voria.gr |
«Εγκλημα» -μετά αποδείξεων πλέον- στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το δήθεν «επτασφράγιστο μυστικό» -η εικόνα του σταθμού με τις αρχαιότητες επανατοποθετημένες- αποκαλύφθηκε και με δυσκολία πια μπορεί κάποιος να κρύψει την απογοήτευσή του.
Η χθεσινή αποκάλυψη των πρώτων φωτογραφιών από τον χώρο είναι η περίτρανη απόδειξη του δίκιου που είχαν όσοι έδωσαν πολυετή αγώνα για να αποτρέψουν την καταστροφή. Η κυβέρνηση, η «Ελληνικό Μετρό» και όσοι συνομολόγησαν στα σχέδιά τους ή, ακόμη χειρότερα, σιώπησαν θα δώσουν λόγο στην Ιστορία και τις επόμενες γενιές γι' αυτή την υποδειγματική καταστροφή.
Απογοήτευση
Η μέχρι χθες μυστικότητα -που διατηρήθηκε με… στρατιωτικού τύπου μέσα- για την εικόνα που θα παρουσιάζει ο χώρος έδινε μια αχνή ελπίδα για το τελικό αποτέλεσμα. Γι' αυτό και είχαν προηγηθεί της αληθινής εικόνας δηλώσεις επισήμων που είχαν δει τον σταθμό και οι οποίοι -αλίμονο- εξέφραζαν τον «θαυμασμό τους» τόσο όσο να είμαστε και εμείς υποχρεωμένοι να συμφωνήσουμε στον θαυμασμό τους για να μην τους προσβάλουμε.
Ανθρακες ο θησαυρός. Ακόμη κι αν δεχτούμε ότι οι φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα voria.gr δεν απεικονίζουν πλήρως τον χώρο και την αίσθηση που θα έχει ο επισκέπτης, ακόμη και αν αποδεχτούμε ότι «λείπουν οι «τελευταίες πινελιές», όπως φαίνεται, δυστυχώς ο «πίνακας» μας αφήνει απαρηγόρητους. Οι πρώτες παρατηρήσεις από όσα είδαμε και τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι τα εξής:
1 .Η αυθεντικότητα του χώρου έχει εξαερωθεί άπαξ διά παντός. Γι' αυτό και ο χώρος -μουσειακός ή όπως κι αν τον ονομάσουμε πλέον- δεν πρόκειται ποτέ να ενταχθεί στον κατάλογο των Μνημείων της Unesco.
2. Οσοι διανοήθηκαν το σχέδιο που έχει πλέον εκτελεστεί θα πρέπει να εξηγήσουν στους Θεσσαλονικείς και την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα: γιατί έπρεπε να καταστραφεί ένας μοναδικός αρχαιολογικός χώρος για… να επιστραφεί δήθεν στη θέση του;
Γιατί δεν μπορούσε να μείνει ανέγγιχτος όταν «η επιστήμη κάνει θαύματα»;
Γιατί η επιστήμη κλήθηκε να κάνει μόνο το «θαύμα» της επανατοποθέτησης;
Γιατί αυτοί που αποφάσισαν το «θαύμα» του τεμαχισμού του χώρου υπεράσπιζαν πριν από χρόνια την ιδέα ότι όλα τα αρχαία έπρεπε να μεταφερθούν στο στρατόπεδο Παύλου Μελά γιατί αν έμεναν στη θέση τους θα… έπεφταν πολυκατοικίες;
Γιατί, έστω και τώρα, ενώπιον του «εγκλήματος» δεν παραδέχονται ότι όσους καθύβριζαν, οι «επαγγελματίες ευαίσθητοι», έσωσαν με την επιμονή τους τουλάχιστον το «πτώμα» από την ιστορία της πόλης;
3. Αν σε κάποιους θιασώτες των κυβερνητικών σχεδίων δείχνει σήμερα όμορφος ο αρχαιολογικός χώρος -παρότι οι ίδιοι είχαν καταπιεί αμάσητες κάποτε τις δηλώσεις ενός Κώστα Αχ. Καραμανλή ότι δεν είδε δα και καμιά Πομπηία-, τώρα που έχει συγκολληθεί και έχει χάσει τα αυθεντικά του χαρακτηριστικά, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, ας φανταστούν μια στιγμή, μόνο μια στιγμή, πόσο ελκυστικός θα ήταν αυτός ο χώρος όταν ήταν και αν παρέμενε αυθεντικός!
4. Τώρα που έχουν καταπέσει όλα τα επιχειρήματα ότι το έργο θα πήγαινε πιο γρήγορα αποσπώντας τις αρχαιότητες και ότι θα κόστιζε φτηνότερα (αλήθεια, αφού το 2023 τέλειωσε η κοινοτική χρηματοδότηση, γιατί κανείς δεν λέει ότι πληρώνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και πόσο έχουμε πληρώσει), ας έρθουν να μας πουν: άξιζε όλη αυτή η ταλαιπωρία χρόνων για τις αρχαιότητες και για την πόλη; Θα δώσουν -έστω με μια διαρροή- έναν πρόχειρο απολογισμό πόσο μας κόστισε ο σταθμός όπως θα τον δούμε; Θα πουν κάτι για τα 90 εκατομμύρια αποζημιώσεων που πληρώσαμε ήδη ή ο τελικός λογαριασμός πρόκειται να αλλάξει κι άλλο προς τα πάνω;
5. Επιστρέφοντας στην εικόνα που αποκομίζει κάποιος κοιτώντας τις φωτογραφίες, είναι εμφανές ότι στη θέση του αρχαιολογικού χώρου δημιουργήθηκε ένα ντεκόρ. Είναι καταπληκτικό πως αυτό που μας δείχνουν οι φωτογραφίες είναι ότι είμαστε πλέον ενώπιον ενός «κατορθώματος»: αποκτήσαμε χάρη στην τεχνολογία έναν χώρο ρεαλιστικά ακέραιο (με οπτικές διαθλάσεις στα πλέξιγκλας αλλά αποκαθαρμένο επιπλέον από ατέλειες), ο οποίος καταφέρνει… να μην έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Το σκηνικό μπορεί να δώσει πλέον νέες εμπνεύσεις στον Γιώργο Λάνθιμο για το πώς συγκολλούμε τα μέλη ενός «πτώματος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου