στην απεργία που έχει κερδηθεί με αίμα! Αυτόν τον ανυποχώρητο αγώνα θέλουν να κάμψουν και θα ηττηθούν! Αυτοί δεν έχουν θέση στο σχολείο και στην κοινωνία που ονειρευόμαστε εμείς και επανερχόμαστε από θέση μάχης… θα τους ανατρέψουμε για να αναπνεύσουμε!


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου