Λογότυπο για το μετρό Θεσσαλονίκης: Ενα «μ» με oλίγον Βυζάντιο και… μπόλικη καζούραΚάνε μου λιγάκι μμμμμμ
Τι μπορεί να αποκτήσει μια πόλη με μια απευθείας ανάθεση 30.000 ευρώ; Ενα «μ» με λίγο Βυζάντιο, που δεν φαίνεται αλλά εννοείται, και... μπόλικη καζούρα!!! Με... το σπαθί τους και ένα μικρό «μ», ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος μάζεψαν χθες τόση καζούρα που θα μείνει σε όλους αξέχαστη. Διότι γνωρίζουν πολύ καλά την αξία της επικοινωνίας και, επικοινωνιακά, το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι μια υποδειγματική κοροϊδία την οποία θα πρέπει να αντικρίζουν καθημερινά οι Θεσσαλονικείς τα επόμενα χρόνια. Σφοδρές αντιδράσεις από τους επαγγελματίες του ντιζάιν!
Ηταν γνωστό ότι ο σχεδιασμός του λογότυπου έγινε με απευθείας ανάθεση σε εταιρεία με έδρα την Αθήνα, με την Ελληνικό Μετρό να διατείνεται ότι είχε προκηρύξει δύο διαγωνισμούς, οι οποίοι όμως ακυρώθηκαν. Ο πρώτος είχε και έπαθλα για τους τρεις πρώτους -8, 4 και 2 χιλιάδες ευρώ αντίστοιχα- αλλά ακυρώθηκε μετά από αντίδραση της Ενωσης Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος, άκυρος και ο δεύτερος τον περασμένο Ιούνιο, οπότε το υπουργείο και η Ελληνικό Μετρό έκαναν... πέτρα την καρδιά και είπαν να βγάλουν τους πάντες από τον κόπο αφού είχαν βρει μόνοι τους «λύση» σε ένα γραφείο των Αθηνών.
Ετσι φτάσαμε στη χθεσινή παρουσίαση, με τον κ. Σταϊκούρα και τον Κ. Ταχιάο σε θέση... κριτικών τέχνης να εξηγούν τα ανεξήγητα των «“μ” files»!
![]() |
Νίκος Ταχιάος, Χρήστος Σταϊκούρας, Νίκος Κουρέτας στην παρουσίαση της εταιρικής ταυτότητας του Μετρό Θεσσαλονίκης | ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/ΜΟΤΙΟNΤΕΑΜ |
«Το λογότυπο του Μετρό αντανακλά τόσο το ιστορικό βάθος της Θεσσαλονίκης όσο και την καινοτομία του έργου», είπε ο υπουργός και, παρασυρμένος από λυρική διάθεση, πρόσθεσε ότι «το πεζό γράμμα “μ” αποτέλεσε μία προφανή επιλογή, ώστε να παραπέμπει άμεσα στο Μετρό, αλλά να διαφοροποιείται από το κεφαλαίο “Μ”, το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορες παραλλαγές ανά τον κόσμο. Απλοποιήθηκε, έτσι, το βυζαντινό πεζό “μ” ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον καινοτόμο χαρακτήρα που θέλουμε να χαρακτηρίζει τη νέα ταυτότητα του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης»!!! «Το γράμμα “μ”, εμπνευσμένο από την πεζή γραφή του σε εκκλησιαστικά κείμενα, μεταμορφώθηκε σε ένα σύγχρονο λογότυπο που χαρακτηρίζει το μετρό της πόλης και τη συνδέει με την παράδοσή της. Αυτό το σήμα φιλοδοξεί να αναγνωρίζεται διεθνώς ως η ταυτότητα της Θεσσαλονίκης», γέμισε τα κενά της προηγούμενης ανάλυσης ο κ. Ταχιάος.
«Εγινε έρευνα στο μετρό της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου κ.λπ. Σταθήκαμε στο απόθεμα της αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας της Θεσσαλονίκης. Λάβαμε υπ’ όψιν βυζαντινά χειρόγραφα, επιλέξαμε το πεζό “μ” που απλοποιήθηκε και με σύγχρονα δεδομένα εντάχθηκε σε έναν κύκλο που προήλθε από το σχήμα των δίδυμων σηράγγων», πρόσθεσε η Χρυσούλα Κουστένη, προϊσταμένη του αρχιτεκτονικού τμήματος της Ελληνικό Μετρό.
Εμβρόντητοι οι Θεσσαλονικείς υποδέχθηκαν το σήμα στα κοινωνικά δίκτυα με έναν ορυμαγδό «βυζαντινών» σχολίων: «Πόσες ιδέες και προτάσεις κατατέθηκαν πριν καταλήξουν στο “μ” ; να μας τις δείξουν να βγάλουμε συμπέρασμα» ή «Τι απομένει από ένα μικρό “μ” αν του αφαιρέσεις το Βυζάντιο;», αντιστοίχως «Πόσο Βυζάντιο χωρά ένα μικρό “μ” ;» και «Τώρα έγινε κατανοητό γιατί σήκωσαν τα αρχαία από τη Βενιζέλου, αφήσαν ανέγγιχτο όλο το Βυζάντιο στο “μ” » ή «Τα 30 χιλιάρικα είναι πολλά για ένα μικρό “μ”, αλλά λίγα για το μέγεθος της καζούρας που θα φάνε» ή «Σχέδιο για το πρώτο εξάμηνο γραφιστικής» και πολλά σχόλια με απαξιωτικές λέξεις το πρώτο γράμμα των οποίων είναι το μικρό «μ».
Αστραψαν και βρόντηξαν και τα γραφιστικά γραφεία της Θεσσαλονίκης με σχόλια (parallaximag.gr) για «Ανευρο, πρόχειρο, ανούσιο λογότυπο [...] ντροπή και κρίμα», «Ανάξιο οποιασδήποτε κριτικής», «Είναι φανερό και λόγω της απ’ ευθείας ανάθεσης ότι υπήρχε σκοπιμότητα [...] οπισθοδρόμηση», «Κάκιστο λογότυπο, χωρίς κάποια σχεδιαστική αξία».
***
Μετρό Θεσσαλονίκης / Kαταγγελίες – «φωτιά» από το Σύλλογο
Αρχιτεκτόνων για την απευθείας ανάθεση των 30.000 ευρώ για το λογότυπο
Έγγραφη καταγγελία για την απευθείας ανάθεση των 30.000 ευρώ για το λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης έκανε ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων της πόλης, με φόντο και τον σάλο που ξέσπασε στα social media.
Ειδικότερα, ο ΣΑΘ αναφέρει μία σειρά περιστατικών για την υπόθεση, κάνοντας λόγο ουσιαστικά για εσκεμμένο αποκλεισμό από όσους συμμετείχαν στους δύο αρχικούς ανοιχτούς διαγωνισμούς, οι οποίοι τελικά ακυρώθηκαν.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται δε ότι η απευθείας ανάθεση έγινε μια άσημη νεοσύστατη εταιρεία, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο.
Η ανακοίνωση του ΣΑΘ
«Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης έλαβε τον Φεβρουάριο του 2024 από την εταιρία Ελληνικό Μετρό ΑΕ το έγγραφο με αρ. πρ. ALX- 80564/28-02-2024 προς ενημέρωση των Μελών του σχετικά με το διαγωνισμό με αρ.πρ., RFP-457/2024, που αφορούσε το σχεδιασμό του λογότυπου για το Μετρό Θεσσαλονίκης με ημερομηνία τελικής κατάθεσης των προτάσεων έως τις 22-04-2024 και με αμοιβή για το πρώτο βραβείο στον συγκεκριμένο διαγωνισμό το ποσό των 8.000€. Ο ΣΑΘ, υποστηρίζοντας την διαγωνιστική διαδικασία, έστειλε έγκαιρα σχετική ενημέρωση στα μέλη του, ώστε το Μετρό της Θεσσαλονίκης να αποκτήσει ένα λογότυπο αντάξιο των προσδοκιών.
Ενάμιση μήνα μετά και 12 ημέρες πριν την προθεσμία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού η εταιρία Ελληνικό Μετρό επανήλθε με το έγγραφο της ALX-80717/09-04-2024 που ενημέρωνε για τη ματαίωση του, χωρίς επεξήγηση των λόγων της ματαίωσης του και χωρίς ίχνος σεβασμού για συναδέλφους, που είχαν εργαστεί σύμφωνα με την διακήρυξη που είχε σταλεί.
Μέσα από τα μέσα ενημέρωσης της πόλης, που επιβεβαιώνεται από το έγγραφο της απευθείας ανάθεσης με αρ.πρ. ΣΗΕΟ-253/02.10.2024, έγινε ενημέρωση, ότι η ελληνικό μετρό ΑΕ προκήρυξε δεύτερη διαγωνιστική ανοιχτή διαδικασία με την πρόσκληση με αρ.πρ. RFP-461/24 με αμοιβή 30.000€. Στον δεύτερο διαγωνισμό όλες οι συμμετοχές απορρίφθηκαν από την εταιρία.
Με αυτή τη μεθόδευση και με τον ισχυρισμό ότι σε μικρό χρονικό διάστημα ανοίγει τις πόρτες του το Μετρό επιλέχθηκε με απευθείας ανάθεση η εταιρία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE με αμοιβή 30.000€.
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης δημοσιοποιεί τα παραπάνω για να γίνει κατανοητό πως πρόκειται για μια προσχηματική διαδικασία – εις βάρος συναδέλφων αρχιτεκτόνων και άλλων συναφών επαγγελματιών (γραφιστών, καλλιτεχνών) και εν τέλει της τοπικής κοινωνίας – ώστε το έργο σχεδιασμού του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης να αποτελεί ένα ακόμα έργο στη μακριά λίστα έργων απευθείας αναθέσεων.
Γεννάται το εύλογο ερώτημα, πώς μπορεί κάποιος φορέας να αξιολογεί ένα λογότυπο, που θα κέρδιζε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή ένα λογότυπο που θα κρίνονταν ως το καλύτερο αναμεσά σε δεκάδες άλλες προτάσεις, με αμοιβή του ποσού των 8.000€, και ο ίδιος φορέας για το ίδιο λογότυπο να προβαίνει σε απευθείας ανάθεση με αμοιβή 30.000€, όχι σε κάποια διάσημη εταιρία για το αναγνωρισμένο σχετικό έργο της, αλλά σε μια άσημη νεοσύστατη εταιρεία, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο.
Επίσης, ο ισχυρισμός περί μικρού χρονικού διαστήματος, σε ένα έργο που εξελίσσεται για 15 και πλέον χρόνια στην πόλη, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει.
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης καταγγέλλει τη μεθόδευση αυτή, που κατά τη γνώμη μας, συνειδητά κατέληξε στην απευθείας ανάθεση εις βάρος πιο αξιοκρατικών διαγωνιστικών διαδικασιών και, φυσικά, της ποιότητας του υπό σχεδιασμού λογότυπου ενός πολύπαθου έργου, που φρόντισε μέχρι το τέλος του να προκαλεί την πόλη με τις αποφάσεις των διαχειριστών του.
Με διαδικασίες σαν αυτές ο αριθμός των απευθείας αναθέσεων έχει καταλήξει σε άνευ προηγουμένου ποσοστό (σύμφωνα δημοσιεύματα άνω το 70% των Δημοσίων Συμβάσεων). Ο Σύλλογος ζητά να σταματήσει η ασυδοσία και η ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος και να δημιουργηθούν ευκαιρίες για την ανάδειξη και αξιοποίηση των βέλτιστων πρακτικών για το κοινό όφελος.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δ. Κονταξάκης Κ. Σαμδάνης»
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι απαντά η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. για την απευθείας ανάθεση
Από τη μεριά της, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία επιχειρεί να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους ακυρώθηκαν οι δύο διαγωνισμοί για το λογότυπο και εν τέλει έγινε η απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE., με αμοιβή 30.000 ευρώ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ο Διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α.
Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού.
Στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε.
Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000,00€, δηλαδή εντός του ορίου της απευθείας ανάθεσης.
Το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης ήταν όμοιο με του προηγούμενου Διαγωνισμού, δηλαδή περιελάμβανε τον σχεδιασμό λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και τη δημιουργία σήμανσης των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, στοιχεία τα οποία αποτελούν την οπτική ταυτότητα του έργου
Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος θα εκπονούσε:
α. Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης του αντικειμένου της Σύμβασης
β. Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Σήμανση των σταθμών για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά
γ. Τις Επιγραφές των σταθμών και των αποβαθρών και τις κατευθυντήριες σημάνσεις συμπεριλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.
δ. Το Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, το οποίο θα τοποθετηθεί εντός των συρμών
ε. Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brandmanual), το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:
· Κανόνες ορθής και επιτρεπτής χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη, υλικά κ.λπ. και τα σχετικά lock-ups, αποστάσεις ασφαλείας κ.ο.κ.
· Λεπτομέρειες για τη σωστή χρωματική απόδοση σε διαφορετικά μεγέθη, υλικά κ.λπ.
· Πρότυπα (templates) χρήσης του λογοτύπου όπως π.χ. σε καταχωρήσεις, ανακοινώσεις, διαφημίσεις, χορηγίες, χάρτες, παρουσιάσεις κ.ο.κ.
· Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα.
· Χρωματική παλέτα.
· Γραμματοσειρές και ορθή χρήση τους.
· Πικτογράμματα.
Για το σκοπό αυτό, στις 02/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε.





Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου