Επιστολή προς τους γονείς για τις εξετάσεις «PISA»
Αγαπητοί γονείς,
Την Πέμπτη 22 Μαΐου πραγματοποιούνται πανεθνικές εξετάσεις για τη Στ΄ τάξη Δημοτικού και τη Γ΄ Γυμνασίου στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Φέτος, για τις εξετάσεις αυτές στα νησιά αρμοδιότητας των Συλλόγων που συνυπογράφουν αυτήν την επιστολή και τη συνημμένη ανακοίνωση επιλέχθηκαν το ΔΣ Χώρας Άνδρου «Θεόφιλος Καΐρης», το ΔΣ Μπατσίου Άνδρου και το 2ο ΔΣ Τήνου.
Με τα αποτελέσματα αυτών των εξετάσεων το Υπουργείο λέει ότι θέλει να βγάλει συμπεράσματα για τα επιτεύγματα του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου. Όμως, η αλήθεια είναι ότι ο νόμος που η κυβέρνηση ψήφισε προβλέπει την εξαγωγή πορισμάτων όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Η διαφορά είναι μεγάλη.
Τα τρία προηγούμενα χρόνια οι αγώνες εκπαιδευτικών και γονιών έχουν αναγκάσει το Υπουργείο να κάνει υποχωρήσεις: δεν πραγματοποιεί τις εξετάσεις αυτές σε όλα τα σχολεία, αλλά σε “αντιπροσωπευτικό” δείγμα τους, οπότε δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα αποτελέσματά τους σε σχολικό επίπεδο, να «βαθμολογήσει» κάθε σχολείο και να χωρίσει τα σχολεία σε «καλά» και «κακά». Περιμένει να υποχωρήσουμε για να εφαρμόσει το επόμενο στάδιο, ώστε ανενόχλητο να περάσει την πολιτική του.
Αλήθεια ακόμα είναι, ότι στα σχολεία δε διδάσκουμε μόνο Γλώσσα και Μαθηματικά. Διδάσκουμε και Ιστορία και Γεωγραφία και Πολιτική Αγωγή και Φυσική και Τέχνες και Ξένες Γλώσσες και Υπολογιστές και (κυρίως) διαμορφώνουμε στάσεις ζωής και προσωπικότητα και συγκροτούμε κοινότητα. Πράγματα που δεν μπορούν και δεν πρέπει να μετρηθούν. Επίσης στα σχολεία, η Γλώσσα δεν είναι μόνο κατανόηση κειμένων. Είναι και λογοτεχνία και έκφραση και συνειδητοποίηση. Αν πιστέψουμε ότι οι εξετάσεις αυτές καθρεφτίζουν το σχολείο, θα περιορίσουμε επικίνδυνα τη σχολική ζωή, όπως έχει συμβεί στα εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού, όπου αυτές έχουν εφαρμοστεί.
Το υπουργείο όχι μόνο γνωρίζει αυτές τις παρενέργειες. Δείχνει ότι τις επιδιώκει. Γιατί; Για τρεις λόγους:
- Οι εξετάσεις αυτές θα διώξουν παιδιά από το σχολείο, όπως έχει φανεί με μέτρα όπως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και η Τράπεζα Θεμάτων.
- Με τις εξετάσεις αυτές περισσότερα παιδιά θα πιστέψουν πως δεν «κάνουν για γράμματα» και θα πάψουν από νωρίς να προσπαθούν.
- Γιατί φαίνεται να επιλέγει τον περιορισμό της εκπαίδευσης σε λίγες δεξιότητες γραπτού λόγου και αρίθμησης, στοιχειώδη αγγλικά και ελάχιστες δεξιότητες πληροφορικής, ενώ θα έπρεπε να επιδιώκει την ολοκληρωμένη μόρφωση των παιδιών μας. Οι τέχνες, οι επιστήμες, η ιστορία, η πλούσια μόρφωση τού φαίνονται πολυτέλειες, άξιες μόνο για όσους πληρώνουν τα ακριβά ιδιωτικά σχολεία.
Το υπουργείο επιδιώκει αυτές τις παρενέργειες, γιατί γνωρίζει πως τέτοιου είδους εξετάσεις άνοιξαν το δρόμο για την κατηγοριοποίηση των σχολείων και τη δημιουργία σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών πολλών κατηγοριών. Με την ίδρυση των Ωνάσειων, άλλωστε, χιλιάδες παιδιά θα εγκαταλείπουν ως αποτυχημένα το σχολείο της γειτονιάς τους, ενώ θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις από την ηλικία των 11-12 ετών και να πετύχουν στον σκληρό ανταγωνισμό για να εισαχθούν σε αυτό και να μην απομακρυνθούν.
Με την κατηγοριοποίηση οι ευθύνες για την σχολική αποτυχία θα χρεώνονται στα ίδια τα σχολεία, τους δασκάλους και τους μαθητές τους, στους γονείς τους. Έτσι, το Υπουργείο θα απαλλαγεί από τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας. Κι ας οδηγεί αυτή η κατηγοριοποίηση στη μετατροπή του "δύσκολου" μαθητή σε “μαύρο πρόβατο” που το κάθε σχολείο θα θέλει να αποφύγει για να βελτιώσει τα αποτελέσματα του.
Για τους ίδιους όμως λόγους, εμείς δε θέλουμε αυτές τις εξετάσεις.
· Θέλουμε ένα πλούσιο μορφωτικό πρόγραμμα, σε ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο, κατάλληλο για τις ανάγκες των ανθρώπων στον 21ο αιώνα.
· Θέλουμε το κάθε παιδί να έχει τη θέση του στο σχολείο και να μη μπορούν τα σχολεία με τις καλές επιδόσεις να διαλέγουν και να διώχνουν «δύσκολα» παιδιά.
Για όλα αυτά, σας καλούμε να αποδοκιμάσετε αυτές τις εξετάσεις. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από την Ομοσπονδία μας, με τη στάση εργασίας στις 22 Μαΐου την ώρα των εξετάσεων και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα μη συμμετοχής των παιδιών σας σε αυτές
Εκπαιδευτικοί και γονείς να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή αυτών των εξετάσεων, γιατί μπορούμε και θέλουμε ένα σχολείο που δε θα εξοντώνει, αλλά θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά όλα τα παιδιά.
Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΠΛΕΥΡΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΓΩΝΑΣ ΟΛΩΝ ΜΑΣ
ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΚΑΙ Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΕΛΠΙΔΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΣΜΟ
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών :
Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος Καΐρης»
Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων
Σύρου - Τήνου - Μυκόνου
***
ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης:
- Την πρόσφατη κοινή ανακοίνωση των τριών Συλλόγων για την αποχή από τις εξετάσεις PISA: Κυκλάδες: Εκπαιδευτικά σωματεία καλούν Εκπαιδευτικούς και Γονείς μαθητών/-τριών σε αποχή από τις μαθητικές εξετάσεις τύπου PISA
- Τις ανακοινώσεις:
1. Της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ): Για τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα τύπου PISA
2. Της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ): Απορρίπτουμε την προσπάθεια κατηγοριοποίησης των σχολείων! Ακυρώνουμε τις εξετάσεις PISA στην πράξη!
και
Όχι στις εξετάσεις PISA! Είναι διαγωνισμός κατηγοριοποίησης και υποβάθμισης των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών!
3. Της Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων στις 30/03/2025: Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων: Λέμε "ΟΧΙ" στις εξετάσεις PISA - Στάσεις εργασίας κατά τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων PISA
και τη σημερινή με στάση εργασίας:
Α΄ ΕΛΜΕ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
Για τις εξετάσεις του «ελληνικού διαγωνισμού τύπου PISA» τη χρονιά 2024-2025
Συμμετέχουμε στην τρίωρη στάση εργασίας της ΟΛΜΕ (8:00 – 11:00) και ακυρώνουμε στην πράξη τις εξετάσεις PISA
Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων μας, ακυρώνουμε στην πράξη αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια!Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση (48879/ΓΔ4/2025), ορίζονται και φέτος 304 Δημοτικά Σχολεία και 314 Γυμνάσια, στα οποία θα διεξαχθούν οι εξετάσεις στις 22 Μαΐου, στη ΣΤ’ Δημοτικού και στη Γ’ Γυμνασίου.
Οι εξετάσεις αυτές δεν είναι κάτι καινούργιο. Διεξάγονται για 4η συνεχόμενη χρονιά παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που αποκάλυψαν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης όλες τις προηγούμενες φορές. Και είναι απορίας άξιο σε ποια συμπεράσματα κατέληξε η Κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ από την εφαρμογή του τα προηγούμενα χρόνια. Τι ακριβώς εκτίμησε, τι διέγνωσε από τα χρόνια και εκρηκτικά προβλήματα που βιώνουμε εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα στα σχολεία; Και τελικά βελτίωσε, άλλαξε το παραμικρό προς το καλύτερο; Αν η Κυβέρνηση ήθελε να αντιμετωπίσει έστω κάποιο από τα σοβαρά προβλήματα των σχολείων:
Θα φρόντιζε οι μαθητές να έχουν σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια και όχι να κάνουν μάθημα κοιτώντας το ταβάνι μην του τους πέσει κανένας σοβάς, κάνα παράθυρο ή καμία στέγη στο κεφάλι.
Θα εξασφάλιζε τα σχολεία να έχουν χαρτί υγείας, φωτοτυπικό χαρτί για τις εξετάσεις, συνολικά αναλώσιμα και να μην τα πληρώνουν οι συνάδελφοι και οι διευθυντές από την τσέπη τους.
Θα κοίταζε να έχουν οι μαθητές δάσκαλους και καθηγητές από την πρώτη μέρα και όχι Μάη μήνα να υπάρχουν 1.500 κενά δασκάλων από τις τάξεις ή να μην έχουν διδαχθεί μέχρι το Φλεβάρη πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Θα προχωρούσε έστω σε μια αποτίμηση των ολέθριων, για τους μαθητές, αποτελεσμάτων που έχουν παράξει εδώ και 20 χρόνια τα προηγούμενα Αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία.
Η πραγματική στόχευση των εξετάσεων αυτών είναι να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα τους για την «αξιολόγηση» – αποτίμηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος έτσι ώστε να προωθηθούν πιο γρήγορα όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί (κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπ/κων, μαθητών, «εθνικό απολυτήριο», προώθηση δεξιοτήτων κ.λ.π).
Οι εξετάσεις αυτές διεξάγονται τη στιγμή που Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας προωθούν και επιχειρούν να επιβάλλουν όλο το πλαίσιο της «αξιολόγησης» στον κλάδο, χωρίς να μπορούν να πείσουν κανέναν και καταφεύγουν σε μια πρωτοφανή επιχείρηση τρομοκράτησης με διώξεις και πειθαρχικά σε όποιον αναδεικνύει, αγωνίζεται και διεκδικεί λύσεις στα προβλήματα του σχολείου και παλεύει για ένα σχολείο για όλα τα παιδιά.
Μέσω του διαγωνισμού της «ελληνικής PISA», ο οποίος λειτουργεί ως ο τρίτος πυλώνας στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «εσωτερικής, εξωτερικής και ατομικής αξιολόγησης» και της «ατομικής αξιολόγησης», η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας επιχειρούν:
Να μεταβιβάσουν τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στην εκπαίδευση σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.
Να «νομιμοποιήσουν» και να δώσουν τον επιστημονικοφανή «φερετζέ» στην ακόμα μεγαλύτερη μετατροπή του σχολείου σε κέντρο εκγύμνασης επιφανειακών δεξιοτήτων.
Να εμπεδώνεται ο κοινωνικός ανταγωνισμός, η λογική του «όλοι εναντίον όλων» και ανοίγει ο δρόμος για την κατηγοριοποίηση των σχολείων, με βάση «επιδόσεις» που δεν αντανακλούν την πραγματική εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά τις κοινωνικές ανισότητες.
Αντίστοιχοι διαγωνισμοί και εξετάσεις που αποτιμούν τα εκπαιδευτικά συστήματα έχουμε και διεθνώς με τραγικά αποτελέσματα κυρίως για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων. Η διεθνής πείρα έχει αποδείξει ότι τέτοιοι διαγωνισμοί οδήγησαν σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε απολύσεις εκπαιδευτικών, σε διαχωρισμό των μαθητών και τη διοχέτευση αυτών που προέρχονται από εργατικές-λαικές οικογένειες σε σχολεία υποβαθμισμένα. Σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκαν αντίστοιχοι διαγωνισμοί όχι μόνο δεν περιορίστηκαν οι ταξικές ανισότητες, δεν καλυτέρευσαν τα εκπαιδευτικά συστήματα αλλά αυτές διευρύνθηκαν (π.χ Γαλλία, Αγγλία κλπ)
Η αντίθεσή μας στις εξετάσεις PISA δεν είναι άρνηση της «αποτίμησης» του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά αντίθεση στην εκπαιδευτική πολιτική που μετατρέπει τα σχολεία σε μηχανισμούς μετρήσεων και κατηγοριοποίησης. Με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» προβάλλεται ως άλλοθι «η αναγκαιότητα της επιβολής αντιδραστικών –αντιεκπαιδευτικών αναπροσαρμογών». Αξιοποιούνται ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου.
Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε εξετάσεις που χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν.
Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης τους σχεδιασμούς της ΕΕ, που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις, τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η λεγόμενη αξιολόγηση και οι εξετάσεις τύπου PISA.
Καλούμε όλους τους ΣΕΠΕ και τις ΕΛΜΕ, να καταδικάσουν αυτούς τους σχεδιασμούς, να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές για τις πραγματικές τους στοχεύσεις.
Τα Δ.Σ. ΔΟΕ και ΟΛΜΕ οφείλουν να καταδικάσουν την πολιτική του ΥΠΑΙΘΑ και να αναλάβουν την ευθύνη ώστε, με συλλογικό και συντονισμένο τρόπο, να ακυρωθεί στην πράξη, πανελλαδικά, η εφαρμογή της «ελληνικής PISA».
Να καλύψουν όλους τους συναδέλφους που τα σχολεία τους έχουν επιλεγεί για αυτές τις εξετάσεις, να μη συμμετέχουν με κάθε τρόπο. Να προκηρύξουν, 3ωρη πανελλαδική στάση εργασίας που θα αξιοποιηθεί για τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων.
Συμμετέχουμε στην τρίωρη στάση εργασίας 8:00 – 11:00 και ακυρώνουμε στην πράξη τις εξετάσεις PISA.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου