![]() |
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης κατά την παρουσίαση των 22 Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων σε ευάλωτες περιοχές, που στην ουσία θα λειτουργούν σαν ιδιωτικά | EUROKINISSI |
Γενικός ξεσηκωμός για τα Ωνάσεια σχολεία
Το 1ο Γυμνάσιο Περάματος άναψε το φιτίλι των αντιδράσεων για την γκρίζα ζώνη ανισότητας που δημιουργούν οι υιοθεσίες φτωχών σχολείων από ιδιωτικούς φορείς. ● Κατάληψη από τους μαθητές και ψήφισμα γονέων και καθηγητών για τον εκτοπισμό των παιδιών και την απώλεια οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών, που τονίζουν ότι «το δημόσιο σχολείο δεν είναι μόνο για τους άριστους». ● Στα χαρακώματα και άλλες περιοχές της Αττικής.
Eντονες αντιδράσεις έχουν ξεσπάσει στα «φτωχά» σχολεία που η κυβέρνηση δίνει προς υιοθεσία σε ιδιωτικούς φορείς, ξεκινώντας από το Ωνάσειο Ιδρυμα. Στην Αττική, στα επιλεγμένα σχολεία, που δεν ήταν καν Πρότυπα, υπάρχει μεγάλος αναβρασμός ο οποίος αστραπιαία οδήγησε σε κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας. Οι μαθητές στο Πέραμα ήδη έχουν ξεκινήσει κατάληψη, οι εκπαιδευτικοί κάνουν συνεχείς συναντήσεις τόσο με τους γονείς όσο και με τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ενώ, χθες, οι καθηγητές και το βοηθητικό προσωπικό του 1ου Γυμνασίου Περάματος ανακοίνωσαν το πρώτο τους ψήφισμα ενάντια στον «εκτοπισμό των παιδιών από το σχολείο τους».
Πρόκειται για μια έκρηξη αντιδράσεων η οποία πυροδοτήθηκε τόσο από την αυτόματη μετατροπή των σχολείων σε Πρότυπα (τουλάχιστον αυτών που βρίσκονται στην Αττική) όσο και από τη δημοσιοποίηση των όρων της σύμβασης ανάμεσα στο Δημόσιο και το Ωνάσειο Ιδρυμα. Με λίγα λόγια, τα σχολεία δεν θα έχουν καμία σύνδεση με το πλαίσιο λειτουργίας που ορίζεται από το υπουργείο Παιδείας, ούτε καν με αυτό των Προτύπων. Θα είναι… όπως ιδιωτικό. Για όλα, από τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων εισαγωγής ώς το εκπαιδευτικό αλλά και βοηθητικό προσωπικό.
Για τους εκπαιδευτικούς, η πρόσληψη ταυτίζεται με την αποδοχή όλων όσα μπορεί να τους ζητηθούν, όπως «η υποχρεωτική πρόσθετη απασχόληση». Τα παιδιά, όμως, είναι ακόμη πιο ευάλωτα. Μέσα σε μια μέρα θα εκδιωχθούν και δεν θα ξέρουν πού να πάνε. Το ίδιο βέβαια και οι καθηγητές τους, αφού θα χάσουν αυτομάτως την οργανική τους θέση.
«ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΧΑΝΟΥΜΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΜΑΣ ΘΕΣΕΙΣ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΝΕΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ. ΤΟ 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ. Με ποιον τρόπο βοηθάει αυτό την ανάπτυξη της πόλης; ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΥΣ - ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ», αναφέρεται στο ψήφισμα του 1ου Γυμνασίου Περάματος. «Οσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν φροντιστήρια για να αντεπεξέλθουν στις εξετάσεις αυτές, θα βρεθούν στην καλύτερη περίπτωση σε κάποιο άλλο σχολείο του Περάματος. Ο δήμος διαθέτει μόνο 3 Γυμνάσια και 2 ΓΕΛ, που οριακά χωρούν τους δημότες-μαθητές. Οι μαθητές που δεν θα καταφέρουν ή δεν θα επιλέξουν να εισαχθούν στο ΔΗΜΩΣ Περάματος θα πρέπει να μετακινηθούν σε αυτά που θα απομείνουν και, δεδομένου ότι οι θέσεις δε θα επαρκούν, θα αναγκαστούν να πηγαινοέρχονται σε άλλη πόλη, κάτι που προφανώς θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και μεγάλη ταλαιπωρία σε εκατοντάδες οικογένειες.
Κοινωνική πρόκληση
Αποτελεί ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ να εκτοπίζονται τα παιδιά του από το σχολείο που χτίστηκε από τους κατοίκους του για τη μόρφωσή τους και ταυτόχρονα να μεταφέρονται σε αυτό μαθητές από ολόκληρη την Αττική με πούλμαν, τα έξοδα των οποίων θα καλύπτονται από την περιφέρεια», επισημαίνεται στο ίδιο ψήφισμα το οποίο καταλήγει με την ερώτηση: «Αφού ενδιαφέρονται τόσο πολύ να αναβαθμίσουν την ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ μας, γιατί δεν χτίζουν εξ αρχής ένα νέο σχολείο και «καταπατούν» ένα δημόσιο κτίριο; Τόσο πολύ ενδιαφέρονται να μας αναβαθμίσουν, που αναγκάζουν τα παιδιά μας να φύγουν εκτός πόλης για να ανταποκριθούν στην υποχρεωτική δημόσια και υποτιθέμενη δωρεάν εκπαίδευση;».
Την ίδια ερώτηση κάνουν οι καθηγητές, οι γονείς και τα παιδιά από τα προορισμένα για Ωνάσεια Πρότυπα σχολεία στον Κολωνό, το Μενίδι, την Κυψέλη, το Περιστέρι. Η αγωνία είναι μεγάλη. Σε επικοινωνία με τους καθηγητές του σχολείου του Περάματος, ακούσαμε να λένε: «Στην αρχή και πριν δούμε το σχέδιο νόμου παρακολουθούσαμε τις θριαμβολογίες ακόμα και του δημάρχου μας για τη μεγάλη τύχη που μας βρήκε. Οταν, όμως, καταλάβαμε τι προβλέπεται για τα σχολεία μας, αμέσως άλλαξαν όλα. Με τον νόμο αυτό διώχνουν τα παιδιά και προσκαλούν την ελίτ. Τι δημόσιο σχολείο είναι αυτό; Ποια είναι η μέριμνα για τα παιδιά που δεν θα περάσουν στις εξετάσεις; Κάνουμε τιτάνια προσπάθεια για να δοθούν στα παιδιά οι δυνατότητες για ένα καλύτερο μέλλον. Ούτε καν στο Επαγγελματικό Λύκειο της περιοχής δεν θα χωρέσουν. Πού θα βρεθούν; Στο Κερατσίνι, στη Δραπετσώνα και όπου αλλού βρουν θρανίο;».
Σήμερα το απόγευμα έχει προγραμματιστεί συνάντηση ενημέρωσης γονέων και παιδιών από το Γυμνάσιο-Λύκειο αλλά και το Δημοτικό, «γιατί τα αφορά κι εκείνα», στους χώρους του 1ου Γυμνασίου Περάματος.
***
Με καταλήψεις υποδέχτηκαν στον Εύοσμο την αντιεκπαιδευτική πατέντα της κυβέρνησης
![]() |
«Τα Ωνάσεια συνιστούν ξεπούλημα των δημόσιων σχολείων», τόνισε στην «Εφ.Συν.» η Πόπη Σαραϊδάρη, ταμίας της Ε’ ΕΛΜΕ |
Aναμένεται να γνωστοποιηθούν οι τρόποι αντίδρασης των καθηγητών, που προχωρούν σε κατά τόπους συνελεύσεις, και των γονέων.
Η υποδοχή των Ωνάσειων Σχολείων στη δυτική Θεσσαλονίκη με καταλήψεις δίνει τον τόνο και προδιαγράφει τη θύελλα αντιδράσεων που έρχεται (και) στη Θεσσαλονίκη μετά τη γνωστοποίηση ότι τέσσερα σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος -δύο στην Ξηροκρήνη του Δήμου Θεσσαλονίκης και δύο στον Εύοσμο- εντάχθηκαν στη λίστα με τα 22 σχολεία σε όλη τη χώρα που παίρνουν τον τίτλο των Ωνάσειων Σχολείων. Τις επόμενες μέρες αναμένεται να γνωστοποιηθούν οι τρόποι αντίδρασης των καθηγητών, που προχωρούν σε κατά τόπους συνελεύσεις, και των γονέων.
Χθες υπό κατάληψη βρισκόταν το σχολικό συγκρότημα στο οποίο στεγάζονται το 6ο Γυμνάσιο Ευόσμου και το 3ο Λύκειο Ευόσμου, σχολεία που φιλοξενούν περίπου 800 μαθητές και μαθήτριες της περιοχής. Η ανησυχία ήταν διάχυτη για την επόμενη μέρα αυτών των 800 παιδιών καθώς, όπως είναι γνωστό, στα Ωνάσεια Σχολεία θα εισέρχονται όχι τα παιδιά της γειτονιάς αλλά όσα θα περνούν από εξετάσεις. Στους καθηγητές μάλιστα δόθηκε εντολή να κάνουν μαθήματα μέσω Webex, χρησιμοποιήθηκε δηλαδή η γνωστή τακτική αντίδρασης στις δυναμικές κινητοποιήσεις με την απειλή των απουσιών ή της μη καταβολής ημερομισθίου στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Μεγάλη αναταραχή επικρατούσε και στο 12ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το 16ο Λύκειο Θεσσαλονίκης που βρίσκονται στην πιο υποβαθμισμένη περιοχή του κεντρικού δήμου.
Ας σημειώσουμε ότι οι εκπαιδευτικοί είχαν καλέσει στο σχολείο τη δημοτική αρχή, αλλά εμφανίστηκαν μόνο παρατάξεις της αντιπολίτευσης, ενώ προχθές αντιπροσωπεία καθηγητών των σχολείων στον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου είχε συνάντηση με την αντιδήμαρχο Παιδείας, η οποία τους είπε ότι δεν γνωρίζει τίποτα για το συγκεκριμένο θέμα. Μία μέρα νωρίτερα στο σχολικό συγκρότημα είχαν βρεθεί ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Αλέξανδρος Κόπτσης μαζί με τον διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης Χρήστο Ρουμπίδη, οι οποίοι προσπάθησαν να καθησυχάσουν τους εκπαιδευτικούς λέγοντας ότι, αν θα φύγουν από τα σχολεία, αυτό θα γίνει σε δύο χρόνια, ενώ σε δηλώσεις του ο κ. Κόπτσης ανέφερε ότι «οι λεπτομέρειες αναμένεται να καθοριστούν σταδιακά»!
Με δηλώσεις της στην «Εφ.Συν.» η ταμίας της Ε’ ΕΛΜΕ Πόπη Σαραϊδάρη σημειώνει ότι «τα Ωνάσεια συνιστούν ξεπούλημα των δημόσιων σχολείων. Η πολιτεία έχει υποχρέωση να δημιουργεί σχολεία για όλα τα παιδιά και όχι σχολεία ελίτ για μαθητές που θα μπαίνουν με εξετάσεις. Κι αυτό το κάνουν σε υποβαθμισμένη περιοχή, όπως θεωρούν τον Εύοσμο. Πώς θα ανταποκριθούν τα παιδιά ευάλωτων οικογενειών, προσφύγων και μεταναστών, Ρομά, όταν έχει αποδειχτεί ότι από όσα παιδιά θα κάνουν αίτηση μπορούν να εισέλθουν περί το 20% αυτών που θα μπορούν να πληρώσουν και φροντιστήρια; Τι θα γίνουν όσα παιδιά δεν περάσουν τις εξετάσεις; Απασχολεί κανέναν η αντίφαση; Είναι καθεστώς πλήρους ανισότητας! Πού είναι οι ίσες ευκαιρίες; Αυτό είναι αναβάθμιση του Ευόσμου; Με τα πέριξ σχολεία να έχουν τρομακτικά κτιριακά προβλήματα; Και κάτι τελευταίο: Τα παιδιά που φοιτούν σήμερα και έχουν ειδικές ανάγκες –και δεν είναι λίγα- πού θα πάνε; Μπορεί να μας πει κάποιος;».
Αν στον Εύοσμο ο δήμος δεν γνωρίζει τι συμβαίνει και τι σημαίνουν όλα ετούτα, αντιθέτως ο Δήμος Θεσσαλονίκης με ανακοίνωσή του θριαμβολόγησε, με δήλωση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη στην οποία σημειώνεται ότι «έχοντας θέσει ως προτεραιότητα τη συνολική, ολιστική αναβάθμιση περιοχών του Δήμου Θεσσαλονίκης που επί σειρά ετών αντιμετωπίστηκαν με όρους ταξικής ανισότητας, ο δήμαρχος της πόλης Στέλιος Αγγελούδης ζήτησε την ένταξη δύο σχολείων της Ξηροκρήνης στο πρόγραμμα της δημιουργίας των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων».
«Η ανακοίνωση του δημάρχου είναι τραγική, έχω μείνει έκπληκτος, θα περίμενα να είχαν αντιληφθεί ότι δεν έχουμε να κάνουμε με κτιριακή αναβάθμιση αλλά με αλλαγή της λειτουργίας της εκπαίδευσης όπως τη γνωρίζουμε από ιδρύσεως ελληνικού κράτους» απαντά ο Αντώνης Γαζάκης, γραμματέας της Α’ ΕΛΜΕ. «Τα σχολεία αυτά εντείνουν τις ανισότητες, είναι κόντρα στον σκοπό του δημόσιου σχολείου, υπάρχει μεγάλος προβληματισμός μαθητών και των οικογενειών τους στην Ξηροκρήνη. Κι ακόμη», προσθέτει, «δεν υπάρχει καμία μέριμνα πού θα πάνε αυτά τα παιδιά, αφού τα σχολεία που βρίσκονται σχετικά πλησίον των σχολείων τους είναι υπερπλήρη και βρίσκονται σε αποστάσεις απαγορευτικές, θα “ξενιτευτούν” αυτά τα παιδιά. Τα ίδια φυσικά ισχύουν για τους συναδέλφους».
«Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε αυτή την έμμεση αλλά καθαρή ιδιωτικοποίηση των σχολείων που έχει στόχο καθαρά η κυβέρνηση να γλιτώσει τα… έξοδα, αλλά οι ιδιώτες θα έχουν τα δικά τους προγράμματα, τις δικές τους συνθήκες εργασίας. Εμείς σε αυτό το σχολείο των ανισοτήτων θα σταθούμε απέναντι. Το σχολείο δίνει ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά και η κυβέρνηση θέλει να ανατρέψει τον δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα του σχολείου. Είμαστε σίγουροι ότι μετά τα Ωνάσεια θα ακολουθήσουν κι άλλα παρόμοια σχολεία. Και δεν είναι δα τίποτα καινούργιο, είναι απομίμηση των charter school», τονίζει ο κ. Γαζάκης, «και όποιος ψάξει λίγο στο διαδίκτυο μπορεί να βρει τι είναι αυτά τα σχολεία».
ΠΗΓΗ: efsyn
***
Κυβέρνηση-
Υπουργείο- Ίδρυμα Ωνάση: Σχολεία για «καλούς»- σχολεία για «κακούς».
Μαθητές: Αναβαθμισμένη Παιδεία για ΟΛΟΥΣ- χωρίς αποκλεισμούς!
Το Υπ. Παιδείας και η κυβέρνηση της ΝΔ ανακοίνωσαν την μετατροπή 22 Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας μας σε Ωνάσεια- Πρότυπα Σχολεία σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση. Σε αυτά τα σχολεία οι μαθητές θα μπαίνουν με εξετάσεις και τεστ (ΣΤ Δημοτικού και Γ Γυμν) ενώ οι καθηγητές σε αυτά θα προσλαμβάνονται με κριτήρια που θα ανακοινώσει το Υπ. Παιδείας και το Ίδρυμα Ωνάση. Αυτά τα σχολεία θα αναβαθμιστούν σε κτήρια και υποδομές, θα έχουν ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και θα κάνουν παραπάνω ώρες μαθήματα ρομποτικής, νέων τεχνολογιών, καλλιτεχνικής και αθλητικής Παιδείας.
Έχουμε ορισμένα ερωτήματα προς τον Υπουργό, όμως:
1. Οι μαθητές που πάμε ήδη σε αυτά τα σχολεία – χωρίς εξετάσεις- αλλά και οι καθηγητές μας τι θα γίνουμε από την νέα χρονιά; Αν αλλάξουν όλοι οι καθηγητές μας και αν οι νέοι καθηγητές στο σχολείο «ασχολούνται» με τα νέα μαθήματα και τους νέους μαθητές, με εμάς ποιος θα ασχοληθεί; Οι καθηγητές μας που θα πάνε;
2. Οι μαθητές συνολικά της γειτονιάς αν δεν «πετύχουν» στις εξετάσεις, σε ποιο Γυμνάσιο και Λύκειο θα πάνε; Θα στοιβαχτούν απλά στο διπλανό; Πόσοι πια θα μαζευόμαστε στις τάξεις των “απλών” Γυμνασίων και Λυκείων; Είμαστε ήδη 25άρια Τμήματα, πόσοι ακριβώς θέλετε να είμαστε στις τάξεις;
Πχ στην Κυψέλη λειτουργούν 4 Γυμνάσια και 2 Λύκεια για χιλιάδες μαθητές. Από αυτά 1 Γυμνάσιο και 1 Λύκειο (το 15ο Γυμνάσιο και 15ο Λύκειο) θα γίνουν Ωνάσεια- Πρότυπα. Αυτό σημαίνει θα μπορούν να έρχονται σε αυτά παιδιά από όλη την Περιφέρεια Αττικής, όχι μόνο της Κυψέλης.
Δηλαδή, εκατοντάδες κάθε χρόνο μαθητές Γυμνασίου της Κυψέλης που δε θα καταφέρουν να μπουν με εξετάσεις στο 15 θα στοιβάζονται στο μοναδικό Λύκειο που μένει στην περιοχή; Στο σχολείο (39ο ΓΕΛ), δηλαδή που έγινε viral γιατί έχουν διαβρωθεί τόσο πολύ τα θεμέλιά του που φαίνονται με γυμνό μάτι;
Αντίστοιχα, στο Πέραμα, στον Κολωνό, στο Μενίδι… Και αυτό αφορά τα παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου, τις γειτονιές μας, τα αδέρφια και τις οικογένειές μας.
3. Και τελευταίο και πιο σημαντικό: Γιατί χρειάζονται εξετάσεις και χορηγίες για να έχουν τα σχολεία ΟΛΩΝ των παιδιών τα αυτονόητα; Καλά και ασφαλή κτήρια; Σύγχρονες υποδομές; Δημιουργικό μάθημα; Τέχνη; Αθλητισμό; Ψυχολόγους; Γιατί να φτιάχνονται καλά σχολεία για τους λίγους και τα σχολεία των πολλών να παραμένουν μέσα στα προβλήματα; Τα χρήματα που οι γονείς μας πληρώνουν σε φόρους στο κράτος που πάνε; Γιατί δε δίνονται για να φτιαχτούν τα σχολεία μας; Γιατί πρέπει να το κάνει αυτό κάποιος ιδιώτης χορηγός; Έτσι θα γίνεται από δω και πέρα; Για ό, τι έλλειψη έχουμε θα «ψάχνουμε» χορηγούς; Αλλά, όταν λέμε πως δίνετε τα λεφτά των γονιών μας στα πολεμικά σχέδια του ΝΑΤΟ και όχι στα σχολεία μας, μας λέτε ότι είμαστε υπερβολικοί!
Κ. Πιερρακάκη, δώστε τις απαντήσεις σας αλλά ό, τι και να πείτε, οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουμε από καιρό σταματήσει να ακούμε κάθε κυβέρνηση που όλο λέει πως θα αναβαθμίσει την Παιδεία μας. Γιατί, κάθε χρόνο τα σχολεία μας είναι μέσα στα προβλήματα. Κάθε χρόνο ανταγωνιζόμαστε ο ένας τον άλλον σε ατελείωτες εξετάσεις για «μια θέση στο όνειρο». Τώρα θέλετε να ανταγωνιζόμαστε από το Δημοτικό μπας και μπαίνουμε σε ένα «καλό» Γυμνάσιο.
Εμείς θέλουμε καλά σχολεία για όλους με ευθύνη του κράτους και όχι με το αν «βρεθεί» ένας χορηγός και «κάτι δώσει» (άραγε για την φουκαριάρα την μάνα του;)
Αυτό αξίζουμε και για αυτό θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε κάθε μέρα μέσα από τα μαθητικά μας συμβούλια μαζί με τους γονείς, τους καθηγητές μας και όλο το λαό.
ΠΗΓΗ: ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
***
«Αντί να ανοίγουμε σχολεία, τα κλείνουμε και τα δίνουμε στους ιδιώτες»
Ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας
Την αντίθεσή της στην μετατροπή 22 πανελλαδικά σχολείων σε «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» εκφράζει η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας. Μάλιστα, τέσσερα εξ αυτών θα λειτουργήσουν στην Θεσσαλονίκη (12ο Γυμνάσιο & 16ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 6ο Γυμνάσιο & 3ο ΓΕΛ Ευόσμου).«Δίπλα στο «μετατροπή» θα έπρεπε να μπει με μεγάλα γράμματα η λέξη ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ. Γιατί περί τέτοιας πρόκειται. Τα παραπάνω αποτελούν εξέλιξη που καταδεικνύει την κατεύθυνση που έχει επιλέξει η κυβέρνηση, όσον αφορά την εκπαίδευση∙ την περαιτέρω, δηλαδή, υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη διαφοροποίηση – κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών ανάλογα με το πορτοφόλι των γονιών» σημειώνει η Ομοσπονδία τονίζοντας ότι
τη στιγμή που το σύνολο των σχολείων χρειάζεται συντήρηση και επισκευή, που απαιτείται κατασκευή νέων σχολικών κτιρίων, αύξηση της χρηματοδότησης και πρόσληψη εκπαιδευτικών, που χρειάζονται εργαστήρια, χώροι άθλησης και πολιτιστικής έκφρασης, η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι η γενίκευση των Πρότυπων και Ωνάσειων Σχολείων θα δώσει λύση στα υφιστάμενα προβλήματα για τα οποία και έχει ευθύνη το κράτος.
Σύμφωνα με την ίδια, η ίδρυση και προώθηση των «Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων», όπως και των ήδη υφιστάμενων Πρότυπων, αποσκοπεί στην ακόμα περισσότερο εμπορευματοποίηση του δημόσιου σχολείου, ενώ συγχρόνως επιταχύνει την κατηγοριοποίηση και διαφοροποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η μετατροπή των σχολείων σε Ωνάσεια Σχολεία σημαίνει:
Καταρχάς, η κυβέρνηση παραδίδει δημόσια σχολεία σε ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν λόγο για τη λειτουργία των σχολείων αυτών, αφού και θα συμμετέχουν στην Διοικούσα Επιτροπή με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το πλαίσιο στο οποίο και θα λειτουργούν τα Ωνάσεια Σχολεία τα καθιστά κυριολεκτικά άλλα σχολεία. Τα τελευταία θα διαφοροποιούνται ως προς τη λειτουργία και διοίκησή τους, θα έχουν διαφορετική πηγή χρηματοδότησης, τρόπο εισαγωγής των παιδιών, απολυτήριο, ωράριο λειτουργίας ακόμη και αναλυτικό πρόγραμμα, διδακτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς.
Το κράτος, όχι μοναχά δεν φτιάχνει νέα σύγχρονα και ασφαλή σχολεία για όλα τα παιδιά, όπως ευαγγελίζεται, αλλά, αντιθέτως, καταργεί τα υπάρχοντα δημόσια σχολεία και θα επιλέγει με εξετάσεις ποιοι θα φοιτούν και ποιοι όχι σε αυτά. Κατά συνέπεια, το επιχείρημα ότι «τα σχολεία αυτά ιδρύονται για τη στήριξη δήθεν των ευάλωτων περιοχών και παιδιών», καταρρίπτεται από τη στιγμή που αυτά ακριβώς τα παιδιά δεν θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στο σχολείο τους, όπως γίνεται και με τα Πρότυπα.
Συνάμα, όπως ήδη συμβαίνει με τα Πρότυπα Σχολεία, όποια οικογένεια έχει χρήματα για φροντιστήρια και προετοιμασία, θα μπορεί το παιδί της να πάει στα Ωνάσεια. Ως «ίσες Ευκαιρίες», λοιπόν, για την κυβέρνηση ορίζονται τα οικονομικά αποθέματα της κάθε οικογένειας που θα επιδιώξει ένα καλύτερο σχολείο για το παιδί της. Επομένως, δεν συζητάμε για μια προσπάθεια να γίνουν όλα τα παιδιά «άριστα», αλλά μόνο κάποια, σε βάρος των υπολοίπων.
***
ΟΛΜΕ: Τα Ωνάσεια σχολεία και η εκχώρηση του δημόσιου αγαθού της παιδείας σε ιδιώτες αναδόχους!
Στις 20 Ιανουαρίου 2025 υπογράφτηκε η πρώτη σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και του Ωνάσειου Ιδρύματος για τη δημιουργία 22 Ωνάσειων προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή και στις 24 Ιανουαρίου ξεκίνησε η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Με τη σύμβαση αυτή εκχωρείται ένα τμήμα της δημόσιας δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους!
Διαμορφώνεται συνεπώς, ένα νέο πεδίο θεσμικής πραγματικότητας και ένα παράλληλο σύστημα σε λειτουργία. Σε αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο συγκροτείται μια κυρίαρχη και με αποφασιστικό χαρακτήρα δομή, αυτή της Διοικούσας Επιτροπής η οποία με το εύρος των αρμοδιοτήτων που συγκεντρώνει, λειτουργεί ως ένα σχήμα με υπερεξουσίες.
Στα 22 Ωνάσεια Σχολεία που θα «ιδρυθούν» οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις ή ηλεκτρονικό τεστ δεξιοτήτων. Αυτό υπερβαίνει ακόμη και τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα και καταργεί τα υφιστάμενα σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τεράστια ζητήματα για τα υπόλοιπα παιδιά που δεν θα επιλεγούν! Σε αυτά προβλέπεται ότι θα παρακολουθούν «ιδιαίτερα» εκπαιδευτικά προγράμματα, διαφορετικά από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, το προσωπικό θα επιλέγεται με διαφορετικά κριτήρια ακόμη και από τα πρότυπα σχολεία με «ειδική αξιολόγηση», συνεντεύξεις, τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές έναντι των άλλων εκπαιδευτικών ενώ θα υπάρξει και ανάλογη απώλεια οργανικών θέσεων για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί σε αυτά!
Οι συνθήκες αυτές θα οδηγήσουν στη γιγάντωση μιας νέας βιομηχανίας φροντιστηρίων για την «πολυπόθητη» εισαγωγή. Η ανταπόκριση σε αυτή τη συνθήκη η οποία σχετίζεται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική προέλευση θα επιδρά με τρόπο καταλυτικό και στο ποιος/α θα εισάγεται σε ένα τέτοιο σχολείο. Προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, σε μια περιοχή να επενδύονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ένα σχολείο και μερικά τετράγωνα δίπλα, ένα άλλο σχολείο, να πρέπει να διαχειριστεί την πραγματικότητα σε καθεστώς έντονης υποχρηματοδότησης.
Οδηγούμαστε πλέον σε μια εκπαιδευτική πραγματικότητα η οποία θα χαρακτηρίζεται – εμφατικά πια – από την κυριαρχία των ανισοτήτων με τη δημιουργία νέων «νησίδων αριστείας» εκπαιδευτικών και μαθητών και όχι φυσικά ποιοτικών δημόσιων σχολείων. Η Κυβέρνηση στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία: Δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ.).
Είναι προφανές ότι ενάντια στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη της Κυβέρνησης και για την πραγματική αναβάθμιση και ανασυγκρότηση του εκπαιδευτικού συστήματος της Χώρας απαιτείται -σε πρώτη φάση- αύξηση των δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ. Με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα κατασκευής νέων σχολικών κτιρίων, ενεργειακής αναβάθμισης των υφιστάμενων και φυσικά αντισεισμικού ελέγχου για το σύνολο των σχολικών κτιρίων της χώρας. Η δημόσια και δωρεάν Παιδεία πρέπει να αφορά ολους και όλες, μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, με όρους ισότητας και συμπερίληψης.
Απαιτούμε:
- Να μην καταργηθεί κανένα σχολείο της γειτονιάς
- Να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
- Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά
***
- ΣΧΕΤΙΚΕΣ οι πρόσφατες αναρτήσεις στο blog μας:




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου