Βρισκόμαστε εν μέσω του τρίτου κύματος, με τον αριθμό των κρουσμάτων και νεκρών να είναι στα ύψη και το σύστημα υγείας στα όρια του. Οι Γιατροί του Κόσμου κατέγραψαν αναλυτικά τα σημαντικά εμπόδια στην πρόσβαση των πολιτών σε κατάλληλη φροντίδα υγείας και φαρμακευτική θεραπεία. Τα εμπόδια αυτά αφορούν κυρίως σε άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως οι πολίτες με χαμηλό εισόδημα, τα εμποδιζόμενα άτομα, τα άτομα με χρόνιες παθήσεις και οι χρονίως πάσχοντες με συννοσηρότητα. Στην έρευνα που διενεργήθηκε το τελευταίο πεντάμηνο του 2020, συμμετείχαν άτομα που λαμβάνουν υπηρεσίες από Τους Γιατρούς του Κόσμου στα Πολυϊατρεία τους στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη και σε χώρους παρέμβασης στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Κόστος ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών
Οι ασθενείς με πολύ χαμηλό εισόδημα οι χρόνια πάσχοντες ή όσοι έχουν συννοσηρότητα αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη δυσκολία πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Ένας στους τρεις ασθενείς αναφέρει πως δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στο κόστος ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών όπως για παράδειγμα διαγνωστικές εξετάσεις, φαρμακευτική αγωγή και οδοντιατρική φροντίδα. Σχεδόν οι μισοί εκ των ερωτηθέντων απαντούν ότι ανέβαλαν ή ακύρωσαν ραντεβού εξαιτίας τους κόστους ενώ το 20% των ερωτηθέντων δηλώνει μη ικανοποιημένο από την συστηματική παρακολούθηση/φροντίδα που έχει λάβει σε βάθος χρόνου.
Απόσταση
Η πλειονότητα των ερωτηθέντων, περίπου 55%, αναφέρει ότι οι δομές υγείας ή ειδικές ιατρικές ειδικότητές βρίσκονται σε αρκετά μεγάλη απόσταση από την περιοχή κατοικία τους, ενώ το 40% αναφέρει ότι αναγκάζεται να μεταβεί σε άλλη πόλη προς αναζήτηση υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Η πλειοψηφία όσων συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρει ότι υπάρχει φαρμακείο κοντά στο σπίτι τους, ωστόσο αυτό δεν ισχύει για το 35% όσον αφορά γενικό ιατρό και για περίπου 55 των ερωτώμενων που αναφέρει ότι σε μεγάλη απόσταση από το σπίτι τους βρίσκεται εξειδικευμένος ιατρός, δημόσιο νοσοκομείο ή κέντρο υγείας.
Δυσκολία συνεννόησης
Η σχέση των ασθενών με το σύστημα υγείας κατά την διάρκεια της θεραπείας ή νοσηλείας τους χρειάζεται να αναβαθμιστεί, όπως φαίνεται από τα ευρήματα της έρευνας. Πάνω από τους μισούς ερωτώμενους ανέφεραν ότι ενημερώθηκαν για την διαθεσιμότητα ιατρικών υπηρεσιών στην περιοχή τους μέσω προσωπικής διερεύνησης και 1 στους 4 μέσω συγγενών ή φίλων. Η ποιότητα της ενημέρωσης που είχαν αξιολογήθηκε ως μέτρια ή κακή από το 25% των ερωτώμενων. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες-κυρίως άτομα με χαμηλό εισόδημα, χρονίως πάσχοντες ή με συννοσηρότητα αναφέρουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολία με τη διαδικασία καθορισμού ραντεβού, τη μετάβαση τους στο χώρο εξέτασης και το κόστος του συνόλου των υπηρεσιών υγείας συμπεριλαμβανομένης της φαρμακευτικής τους αγωγής.
Δείτε ολόκληρη τη σχετική έρευνα από ΕΔΩ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου