Λεφτά …υπάρχουν! Όχι όμως για ΜΕΘ. Ούτε για προσλήψεις νοσηλευτών και γιατρών. Ούτε για ουσιαστική στήριξη εργαζομένων και οικογενειών που πλήττονται από την ανεργία και τη φτώχεια μέσα στην υγειονομική κρίση.
Λεφτά …υπάρχουν! Ναι, για εταιρείες όπως η Aegean! Ο …«εθνικός αερομεταφορέας» όπως προκλητικά τον αποκαλούν οι κυβερνώντες δίνοντας τον τίτλο του «εθνικού» σε μια ιδιωτική εταιρεία μετόχων θα επιδοτηθεί για μια ακόμα φορά από το κράτος. Πόσα θα λάβει; 120 εκατομμύρια ευρώ!
«Σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων, προχωρά η Κυβέρνηση, δρομολογώντας την στήριξη της εταιρείας Aegean, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα και ειδικότερα τις μετακινήσεις και τον τουρισμό», ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.
Η Aegean λοιπόν του κ. Βασιλάκη θα λάβει 120 εκατ. ευρώ κρατική ενίσχυση για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η στήριξη θα γίνει μέσω ενός «δίκαιου επιμερισμού των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων». Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο «προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του Κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean»…Μάλιστα για να χρυσώσουν το χάπι οι κυβερνώντες ανακοίνωσαν ότι κάτω από όρους μπορεί το δημόσιο να πάρει και μετοχές της εταιρείας…
Τι έχει όμως συμβεί μέχρι σήμερα; Τι έχει εξασφαλίσει η εταιρεία από τον κρατικό κορβανά και τι έχουν δώσει οι μέτοχοι;
Θα επιχειρήσουμε να δώσουμε μερικές απαντήσεις παραθέτοντας τα παρακάτω στοιχεία:
Πρώτον: Η Aegean αξιοποιώντας την σχεδόν μονοπωλιακή της θέση στην ελληνική αγορά εισέπραξε τη μερίδα του λέοντος από τα πρώτα μέτρα στήριξης ύψους 115 εκατ. ευρώ του Μαρτίου 2020 που έδωσε η κυβέρνηση στον κλάδο των αερομεταφορών, τις αεροπορικές εταιρείες και τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Εκτός από ζεστό χρήμα η Aegean εξασφάλισε επίσης μόνιμη μείωση του μισθολογικού κόστους των εταιριών, αποζημίωση πτήσεων με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, μείωση ΦΠΑ κ.α.
Δεύτερον: Ο όμιλος Aegean υπέγραψε τον Αύγουστο με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες Alpha, Eurobank, Εθνική και Πειραιώς ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) για τη χορήγηση ομολογιακού δανείου ποσού 150 εκατ. ευρώ, διάρκειας 5 ετών κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19. Ποιος μπήκε εγγυητής για το συγκεκριμένο δάνειο; Το ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός!
Τρίτον: Η Aegean τον Αύγουστο υπέγραψε άλλο ένα ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες για τη μετατροπή της υπάρχουσας γραμμής κεφαλαίου κίνησης, ύψους 120 εκατ. ευρώ σε κοινοπρακτικό δάνειο, σε μορφή ανακυκλούμενης πίστωσης (Syndicated Revolving Credit Facility), συνολικού ποσού 120 εκατ. ευρώ. Η ανακυκλούμενη πίστωση λήγει τον Σεπτέμβριο του 2022. Μέχρι στιγμής, η Aegean έχει εκταμιεύσει από τη γραμμή των 120 εκατ. ευρώ, το ποσό των 92 εκατ. ευρώ. Ανακυκλούμενη πίστωση είναι ένας τύπος δανείου κατά τον οποίο σας επιτρέπεται να ξαναπιστώσετε ποσά τα οποία δώσατε για μερική εξόφληση. Η Αegean δηλαδή ξαναδανείζεται το ποσό το οποίο έδωσε για να ξοφλήσει ένα μέρος του δανείου εξασφαλίζοντας απεριόριστη ρευστότητα. Ανακυκλούμενη πίστωση οι τράπεζες δε δίνουν εύκολα αλλά στην περίπτωση της Aegean κάνουν μια …παραχώρηση έχοντας «μαξιλάρι» και την εγγύηση του Ελληνικού δημόσιου…
Τέταρτον: Τα επίπεδα ρευστότητας της Aegean στο τέλος του 2019 έφταναν στα 510 εκ. ευρώ! Αυτά όμως δεν μπήκαν «υποθήκη» για δάνεια, ούτε χρησιμοποιήθηκαν για την κάλυψη των ζημιών της. Αυτά ανήκουν στους μετόχους. Τις «ανάγκες» της αεροπορικής εταιρείας είτε θα τις πληρώσει, είτε θα τις «εγγυηθεί» ο ελληνικός λαός!
Τι προκύπτει από τα παραπάνω; Ότι οι μέτοχοι της Aegean μέχρι στιγμής δεν έχουν βάλει ούτε ευρώ από την τσέπη τους για να στηρίξουν την εταιρεία τους!!! Αντίθετα έχουν λάβει ρευστό από το κράτος και δάνεια από τις τράπεζες με την εγγύηση του δημοσίου. Τώρα θα πάρουν άλλα 180 εκατ. ευρώ ζεστό χρήμα με την υποχρέωση ότι θα βάλουν και αυτοί άλλα 60 εκατ. τα οποία όπως καταλαβαίνεται τα έχουν ήδη εξασφαλίσει με ευνοϊκούς όρους από τους τραπεζίτες!
Και όλα αυτά όταν από το 2005 μέχρι και το 2019 τα κέρδη της Aegean έφτασαν τα 522,9 εκ. ευρώ! Και όλα αυτά όταν η εταιρεία από το 2015 μέχρι το 2019 διένειμε μερίσματα στους μετόχους που ανήλθαν στα 210,7 εκ. ευρώ!!!
Αλλά για την κυβέρνηση και τα 120 εκατ ευρώ που θα δοθούν στην Aegea είναι λίγα γιατί όπως είπε ο Στ. Πέτσας: «Το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης που αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών»…
Φθηνά τη βγάλαμε μας είπε η κυβέρνηση! Θα μπορούσαμε να δώσουμε και περισσότερα!! To κάναμε και με τους τραπεζίτες, μέσω της ανακεφαλαιοποίηση των χρεοκοπημένων τραπεζών τους.
Τι δεν μας είπε; Ότι όταν θα περάσει πάλι στην κερδοφορία η Aegean (όπως έκανα και οι τράπεζες) τα κέρδη θα τα μοιραστούν με τη μορφή μερίσματος οι μέτοχοι… Εξάλλου αυτά θα έρθουν σίγουρα αφού η εταιρεία θα συνεχίσει να θησαυρίζει όπως έκανε όλα τα χρόνια στη χώρα καθορίζοντας χωρίς ουσιαστικά ανταγωνισμό υψηλά ναύλα. Με λίγα λόγια η Aegean ακολουθεί τη δοκιμασμένη καπιταλιστική συνταγή: Άγρια «νεοφιλελεύθερη» στην περίοδο της ανάπτυξης και …«φουλ» κρατικοδίαιτη στην κρίση!
ΠΗΓΗ: Ημεροδρόμος
ΣΗΜΕΙΩΣΗ altersyros:
Παραθέτουμε και ένα βίντεο του Μαΐου του 2020, εξαιρετικά επίκαιρο:
Από τον Χρήστο Αβραμίδη και τον Αλέξανδρο Λιτσαρδάκη για το INFO-WAR.
Η ιστορία των αερομεταφορέων σε λιγότερο από τρία λεπτά: από το 2009 και το ξεπούλημα της Ολυμπιακής στην Aegean, μέχρι το 2020 όπου η Aegean κινδυνεύει με πτώχευση και το κράτος μελετά το «ξελάσπωμά» της, μοιράζοντας τα ιδιωτικά της χρέη στους πολίτες, που όμως δεν έχουν μοιραστεί τα κέρδη της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου