01 Ιανουαρίου 2021

Κορονοϊός και εκπαίδευση: Οι αξέχαστες στιγμές του 2020

Τηλεκπαίδευση και webex, νομοσχέδια και κινητοποιήσεις, ευτράπελα και γκάφες, σε μια χρονιά που «άφησε» το στίγμα της και στην εκπαίδευση

Αλλαγή της χρονιάς στη σκιά της πανδημίας. Διανύσαμε μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές, συνοδευόμενη από lockdown και περιοριστικά μέτρα. 

Το 2020 άφησε το «στίγμα» του και στην εκπαίδευση. Κλείσιμο σχολείων-πανεπιστημίων, τηλεκπαίδευση και webex, μάσκες «για γίγαντες» και παγουρίνο, κινητοποιήσεις και αστυνομική καταστολή, κρίσιμες νομοθετικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν μεσούσης της πανδημίας, διορισμοί εκπαιδευτικών, εκλογές αιρετών που κατέληξαν σε «φιάσκο».

 Της Χρύσας Βαϊνανίδη

Το Alfavita συγκέντρωσε και παρουσιάζει 14 χαρακτηριστικές στιγμές του 2020 στην εκπαίδευση.

1. Διορισμός στη δημόσια εκπαίδευση με πτυχίο Κολεγίου

Ιανουάριος 2020. Με τις ψήφους της ΝΔ υπερψηφίζεται τον Ιανουάριο του 2020 το επίμαχο άρθρο 50 για την ισοδυναμία των πτυχίων αποφοίτων των ΑΕΙ με εκείνα των Κολεγίων, δημιουργώντας σφοδρές αντιδράσεις σε εκπαιδευτικούς-αντιπολίτευση. Εκείνες τις ημέρες διοργανώθηκαν μεγάλες κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών-φοιτητών έξω από τη Βουλή.

Η ρύθμιση επιτρέπει σε πτυχιούχους παιδαγωγικών σπουδών των κολεγιών να διορίζονται στη δημόσια εκπαίδευση, ακόμη κι αν τα πτυχία δεν έχουν την αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας από τον ΔΟΑΤΑΠ (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης).

Αποκαλυπτική ήταν η αλληλογραφία με την Κομισιόν που δημοσίευσε για το θέμα το Alfavita και την οποία απέκρυψε η Νίκη Κεραμέως από τη Βουλή. Η υπουργός απέκρυψε επίσης την επιστολή του ΔΟΑΤΑΠ, ο οποίος εξηγούσε ότι η διαδικασία πρόσληψης και οι προϋποθέσεις διορισμού των εκπαιδευτικών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αποτελούν αποκλειστικό προνόμιο της εθνικής κυβέρνησης.

Μετά την ψήφιση του επίμαχου άρθρου, ακολούθησε το Μάρτιο η απόφαση-κόλαφος του ΑΣΕΠ που δημοσίευσε κατ’ αποκλειστικότητα το alfavita.gr, σύμφωνα με την οποία δεν θα προσμετρούνταν αναδρομικά τα πτυχία των κολεγίων για τους μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση.

2. Κορονοϊός: Κλείνουν σχολεία-πανεπιστήμια

10 Μαρτίου 2020 και η Ελλάδα μετρούσε μόλις 89 κρούσματα κορονοϊού. Σε έκτακτη συνέντευξη τύπου, ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας ανακοίνωνει το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών δομών στη χώρα, δημόσιων και ιδιωτικών. Μαθητές και εκπαιδευτικοί «εγκαινιάζουν» την τηλεκπαίδευση. Λίγες ημέρες μετά, επιβλήθηκε καθολικό lockdown σε όλη την Ελλάδα.

3. Αυστηροποίηση του σχολείου και Τράπεζα Θεμάτων

Απρίλιος 2020. Εν μέσω πανδημίας κα με κλειστά σχολεία, ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο που προβλέπει την αυστηροποίηση και την εντατικοποίηση του σχολείου, με την αύξηση των εξεταζομένων μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, αλλά και την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο.

Με το νομοσχέδιο επανήλθε η αναχρονιστική διάταξη για την αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών. Με απόφασή της όμως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έκρινε ότι η αναγραφή της διαγωγής των μαθητών στα απολυτήρια παραβιάζει το συνταγματικό δικαίωμα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Η Αρχή έκρινε επίσης ότι η δήλωση των γονέων για την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να γίνεται με απλή επίκληση λόγων συνείδησης (κι όχι «θρησκευτικής» συνείδησης) όπως προέβλεπε η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας.

Στις «επιτυχίες της κυβέρνησης» συγκαταλέγεται και η αύξηση του αριθμού ανά τάξη μεσούσης της πανδημίας.

4. «Big Brother» στα σχολεία

Μάιος 2020. Η υπουργός Παιδείας υπογράφει την απόφαση για την απευθείας μετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές αίθουσες, εγείροντας ανησυχίες σχετικά με ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων. Αφού η ρύθμιση εφαρμόσθηκε κατά κύριο λόγο από τα ιδιωτικά σχολεία -διότι η πλειοψηφία των δημόσιων σχολείων δεν διέθετε υποδομές- η περίφημη έκθεση αντικτύπου, η οποία έπρεπε να συνοδεύει τη σχετική ρύθμιση, δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο Παιδείας δύο μήνες μετά.

Τον Σεπτέμβριο του 2020 η Αρχή προστασίας Προσωπικών Δεδομένων κρίνει καταρχήν σύννομο το σκοπό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές που μένουν στο σπίτι, αλλά έκανε πλήθος παρατηρήσεων για τον τρόπο εφαρμογής της καθώς και για την έκθεση αντικτύπου που κρίθηκε ελλιπής

Τον Ιούνιο του 2020, η ProRata σε συνεργασία με το Alfavita πραγματοποίησε έρευνα για τις κάμερες στην τάξη: Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δήλωσε αρνητική καθώς εκτιμούσε ότι μέσα στους στόχους του μέτρου ήταν ο έλεγχος εκπαιδευτικών-μαθητών μέσω της αξιολόγησης. Το ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν 2.350 εκπαιδευτικοί δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, με γεωγραφική κάλυψη στο σύνολο της επικράτειας.

5. «Κώστα, Νομική Αθήνας περνάς!»

Ιούλιος 2020. Τον γύρο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκανε η φράση που είπε ο πατέρας ενός από τους συλληφθέντες σε συλλαλητήριο που πραγματοποιήθηκε ενάντια στον περιορισμό των διαδηλώσεων στο Σύνταγμα. Η κινητοποίηση αυτή στιγματίστηκε από το κρεσέντο αστυνομικής βίας και καταστολής ενάντια στους διαδηλωτές, ενώ επρόκειτο για μια από τις μαζικότερες διαδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2020 στην Ελλάδα.

«Κώστα, Κώστα, Νομική Αθήνας περνάς» φώναξε στον γιο του, την ώρα που βγήκε από την κλούβα και οδηγούνταν μαζί με τους οκτώ συγκατηγορούμενούς του στο Εφετείο.

6. Σε ...καθεστώς «μνημονίου» η ιδιωτική εκπαίδευση

Ιούλιος 2020. Άρον-αρον κατατίθεται στη Βουλή και δίχως διαβούλευση νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση, το οποίο ήταν στην πραγματικότητα η επαναφορά του μνημονιακού νόμου Αρβανιτόπουλου. Casus beli για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς ήταν και είναι η απελευθέρωση των απολύσεων και του ωραρίου των εκπαιδευτικών, αλλά και η υπαγωγή των εργασιακών σχέσεων στο υπουργείο Εργασίας (το διοριστήριο παραμένει στο υπουργείο Παιδείας).

Ήδη από τη δημόσια διαβούλευση είχαν καταγραφεί οι πρώτες αντιδράσεις για το επίμαχο άρθρο, το οποίο έλαβε ρεκόρ αρνητικών σχολίων. Φαίνεται ότι η απελευθέρωση και η νομιμοποίηση των αναιτιολόγητων απολύσεων, το «μειωμένο» / «ευέλικτο» ωράριο που θεσμοθετήθηκε σε όλο τον ιδιωτικό τομέα με πρόσχημα τον κορονοϊό, ήρθε για να γίνει καθεστώς και στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

7. Διορισμοί εκπαιδευτικών στην Ειδική

Φεβρουάριος - Αύγουστος 2020. Μετά από δώδεκα χρόνια αδιοριστίας, ανακοινώθηκαν οι πρώτοι μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή. Οι διαδικασίες είχαν ξεκινήσει από το 2019 και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Στην υλοποίηση των διορισμών μπήκε προσωρινό «φρένο» λόγω εκλογών και τελικά οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν με καθυστέρηση το 2020. 

Τον Φεβρουάριο ανακοινώθηκαν οι 1.040 διορισμοί μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) και τον Αύγουστο 3.445 διορισμοί εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή.

8. «Μάσκες για γίγαντες, παγουρίνο για νάνους»

Σεπτέμβριος 2020. Θυμηδία προκάλεσε σε μαθητές και εκπαιδευτικούς η «γκάφα» των υπουργείων Εσωτερικών-Παιδείας-Υγείας, μοιράζοντας στα σχολεία μάσκες για …γίγαντες.

Η πολυδιαφημιζόμενη πρωτοβουλία της κυβέρνησης κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς κατέληξε σε φιάσκο, ενώ το θέμα, σε συνδυασμό με τα μικρά παγουρίνο που δε χωράνε ένα μπουκάλι νερό των 500 ml, έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης«Πάρτι» στα social media έγινε και για τα παγουρίνο.


9. Κινητοποιήσεις για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων και απουσίες «στους καταληψίες»

Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2020. Η έναρξη της σχολικής χρονιάς συνοδεύτηκε από κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών σε όλη την Ελλάδα με αίτημα την ασφαλή λειτουργία των σχολείων. 

Μάταια όμως φώναζαν πως το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων δεν εξασφαλίζεται από παγουρίνο και μάσκες, αλλά από τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, την διενέργεια μαζικών τεστ σε μαθητές-εκπαιδευτικούς και την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας. 

Τις ημέρες εκείνες πραγματοποιήθηκαν εκατοντάδες καταλήψεις σχολείων ανά την Ελλάδα, με τη Νίκη Κεραμέως να απαντά με αναπλήρωση των χαμένων ωρών τα Σάββατα και τις αργίες

Ύστερα ακολούθησε μια πρωτοφανής για τα εκπαιδευτικά χρονικά εκδικητική ρύθμιση: Σε περίπτωση κατάληψης, το σχολείο είναι υποχρεωμένο να υλοποιεί τηλεκπαίδευση, ενώ για οι μαθητές που «παρεμποδίζουν τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας» θα αποκλείονται από την τηλεκπαίδευση και θα παίρνουν απουσίες. 

10. Όργιο αστυνομικής καταστολής σε μαθητική κινητοποίηση

Οκτώβριος 2020. Οι μαθητές πραγματοποιούν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας, διεκδικώντας την λήψη επιπρόσθετων μέτρων για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων. Μετά από μικρής έκτασης ένταση μεταξύ μαθητών και αστυνομίας, οι δυνάμεις των ΜΑΤ «έπνιξαν» την κινητοποίηση με χημικά, τα οποία έφτασαν μέχρι την είσοδο του Mall.

Η φωτογραφία του alfavita με τους μαθητές να έχουν υψωμένα τα χέρια είναι χαρακτηριστική:

Ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς είναι επίσης και ο 14χρονος Βαγγέλης, ο οποίος συμμετείχε στο μαθητικό συλλαλητήριο της15ης Οκτωβρίου και συνελήφθη μαζί με άλλους μαθητές στο «σορό».  Σύμφωνα μάλιστα με ανακοίνωση του Δήμου Χαλανδρίου, ο μαθητής ελέγχθηκε δύο φορές από τις αστυνομικές δυνάμεις, οι οποίες δεν βρήκαν τίποτα επάνω του. Παρόλα αυτά συνελήφθη. 

Ενδεικτικό της στάσης στης ελληνικής αστυνομίας είναι ότι, σύμφωνα με τις καταγγελίες που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, οι αστυνομικοί της ΓΑΔΑ, με πρόσχημα τον κορονοϊό, δεν επέτρεψαν στα ανήλικα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τους γονείς τους όλο το τετραήμερο, ενώ απαγόρευσαν στους συνηγόρους τους να τους μεταφέρουν φρέσκα ρούχα και συσκευασμένα τρόφιμα.

Παρόμοιες καταγγελίες για αστυνομική βία και αυθαιρεσία σε βάρος μαθητών δημοσιοποιήθηκαν και τις προηγούμενες ημέρες. Όπως το βίντεο, στο οποίο διακρίνονται οι δυνάμεις των ΜΑΤ να έχουν περικυκλώσει παιδιάκαθώς και οι καταγγελίες για ελέγχους και αυθαιρεσίες σε βάρος μαθητών και εκπαιδευτικών.

11. Επίθεση στον Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου

Οκτώβριος 2020. Σε πρακτικές τραμπουκισμού και διαπόμπευσης επιδόθηκε ομάδα ατόμων που πρόσκεινται στον αντιεξουσιαστικό χώρο ενάντια στον Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ) Δημήτρη Μπουραντώνη.

Η επίμαχη φωτογραφία, που απεικονίζει τον Πρύτανη να φέρει δια της βίας ταμπέλα με μήνυμα υπέρ της... αλληλεγγύης στις καταλήψεις, προκάλεσε οργή και αγανάκτηση, κάνοντας το γύρο του διαδικτύου.

Δύο μήνες μετά η αστυνομία ταυτοποίησε οκτώ εμπλεκόμενους, οι οποίοι έλαβαν προθεσμία για να απολογηθούν στις 8 Ιανουαρίου 2021 ενώπιον ανακριτή.

Να σημειωθεί ότι η επίθεση αυτή έδωσε την αφορμή στην κυβέρνηση να επαναφέρει το ζήτημα της φύλαξης των ΑΕΙ και να αποφασίσει την ίδρυση της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας. Με την πρωτοβουλία αυτή όμως διαφωνεί η πλειοψηφία της Συνόδου των Πρυτάνεων, καθώς το ειδικό σώμα θα βρίσκεται υπό τον έλεγχο της ΕΛΑΣ και δεν θα αναφέρεται (στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου) στη διοίκηση των ιδρυμάτων.

12. Εκλογές αιρετών: Όταν το 92% των εκπαιδευτικών γύρισε την πλάτη στην Κεραμέως

7 Νοεμβρίου 2020. Εκλογές «δημοκρατίας» χωρίς ψηφοδέλτια παρατάξεων, χωρίς υποψηφίους, χωρίς εφορευτικές επιτροπές. Οι εκλογές των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά συμβούλια κατέληξαν σε ακόμα ένα φιάσκο για την υπουργό Παιδείας: από τους 170.000 εκπαιδευτικούς ψήφισαν μόνο 13.000, δηλαδή πάνω από το 92% των εκπαιδευτικών από όλη την Ελλάδα γύρισε την πλάτη στα «εντέλλεσθε» της Κεραμέως και απείχε από την ηλεκτρονική ψηφοφορία.

Με απόφασή της, η υπουργός αρνήθηκε μέχρι και το δικαίωμα της συντριπτικής πλειοψηφίας των υποψηφίων αιρετών να αποσύρουν την υποψηφιότητά τους.

«Η ηλεκτρονική ψηφοφορία θα γίνει και τότε θα μετρήσουμε ποιοι θα πάνε με την ΟΛΜΕ και ποιοι με το Υπουργείο» είχε αναφέρει αλαζονικά η υπουργός Παιδείας στους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας. Το ερώτημα απαντήθηκε...

13. Webex: Ποδαρικό στην «τηλεκπαίδευση» για γέλια και για κλάματα 

Νοέμβριος 2020. Ούτε μια ώρα δεν άντεξε το σύστημα της τηλεκπαίδευσης κατά την πρώτη ημέρα λειτουργίας του για τους μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, μετά το δεύτερο Lockdown που επιβλήθηκε στην Ελλάδα. Κατά δεκάδες έφταναν οι καταγγελίες στο Alfavita για τα προβλήματα που εμφανίζει η πλατφόρμα.

Το θέμα κυριάρχησε για πολλές μέρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ βρέθηκε στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης για την επίμαχη «συμφωνία» του υπουργείου με τη Cisco. Παρά τα συνεχή αιτήματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης, η «σύμβαση» ούτε έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια ούτε έχει κατατεθεί στη Βουλή, λες και αποτελεί «κρατικό μυστικό». Ή μήπως είναι;


14. Εξίσωση επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων ΑΕΙ-Κολεγίων

Δεκέμβριος 2020. Πρόκειται για μια από τις τελευταίες ρυθμίσεις που πέρασε από τη Βουλή η Νέα Δημοκρατία, η οποία άνοιξε νέο μέτωπο - αυτή τη φορά με τα επιμελητήρια. Δεν λείπουν ωστόσο οι «εσωκομματικές» γκρίνιες για την τροπολογία Κεραμέως καθώς προκάλεσε δυσαρέσκεια σε πολλούς βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος. 

Η νέα ρύθμιση που κατατέθηκε αιφνιδιαστικά -και κυριολεκτικά νύχτα στη Βουλή- στο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση εξισώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα απόφοιτων ΑΕΙ-Κολεγίων, καθώς προβλέπει ότι αρμοδιότητες για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων μεταφέρονται από τις επαγγελματικές ενώσεις στο υπουργείο Παιδείας, ενώ τα επιμελητήρια θα είναι υποχρεωμένα να εγγράφουν τους αποφοίτους των κολεγίων εντός τριάντα ημερών.

Τεχνικό, Οικονομικό και Γεωτεχνικό επιμελητήριο προσφεύγουν στη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας πως η επιλογή των διατάξεων αποτελεί ξεκάθαρη επιλογή του υπουργείου Παιδείας και ότι δεν έχει καμία σχέση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – ούτε η σχετική κοινοτική οδηγία, την οποία επικαλείται η Νίκη Κεραμέως.

«Αρέσει δεν αρέσει, σε οποιονδήποτε, η χώρα έχει Σύνταγμα και η Ευρώπη ιδρυτικές συνθήκες. Ουδείς μπορεί να τα διαστρεβλώνει, ούτε στο πνεύμα, ούτε στο γράμμα τους» τόνισε σε δήλωσή του ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου, Γιώργος Στασινός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου